بر اساس گزارشی از فایننشال‌تایمز، ارقام ارائه‌شده به این خبر‌‌گزاری، توسط شرکت مشاوره تحقیقات دریایی دروری نشان می‌دهد که تولید واحدهای معادل ۲۰ فوت که اندازه استاندارد صنعتی برای یک کانتینر محسوب می‌شود در سه‌ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال‌گذشته، ۷۱‌درصد کاهش یافته‌است، به‌طوری که از ۰۶/ ۱‌میلیون به ۳۰۶‌هزار کانتینر رسیده‌است. این روند کاهشی بیانگر تغییرات محسوسی نسبت به دو سال‌پیش است که تولید کانتینر در واکنش به افزایش تقاضای ناشی از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری برای کالاهای فیزیکی رونق گرفت و منجر به کمبود این جعبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مستطیلی شد.

با این‌حال، پس از کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی اقتصادها، تقاضا برای صادرات کاهش یافته‌است و همین امر صنعت حمل‌ونقل را با مشکل معکوسی مواجه کرده‌است. مازاد کانتینری، بنادر چین را تهدید می‌کند، این درحالی‌است که ۹۵‌درصد کانتینرهای جهان در چین تولید می‌شود.  گفتنی است بر اساس گزارش دیگری از فایننشال‌تایمز، قیمت کالاهای حمل شده در مسیرهای تجاری مهم جهان حدود ۸۵‌درصد نسبت به اوج خود کاهش یافته، چراکه بحران هزینه‌های زندگی به مخارج مصرف‌کنندگان ضربه وارد کرده و اختلال زنجیره تامین مرتبط با همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کرونا کاهش یافته‌است. به گفته شرکت تحلیل داده‌های حمل‌ونقل زنتا، در ماه فوریه هزینه حمل یک کانتینر استاندارد فولادی ۴۰فوتی از شرق چین به سواحل غربی ایالات‌متحده به ۱۴۴۴دلار رسید که نسبت به اوج ۹۶۸۲ دلاری در مارس سال‌گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

گروه ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پی مولر-مرسک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان، می‌گوید احتمالا تولید کانتینرهای حمل‌ونقل کالاهای خشک را تا سال‌۲۰۲۴ متوقف می‌کند، اگرچه این احتمال وجود دارد که ساخت کانتینرهای۲۰فوتی را زودتر از نسخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر ۴۰ فوتی خود از سر بگیرد، چراکه به‌نظر می‌رسد تقاضا برای کانتینرهای سابق پایدارتر باشد. آن‌سوفی زرلنگ‌کارلسن؛ رئیس بخش لجستیک مشتریان مرسک در اقیانوس آرام می‌گوید: این شرکت به‌دنبال فروش یا حذف کانتینرهای قدیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر خود برای استفاده از این مازاد عرضه است.  کاهش تقاضا به‌شدت به تولیدکنندگان کانتینر ضربه زده است. سود شرکت سی‌ای‌ام‌سی، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کانتینر در چین، در سه‌ماهه اول سال‌جاری ۹۱‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌قبل کاهش یافته و به ۱۶۰‌میلیون یوآن (۲۳‌میلیون دلار) رسیده‌است. به گفته این شرکت مستقر در شنزن، فروش کانتینرهای استاندارد در این دوره ۷۷‌درصد کاهش یافته که علت آن کاهش مداوم در تجارت کانتینر و تقاضای ناکافی برای کانتینرهای جدید بوده‌است. شرکت کشتیرانی چینی کوسکو شیپینگ، بازوی تولید کانتینر گروه کشتیرانی دولتی کوسکو نیز در سه‌ماهه اول سال‌جاری شاهد کاهش ۷۱‌درصدی سود بوده‌است.

اقتصاددانان سازمان تجارت‌ جهانی بر این باورند که رشد صادرات در طول سال‌جاری با نوسان مواجه خواهد بود که نشان می‌دهد تقاضا برای کانتینر ضعیف باقی خواهد ماند. آخرین پیش‌بینی‌های سازمان تجارت‌جهانی که در ماه گذشته منتشر شد، افزایش تجارت کالا را در سال‌جاری تنها ۷/ ۱‌درصد برآورد کرده‌است که نسبت به رشد ۷/ ۲‌درصدی در ۲۰۲۲ کمتر است. خطوط حمل‌ونقل کانتینری درحال‌حاضر مجبور به مقابله با کاهش شدید سود پس از یک دوره بی‌سابقه درآمدی در طول قرنطینه کووید-۱۹ هستند؛ دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که اختلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره تامین به‌همراه رونق تقاضا برای کالاها، هزینه حمل‌ونقل را بالا برده بود. این رونق سبب شد گروه‌های کشتیرانی برای ذخیره کانتینرهای جدید هجوم بیاورند، چراکه تنگناهای ناشی از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کرونا در بسیاری از بنادر منجر به کمبود کانتینر برای حمل کالا از آسیا شد. به گفته دروری، در سال‌۲۰۲۱ تولید جهانی به ۱/ ۷‌میلیون کانتینر با اندازه استاندارد رسیده بود که بیش از دو‌برابر تولید در ۲۰۲۰ است، اما اکنون تقاضا به‌قدری کاهش یافته ‌است که صاحبان بنادر در منطقه با مشکل جدیدی مواجه شده‌اند به‌طوری که باید فضایی برای کانتینرهای استفاده‌نشده پیدا کنند. به گفته کارلسن، درحال‌حاضر ذخایر در سراسر منطقه آسیا-اقیانوسیه به رکورد بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای رسیده‌است و انتظار می‌رود کانتینرهای زیادی در طول سال‌جاری در بنادر این منطقه انباشته شود. به گفته شرکت تحلیلی Container xChange در دسترس‌بودن کانتینرها در شانگهای، بزرگ‌ترین بندر کانتینری جهان، امسال بیش از زمان قرنطینه بهار ۲۰۲۲ است.