سومین روز حملات آمریکا در منطقه

 این سومین اقدام نظامی آمریکا علیه یمنی‌ها در چند روز اخیر بود: ایالات متحده روز شنبه به ۳۶هدف حوثی‌ها در شمال یمن حمله کرد و روز جمعه به بیش از ۸۵هدف در سوریه و عراق حمله کرد. مقامات آمریکایی اصرار دارند که حملات به دقت تنظیم شده است تا از ایجاد یک رویارویی آشکار با ایران جلوگیری شود و مدعی هستند که آنها توانایی شبه‌نظامیان را برای حمله به نیروهای آمریکایی کاهش داده‌اند. با این حال، شبه‌نظامیان، به‌ویژه حوثی‌های به‌شدت مسلح در یمن، همگی نمایندگان قدرتمند مقاومت در منطقه هستند و حملات علیه آنها خطر تشدید خصومت‌ها را به همراه دارد. به همین منظور جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه در ماه اکتبر، سعی در اجتناب از درگیری با آنها داشته است. قرار است بلینکن در یک سفر چهار روزه به عربستان سعودی، مصر، قطر، سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری رود اردن سفر کند. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هدف او تا حدی «ادامه کار برای جلوگیری از گسترش درگیری است.»

میلر همچنین گفت: «وزیر امور خارجه همچنین به بحث و گفت‌وگو با شرکا درباره چگونگی ایجاد منطقه‌ای یکپارچه‌تر و صلح‌آمیزتر که شامل امنیت پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باشد، ادامه خواهد داد.» با این حال، فوری‌ترین هدف، تضمین توافقی است که شامل آزادی بیش از ۱۰۰اسیر باقیمانده در جریان حمله ۷اکتبر حماس به اسرائیل و از سر گرفتن کمک‌های بشر دوستانه به نوار غزه است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، روز یکشنبه گفت که اطمینان یافتن از رسیدن کمک‌های بیشتر به غیرنظامیان غزه، «اولویت اصلی» بلینکن در سفر، از جمله در دیدار با کابینه اسرائیل است. او در برنامه «رو در رو با ملت» در شبکه سی‌بی‌اس گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آنها به غذا، دارو، آب، سرپناه دسترسی پیدا می‌کنند و تا زمانی که این کار انجام شود به فشار خود ادامه می‌دهیم.» این سفر پنجمین سفر بلینکن به منطقه از زمان شروع جنگ است.

همتای فرانسوی او، استفان سژورنه، نیز در سفر به خاورمیانه است و اولین توقف خود را روز یکشنبه در مصر انجام داد. حملات روز جمعه عمدتا در تلافی حمله یک پهپاد توسط یک شبه‌نظامی گروه مقاومت بود که در آن سه سرباز آمریکایی در اردن در ۲۸ژانویه کشته شدند. مقامات آمریکایی پس از آن اصرار داشتند که هیچ گفت‌وگوی مخفیانه‌ای با تهران نداشته‌اند و هیچ توافقی برای جلوگیری از ضربه مستقیم به ایران نداشته‌اند و روز یکشنبه هم لفاظی‌های آمریکایی‌ها بیشتر شد. سالیوان، مشاور امنیت ملی در برنامه «سخنرانی وحدتِ» شبکه سی‌ان‌ان گفت: «رئیس‌جمهور زمانی که به آنها (نیروهایش)دستور داد، واضح بود که این آغاز پاسخ ما بود و گام‌های بیشتری در پیش خواهد بود.» سالیوان گفت که نمی‌خواهد با فاش کردن جزئیات، اقدامات آتی عملیات رو زودتر لو بدهد. اما او گفت که هدف مجازات کسانی است که آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌دهند بدون اینکه درگیری مستقیم با ایران صورت گیرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه در بیانیه‌ای حملات آمریکا به یمن را محکوم کرد و گفت که این حملات باعث ایجاد هرج‌ومرج، بی‌نظمی، ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. اما به نظر می‌رسد که نیروهای مقاومت قصد عقب‌نشینی ندارند. این امر به‌ویژه درباره حوثی‌ها صادق است که بخش‌هایی از یمن را کنترل می‌کنند و از اواخر سال گذشته با وجود حملات آمریکا و انگلیس حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه می‌دهند. هیچ‌کدام از مقامات آمریکایی و عربی تاکنون نگفته‌اند که حملات گروه ائتلاف به حوثی‌ها توانایی آنها را کاهش داده است. یمنی‌ها متعهد شده‌اند که به هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه دهند و مبارزه خود را با مبارزه فلسطینیان علیه اسرائیل در غزه مرتبط می‌کنند. حملات آنها صنعت کشتیرانی تجاری را متلاطم کرده است و بسیاری از کشتی‌ها را مجبور به انحراف طولانی در نواحی جنوبی آفریقا کرده است.