برنز دوباره ظاهر می‌شود

 در این ماه، ناامیدی بین مذاکره‌کنندگان حماس و اسرائیل به وجود آمد و کشورهای میانجی - ایالات متحده، قطر و مصر - مذاکرات را متوقف کردند. «جولیان بارنز» و «ادوارد ونگ» در گزارش ۲۳ مه ‌در نیویورک‌تایمز نوشتند، مقامات اسرائیلی از آنچه به نظر آنها تغییر مواضع حماس در مذاکرات بود - از جمله تعداد گروگان‌هایی که در مرحله اول آزاد می‌شوند- خشمگین بودند. حماس هم از عملیات اسرائیل در رفح که همچنان در حال پیشرفت است، خشمگین است. اما هسته اصلی این مناقشه اختلافات بر سر چگونگی تعریف توقف درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل و چگونگی اجرای مراحل مختلف آتش‌بس بود.

از سرگیری مذاکرات در یک مکان نامشخص در اروپا، انتظار می‌رود طی چند روز آینده انجام شود. مشخص نیست آیا مذاکره‌کنندگان مصری و قطری به برنز و دیوید بارنیا (رئیس موساد) می‌پیوندند تا مستقیما در گفت‌وگوها شرکت کنند یا خیر. یک مقام آمریکایی گفت، برنز در تماس نزدیک با مذاکره‌کنندگان مصری و قطری بود؛ زیرا میانجی‌ها به دنبال بازگرداندن مذاکرات به مسیر اصلی خود هستند. انتظار می‌رود که مذاکرات در روزهای آینده اولین مذاکرات پس از پایان آن دور از مذاکرات باشد. درحالی‌که مشخص نیست چه بحث‌هایی مطرح می‌شود و برنز چه چیزی می‌تواند به‌دست آورد اما شروع مجدد گفت‌وگوها، در این مرحله، یک پیشرفت قابل‌توجه است.«آرون باکسرمن» هم در گزارش دیگری در ۲۳مه ‌در نیویورک‌تایمز نوشت، اسرائیل در هفته گذشته ضربات دیپلماتیک سختی را متحمل شد.

با این حال، به نظر می‌رسد که اعتراض‌‌‌های فزاینده علیه اسرائیل در خارج، افکار عمومی این رژیم را تحت‌تاثیر قرار نداده است؛ زیرا دیدگاه‌‌‌های آنها در مورد عملیات نظامی در غزه تا حد زیادی با دیدگاه‌‌‌های سایر نقاط جهان متفاوت است. همین هفته، کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای نخست‌‌‌وزیر و وزیر جنگ اسرائیل به اتهام جنایت علیه بشریت در کنار سه رهبر حماس است. سه کشور اروپایی اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و اسرائیل هم پس از واکنش بین‌المللی از توقیف تجهیزات آسوشیتدپرس عقب‌نشینی کرد. اما رهبران اسرائیل قبل از هر چیز به افکار عمومی خود نگاه می‌کنند؛ امری که به گفته تحلیلگران، هنوز جنگ با حماس را یک درگیری موجودیتی می‌دانند. برخی از رقبای اصلی نتانیاهو روز دوشنبه پس از اینکه خان اعلام کرد که به دنبال صدور حکم برای دستگیری او خواهد بود، به دفاع از او پرداختند.

 آلون پینکاس، دیپلمات سابق اسرائیلی می‌گوید: «اسرائیل نه تنها منزوی است، بلکه احساس می‌کند که تحت محاصره است.» در مواجهه با تصمیم اسپانیا، نروژ و ایرلند مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین در روز چهارشنبه،  نتانیاهو تصمیم سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را «جایزه‌ای برای تروریسم» خواند و از دادگاه بین‌المللی انتقاد کرد. با این حال، یکی از بزرگ‌ترین سوالات این است که نتانیاهو تا چه زمانی می‌تواند نارضایتی عمومی را علیه انتقادات بین‌المللی در داخل برانگیزد بدون اینکه به روابط اسرائیل با متحدان کلیدی‌اش، از جمله ایالات‌متحده، آسیب وارد نکند؟