مناقشه تجارت و فناوری بین آمریکا و چین

دولت بایدن اعلام کرده است شرکت های فناوری آمریکایی که بودجه فدرال دریافت میکنند، به مدت ۱۰ سال از ساخت تاسیسات "فن آوری پیشرفته" در چین منع خواهند شد.

دولت آمریکا در حمایت از گروه های تجاری کشور خود ، از طرحی 50 میلیارد دلاری رونمایی کرد که در بخشی از آن شرکت های فناوری خود را به مدت ده سال از توسعه فناوری های پیشرفته و ساخت میکروچیپ ها در چین، منع کرده است.

به گفته جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، "ما این محدودیت ها را اجرا میکنیم تا مطمئن باشیم افرادی که بودجه ساخت ریزتراشه ها را دریافت می کنند، نمی توانند امنیت ملی را به خطر بیندازند... آن ها اجازه ندارند از این پول برای سرمایه گذاری در چین استفاده کنند، آن ها به مدت ده سال  نمی توانند فن آوری های پیشرو را در چین توسعه دهند". 

" شرکت هایی که این پول را دریافت می کنند، تنها می توانند با گسترش کارخانه های حرفه ای خود را در چین، به این کشور خدمت کنند."

در ماه اوت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قانونی را امضا کرده بود که در آن ۲۸۰ میلیارد دلار به تولید فن آوری پیشرفته و تحقیقات علمی اختصاص داده شده بود،که ۵۲ میلیارد دلار آن برای ساخت تراشه داخلی است و توانایی ایالات متحده برای رقابت با چین را تقویت می کند.در حالی که نزدیک بود که آمریکا برتری فناوری خود را به چین از دست بدهد.

 

این سرمایه گذاری ها شامل معافیت های مالیاتی برای شرکت‌های فعال در زمینه تولید ریز تراشه آمریکاییست.ایالات متحده در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی صنایع نیمه هادی که کلید همه چیز، از خودرو گرفته تا تلفن های همراه است را در دست دارد. این میزان در سال ۱۹۹۰ نزدیک به ۴۰ درصد بود.

لایحه نیمه هادی یا جنگ سرد؟

برخی از تراشه سازان آمریکایی در حال حاضر طعم سخت گیری واشنگتن در فروش فن آوری آمریکایی به چین را چشیده اند. اوایل ماه جاری میلادی، مقامات آمریکایی به انویدیا و AMD گفتند فروش تراشه های هوش مصنوعی به چین را متوقف کنند.

دن ایوز، مدیرعامل Wedbush این محدودیت ها را "مشت محکمی" برای انویدیا خواند: "این واقعا شلیک تیر به  به سوی چین است و واقعا از نظر ژئوپلیتیکی  آتش را شعله ور خواهد کرد".

سفارت چین در واشنگتن با لایحه نیمه هادی مخالفت کرده و آن را یادآور "ذهنیت جنگ سرد" خوانده بود

تاثیر تصمیمات آمریکا بر چین چگونه خواهد بود؟

چین درحال حاضر به لحاظ بازار کالایی تحت فشار قرار گرفته است. آمریکا واردات خود را از این کشور محدود و به دلیل سیاست های کووید صفر، حال اقتصادی خوبی ندارد. بیش از یک دهه است که چین میداند که به دلیل پایین بودن قیمت ها، میتواند بازار جهانی را از آن خود کند، اما به زودی نیروی کار این کشور خواهان دستمزد بیشتری خواهند شد و چین مجبور است به نیروی کار خارجی تکیه کند. چین برای جلوگیری از این امر در صدد تولید محصولات پیشرفته تر و پیچیده تری هم تراز با آمریکا برآمد.

اما تولید ابزار پیچیده تر نیازمند، ریزتراشه های تخصصی تر است که چین توان ساخت آن را ندارد. دولت چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۱۰ میلیارد دلار تراشه وارد و اذعان کرده بود که توان تولید تراشه های پیشرفته تر را ندارد.

چینی ها هرگز گمان نمیبردند تهدیدات آمریکایی ها از روی کاغذ فراتر رود و دست به چنین تحریمی بزنند، حالا باید دید که چین با رویکرد اعتراضی به اقدام، چه سیاستی را پیش خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.