اما گفت‌وگوهای قبلی بارها و بارها بر سر «مدت زمان» و «ماهیت» آتش‌بس شکسته شده است: حماس خواهان آتش‌بس دائمی است که به این گروه اجازه می‌دهد تا همچنان غزه را در کنترل داشته باشد؛ درحالی‌که اسرائیل شرایطی را می‌خواهد که بتواند پس از یک وقفه به جنگ ادامه دهد تا زمانی که بتواند کلا حماس را از قدرت کنار بزند و ریشه‌کن کند. خلع حماس از قدرت یکی از موارد اصلی اختلاف در دور آخر مذاکرات بود. موارد اختلاف قبلی شامل میزان خروج نیروهای اسرائیلی از غزه در طول هرگونه آتش‌بس بود و اینکه آیا اسرائیل به مردم غزه اجازه می‌دهد آزادانه بین شمال و جنوب غزه حرکت کنند یا خیر؟

خبر ازسرگیری مذاکرات در حالی است که الجزیره در گزارش ۲۵مه اعلام کرد، اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس، در بحبوحه گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر تمدید مذاکرات آتش‌بس غزه گفته است که نیازی به مذاکره جدید با اسرائیل نیست. حمدان روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با الجزیره عربی افزود که الزام فوری این است که اسرائیل از نوار غزه عقب‌نشینی کند و تمام تجاوزات متوقف شود. وی با بیان اینکه حماس قبلا با پیشنهاد آتش‌بس که اسرائیل رد کرده، موافقت کرده است، گفت: «ما به مذاکرات جدید نیاز نداریم.» وی افزود: «هیچ تضمینی وجود ندارد که [اسرائیل] پیشنهادهای جدید برای رفتن به مذاکرات را بپذیرد... اگر تضمین‌های جدی وجود نداشته باشد، این به معنای دادن فرصت بیشتر به اسرائیل برای ادامه تجاوز است.»

اوایل ماه جاری، حماس پیشنهاد آتش‌بس در جنگ هفت‌ماهه غزه را که از سوی میانجی‌گران قطر و مصر ارائه شده بود، تصویب کرد؛ اگرچه اسرائیل اعلام کرد که این پیشنهاد با خواسته‌هایش مطابقت ندارد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، روز شنبه، مقامات درگیر در این مذاکرات گفتند که اسرائیل قصد دارد در روزهای آینده پس از دیدار با میانجی‌گران در پاریس، مذاکرات برای توافق آزادسازی اسرا را از سر بگیرد. بر اساس این گزارش‌ها، دیوید بارنیا با چارچوب جدیدی برای مذاکرات متوقف‌شده موافقت کرده است. پیشنهاد جدید توسط تیم مذاکره‌کننده اسرائیل تهیه شده و شامل راه‌حل‌های احتمالی برای نقاط اختلاف در بحث‌های قبلی است. اما برخی بر این باورند که حتی اگر اسرائیل با آتش‌بس موقت موافقت کند، پس از ماه‌ها می‌تواند در صورت نیاز دوباره به جنگ بازگردد.

حماس تاکید کرده که حاضر نیست فقط یک آتش‌بس موقت را بپذیرد، بلکه پایان دادن به درگیری‌ها باید دائمی باشد. اسرائیل تاکید کرده است که جنگ قبل از تحقق اهدافش از جمله شکست کامل حماس پایان نخواهد یافت.عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس در رابطه با اخبار مربوط به ازسرگیری مذاکرات مربوط به مبادله اسرا گفت هیچ چیز تازه‌ای در این خصوص به دست ما نرسیده است. وی تصریح کرد که لازم و ضروری است جنگ نه فقط در رفح، بلکه در سراسر نوار غزه به‌طور کامل و دایم متوقف شود و این چیزی است که ملت فلسطین انتظار دارد و نقطه آغاز هر چیزی خواهد بود. الرشق بیان کرد که حقیقت غیرقابل انکار این است که نتانیاهو در حال کشتن اسرای اسرائیلی است و هیچ اهمیتی نه به آنها و نه خانواده‌هایشان نمی‌دهد و همچنان در حال تاخیر و تعلل و ادعای اهتمام به آنها و کسب زمان بیشتر برای ادامه جنگ علیه غزه است.

الرشق افزود: «زمان رو به پایان است و دستاوردهای مقاومت رو به افزایش است و درود بر دلاورمردان مقاومت اعم از گردان‌های قسام، گروهان‌های قدس و دیگر گروه‌ها.» با این حال، اسرائیل تحت فشار فزاینده بین‌المللی برای آتش‌بس قرار دارد و به‌طور فزاینده‌ای در حال منزوی شدن است. از جمله ضربات اخیر به اسرائیل را می‌توان صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف حمله به رفح دانست و در عین حال، حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت و برخی رهبران حماس هم صادر شده است. این در حالی است که ایرلند، نروژ و اسپانیا هم فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.