او همچنین از حمایت از دونالد ترامپ خودداری و به‌طور غیرمستقیم از او انتقاد کرد و گفت: «فکر می‌کنم آمریکایی‌ها تشنه افرادی هستند که استدلال می‌کنند، نه فقط توییت.» او گفت: «من می‌خواهم فردی را پیدا کنم که نه تنها بتواند درباره چیزهایی که برای هر خانواده در آمریکا مهم است، صحبت کند، بلکه بتواند در واقع یک سازمان بسازد، یک تیم ایجاد کند و آن را برای مردم آمریکا ارائه دهد. این فرد ممکن است ترامپ نباشد.» قبل از پیوستن به دولت ترامپ، پمپئو نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان بود. مانند سایر جمهوری‌خواهان، پمپئو قبل از انتخاب ترامپ در سال ۲۰۱۶ از او انتقاد کرده و هشدار داده بود که او یک رئیس‌جمهور «اقتدارگرا» خواهد بود. اما او نیز مانند بسیاری از جمهوری‌خواهان، پس از پیروزی ترامپ در کاخ سفید، لحن خود را تغییر داد و به یکی از حامیان سرسخت او تبدیل شد.

پمپئو به‌عنوان مدیر سیا که کمی بیش از یک سال- از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ -طول کشید، رویکردی جنگ‌طلبانه و ستیزه‌جویانه داشت. این امر باعث تحسین ترامپ و ارتقای او به سمت وزیر امور خارجه شد؛ اما او آن دفتر کار را در حالی ترک کرد که متحدان خارجی و حتی بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی وی را دوست نداشتند. او پس از کناره‌گیری از قدرت، تقریبا همین رفتار را ادامه داد و به تندی از سیاست خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به شیوه‌ای غیر معمول انتقاد کرد؛ شیوه‌ای که پیش از این از هیچ‌یک از وزرای سابق خارجه دیده نشده بود. مواضع تهاجمی او در سیاست خارجی موجب شده است تا او در راستای افرادی قرار گیرد که دیدگاه جنگ‌طلبانه دارد. این دیدگاه در سال‌های اخیر در این جبهه ضعیف شده است.

 از پمپئو همچنین انتقادات دیگری نیز شده است. او به نقض اخلاق از جمله سوء‌استفاده از منابع دیپلماتیک برای اهداف شخصی متهم شده است. در سال۲۰۲۱، بازرس کل وزارت امور خارجه متوجه شد که مایک پمپئو و همسرش از کارکنان این وزارتخانه خواسته بودند که برای آرایش موی همسرش یک سالن رزرو و از سگشان مراقبت کنند. این در کنار سایر وظایف شخصی بود که به کارکنان خود می‌داد. یک‌سال پیش از آن، ترامپ به اصرار پمپئو، رهبر دفتر بازرس کل را برکنار کرد؛ اقدامی که پمپئو سرسختانه از آن دفاع کرد. با این حال سخنان روز جمعه مایک پمپئو دو پهلو بود. پمپئو در اظهارات روز جمعه خود درها را برای مبارزات انتخاباتی آینده ریاست‌‌جمهوری باز گذاشت. او در این اظهارات گفت: «شاید سخنان من ناامیدکننده باشد، بابت آن عذرخواهی می‌کنم و برای کسانی که بسیار هیجانی هستند باید بگویم که من ۵۹ساله هستم. هنوز فرصت‌های زیادی باقی است و فقط باید به زمان‌بندی درست آن برسیم.»

این سخنان در شرایطی ابراز می‌شود که ترامپ گفته در انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌رغم حضور در دادگاه و شکایت از وی بابت حق‌السکوت دادن حاضر خواهد شد. هنوز مشخص نیست که تفسیر قانون در صورت مجرم شدنش چه خواهد بود؛ چراکه قانون صراحتی درباره منع حضور ندارد؛ اما اگر ترامپ نتواند یا نخواهد نامزد شود، درها به روی بسیاری از دیگر جمهوری‌خواهان باز خواهد شد و ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا شانس بسیار بهتری نسبت به دیگران دارد. او ورژن دویِ ترامپ است.