تفاوت در بینش‌ها منعکس‌کننده تقویم‌های سیاسی متضادی است که این دو بر اساس آن عمل می‌کنند. نتانیاهو نفع زیادی در طولانی کردن جنگ علیه حماس برای به تعویق انداختن «روز حسابرسی» دارد که در آن به دلیل شکست در جلوگیری از حملات ۷ اکتبر حماس پاسخگو خواهد بود. بایدن برعکس انگیزه قوی برای پایان دادن به جنگ در اسرع وقت برای فرونشاندن خشم جناح چپ حزبش قبل از مبارزات انتخاباتی مجدد در پاییز دارد؛ یعنی زمانی که به همه حمایت‌هایی که می‌تواند نیاز داشته باشد، نیاز دارد. در عین حال، هر کدام دلیلی دارند که فکر کنند اگر دیگری پُست خود را از دست بدهد، ممکن است معامله بهتری به دست آورد. مشاوران بایدن کاملا آگاه هستند که نتانیاهو ممکن است در واکنش به حملات ۷ اکتبر سقوط کند، در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل که با نام مستعار بی‌‌‌بی شناخته می‌شود، ممکن است ترجیح دهد تا نوامبر زمان بخرد تا دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور سابق، دوباره در کاخ سفید مستقر شود.

«فرانک لوونشتاین»، فرستاده ویژه سابق برای صلح خاورمیانه در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت: «کاملا منصفانه است که بگوییم بایدن و بی‌‌‌بی در دنیاهای سیاسی متفاوت و جدول‌‌‌های زمانی متفاوتی در رابطه با جنگ غزه سیر می‌کنند و من فکر می‌‌‌کنم که این بخش مهمی از معادله است.» اهداف متفاوت در هفته جاری در حالی وارد معادلات شد که مذاکره‌کنندگان سعی می‌کنند قبل از شروع ماه رمضان، معامله ‌گروگان‌گیری را به سرانجام برسانند. بایدن روز دوشنبه گفت که مذاکرات با میانجی‌گری ایالات متحده به توافق نزدیک است و او انتظار دارد که آتش‌بس تا دوشنبه آینده آغاز شود. اما این بستگی به این دارد که نتانیاهو با حماس معامله کند (یا چگونه معامله کند).رابطه این دو نفر در چهار ماه گذشته پیچیده و پر‌نوسان بوده است.

تنها چند روز پس از حملات ۷ اکتبر بود که بایدن بر روی آسفالت فرودگاهی در تل‌آویو نتانیاهو را در آغوش گرفت اما به تدریج تماس‌‌‌های تلفنی آنها به دلیل نزاعشان بر سر عملیات نظامی اسرائیل که نزدیک به ۳۰‌هزار کشته در غزه بر جاگذاشته است، تندتر شد. در یک مرحله در ماه دسامبر، گفت‌وگوهای آنها چنان داغ شد که بایدن اعلام کرد دیگر کاری ندارد و تلفن را قطع کرد؛ اپیزودی که قبلا توسط آکسیوس هم گزارش شده بود. بایدن در انظار عمومی در برابر یک گسست آشکار در رابطه‌اش با نتانیاهو مقاومت کرده و به حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود ادامه می‌دهد و همچنان خود را صهیونیست توصیف می‌کند، همان‌طور که بار دیگر در روز دوشنبه چنین کرد، حتی زمانی که از این مساله شکایت کرد که «مردم بی‌‌‌گناه زیادی وجود دارند که دارند کشته می‌شوند».نتانیاهو تمایل بیشتری به سرپیچی علنی از بایدن داشته است، موضعی که به او اجازه می‌دهد استدلال کند که او تنها فردی است که می‌تواند در مقابل فشار آمریکا برای راه‌‌‌حل دو‌دولتی برای مناقشه فلسطین بایستد و بنابراین باید در مقام خود حفظ شود؛ صرف نظر از ناکامی‌های منتهی به ۷ اکتبر.

«آلون پینکاس»، سرکنسول سابق اسرائیل در نیویورک، گفت: «به نظر من، هر چه نتانیاهو از ۷ اکتبر دورتر شود، کمتر مسوول و کمتر پاسخگوتر می‌شود. با دور شدن از ۷ اکتبر، زمان به ۵ نوامبر نزدیک می‌شود»؛ زمان انتخابات آمریکا که ممکن است ترامپ را به قدرت بازگرداند.با این حال، این یک بازی خطرناک است. بیش از هر زمان دیگری آشکار شده که اسرائیل تا چه اندازه به ایالات متحده وابسته است؛ نه فقط برای مهماتی که در جنگ علیه حماس استفاده می‌کند، بلکه برای دفاع از آن در عرصه بین‌المللی، جایی که واشنگتن بارها و بارها قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو کرده و از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری و در برابر درخواست‌ها برای خروج یکجانبه اسرائیل از کرانه باختری از این رژیم حمایت کرده است.

علاوه بر این، بایدن چیزی را به نتانیاهو پیشنهاد می‌کند که «بی‌بی» واقعا می‌‌‌خواهد: چشم‌‌‌انداز عادی‌‌‌سازی روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، که یک تغییر پارادایم برای دولت یهود پس از سه ربع قرن در یک منطقه متخاصم خواهد بود و البته نوعی دستاورد تاریخی که هر نخست‌وزیری به منظور به جا گذاشتن میراثی برای خود آن را می‌خواهد. منظور بایدن این است که چنین پیشرفتی تنها در صورتی می‌تواند حاصل شود که جنگ به پایان برسد و یک کشور فلسطین شکل بگیرد.