رئیس جدید ستاد مشترک آمریکا کیست؟

در دولت بایدن، لوید آستین هم که سیاه‌پوست است، به‌عنوان وزیر دفاع آمریکا یا همان رئیس پنتاگون منصوب شده است. یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که بایدن توصیه لوید آستین را برای انتخاب ژنرال براون برای این سمت پذیرفته و معتقد است که «او چالش‌های استراتژیک ایالات متحده در سراسر جهان را درک می‌کند.» چنانچه چارلز براون تایید شود، آمریکایی‌های سیاه‌پوست برای اولین بار دو سمت برتر در پنتاگون را به‌دست می‌گیرند. براون که خود را یک درونگرا توصیف می‌کند، به لحاظ شخصیتی با ژنرال مارک مایلی، رئیس فعلی ستاد مشترک ارتش آمریکا که در دولت‌های دونالد ترامپ و بایدن خدمت کرده، به‌شدت در تضاد است. تجربیات براون که ژنرال چهار ستاره است و در بین همکارانش به نام سی‌کیو «CQ» شناخته می‌شود، شامل نظارت بر عملیات هوایی ائتلاف علیه داعش از پایگاه اصلی نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه است؛ اما این تجربیات براون به‌عنوان فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ است که به او کمک می‌کند تا با ارتش به سرعت در حال تقویت چین تعامل کند؛ موضوعی که احتمالا دوره چهار ساله حضور او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

تغییر کابین خلبان

بخش آنلاین شورای آتلنتیک هم درخصوص این تغییر و تحول نوشت: برای تغییر کابین خلبان آماده شوید. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، ژنرال نیروی هوایی چارلز کیو براون را به‌عنوان رئیس بعدی ستاد مشترک ارتش معرفی کرده است. اگر او در پاییز سکان هدایت را به‌دست گرفت، چه انتظاری از این خلبان جنگنده سد شکن در زمان تحویل گرفتن نیروی مشترک داریم؟ کلمنتاین استارلینگ، مدیر برنامه دفاع پیشرو در مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت، به آتلانتیک می‌گوید این انتخاب براون «نشان می‌دهد که دولت چقدر تشدید رقابت با چین را جدی می‌گیرد.» کلمنتاین ادامه می‌دهد: به این دلیل که اکنون قرار است نیروی مشترک توسط یک خلبانِ جنگنده نیروی هوایی (براون) و یک افسر جنگ سطحی نیروی دریایی (نایب رئیس ستاد مشترک ارتش، دریاسالار کریستوفر گریدی) هدایت شود، حکایت از این دارد که هرگونه درگیری احتمالی در اقیانوس آرام هوایی و دریایی خواهد بود.

تام شانکر، عضو ارشد غیر مقیم در مرکز اسکوکرافت و خبرنگار سابق پنتاگون در نیویورک‌تایمز می‌گوید: «این انتخاب به درستی به‌عنوان نقطه عطفی در شکل‌دهی ارتش به‌حساب می‌آید و مورد ستایش جهانیان قرار خواهد گرفت. درحالی‌که حدود ۴۰درصد از پرسنل فعال رنگین‌پوست هستند، معتبرترین پست‌های رهبری اغلب به مردان سفیدپوست داده می‌شد.» براون به‌عنوان رئیس ستاد نیروی هوایی در ژانویه گذشته به قطر، امارات متحده عربی و اردن سفر کرد تا از ابتکارات سنتکام در منطقه حمایت کند. نامزد ستاد مشترک ایالات متحده در این سفر دولت‌های منطقه را تشویق کرد تا با یکدیگر در دفاع هوایی مشترک و آزمایش‌های مربوط به پهپادهای تجاری و دارای هوش مصنوعی همکاری کنند. ازآنجاکه پنتاگون در سال‌های اخیر نیروها و تعدادی از سیستم‌های تسلیحاتی سنگین‌تر آمریکا را از خاورمیانه بیرون کشیده است تا بتواند در سایر نقاط جهان آماده باشد، سنتکام با سنسورهای بدون سرنشین متصل شده از طریق شبکه‌های ارتباطی در تلاش است تا اطلاعات حساس منطقه را از این طریق گردآوری کند.

ابتکارات سنتکام، از جمله گروه ضربت۹۹ نیروی هوایی، برای یافتن راه‌های جدیدی است که بتواند بوروکراسی پنتاگون را کمتر و کمتر کند و براون آن را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی، برای مقابله با دشمنان ایالات متحده بیان کرده است. مقامات پنتاگون انتظار دارند که چنین قابلیت‌های نوظهوری در صورت درگیری آینده با چین بر سر تایوان، ارزش فزاینده‌ای داشته باشند؛ اتفاقی که براون در فوریه تاکید کرد قریب‌الوقوع نیست، اما امکان‌پذیر است. براون تصریح کرده است: «هدف اجتناب از آن است و بنابراین نمی‌دانم چه زمانی ممکن است اتفاق بیفتد، هدف من این است که امروز، فردا، هفته آینده، سال آینده، دهه آینده آماده باشم.» نیویورک‌تایمز گزارش داد، این تجربه براون به‌عنوان فرمانده ارشد واحدهای نیروی هوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام بود که در تصمیم کاخ سفید موثر است. انتخاب بایدن که اولین‌بار در اوایل هفته جاری توسط پولیتیکو گزارش شد، به توصیه لوید آستین، وزیر دفاع صورت گرفت.

میک مالروی، مدیر سابق سیاست خاورمیانه پنتاگون در این‌باره گفت: «براون یک افسر بسیار با تجربه، دارای نشان و احترام در نیروی هوایی ایالات متحده است و شخصیت مناسبی دارد تا بتواند ارشدترین مشاور نظامی رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد.» کلمنتین هم می‌گوید: «بررسی عمیق‌تر رزومه براون، چیزهای بیشتری را نشان می‌دهد که او برای این کار به ارمغان می‌آورد، از جمله تجربه عملیاتی گسترده به‌عنوان خلبان اف-۱۶، به این معنی که او کاملا از چالش‌های عملیات در محیط‌های مورد مناقشه مانند محیط‌های ایندو-پاسیفیک و اروپا آگاه است. به اعتقاد این کارشناس، براون جزو افرادی است که عادت دارد در مواقع ریسک‌پذیر، تصمیمات سختی بگیرد. دل‌هارتی مسنون، دستیار ارشد در برنامه دفاع پیشرو می‌گوید: «یادداشت استراتژی نیروی هوایی۲۰۲۰ براون، با عنوان تحریک‌آمیز «تسریع تغییر یا باخت»، دریچه‌ای را نشان می‌دهد که چگونه ژنرال «به دنبال پیش بردن افکار نیروی هوایی ایالات متحده بوده است.»

به گفته او، این یادداشت نشان می‌دهد که براون فراتر از نیروی هوایی فکر می‌کرد. دل‌هارتی می‌گوید: «او هشدار می‌دهد که اجازه ندهید حوزه‌های مختلف مانند فضا به‌صورت تفکیک‌شده درآیند. براون در عوض از مفهوم فرماندهی و کنترل همه حوزه‌ها همچون یک شبکه یکپارچه حمایت می‌کند که هدف آن تجزیه و تحلیل داده‌ها در فضا، هوا، زمین، دریا و حوزه های سایبری است تا رهبران نظامی بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.» به گفته دل‌هارتی اگر کسی قصد داشته باشد تا تحقیق کند براون چگونه رهبری است، باید گفت او یک رهبر عملیاتی است که همواره به آینده نگاه می‌کند.