«شی» در تدارک رشد 5 درصد

کنگره ملی خلق چین (NPC) در حالی نشست سالانه پارلمانی خود را آغاز کرد که هدف متوسطی را برای رشد اقتصادی حدود ۵درصد اعلام کرد. برگزاری این نشست در حالی است که دیروز یکشنبه، «شی» سومین دوره ریاست خود را آغاز و بزرگ‌ترین تغییر در دولت را طی یک دهه اخیر انجام خواهد داد.

«لی کچیانگ»، نخست‌وزیر مستعفی، جلسه را در ساعت ۹ صبح آغاز کرد و گزارشی از اولویت‌بندی ثبات اقتصادی و تعیین هدف رشد اقتصادی در «حدود ۵درصد»، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های کشور در ظرف چند دهه را قرائت کرد. «کاترینا یو»، گزارشگر الجزیره در گزارش ۵دسامبر در همین رابطه نوشت: «لی» همچنین هدف ایجاد حدود ۱۲میلیون شغل شهری را در سال جاری اعلام کرد که نسبت به سال گذشته که حداقل ۱۱میلیون شغل بود، افزایش یافته است. تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته تنها ۳درصد رشد کرد که یکی از بدترین نمایش‌های رشد در دهه‌های اخیر بود که متاثر از سه سال محدودیت‌های کووید، بحران در بخش املاک، سرکوب شرکت‌های خصوصی و تضعیف تقاضا برای صادرات چین بود.

«لی» طی سخنرانی خود برای افتتاح پارلمان که تا ۱۳مارس ادامه خواهد داشت، گفت: «تورم جهانی همچنان بالاست، رشد اقتصاد و تجارت جهانی در حال افول است و تلاش‌های خارجی برای سرکوب و مهار چین در حال افزایش است.» در سطح جهانی، چین با مشکلات متعددی مواجه است از جمله بدتر شدن روابط با ایالات متحده که تلاش می‌کند دسترسی این کشور به فناوری های پیشرفته را مسدود کند و روابط پرتنش با اروپای غربی، به‌عنوان یک شریک تجاری مهم، به‌دلیل حمایت دیپلماتیک پکن از روسیه در جنگ اوکراین. «لی» در گزارش کاری خود گفت که نیروهای مسلح چین باید انرژی بیشتری را به آموزش در شرایط جنگی و افزایش آمادگی رزمی اختصاص دهند و این بودجه شامل افزایش ۲/ ۷درصدی هزینه‌های دفاعی در سال جاری است که کمی بیشتر از افزایش ۱/ ۷سال گذشته است. درباره تایوان، «لی» لحن معتدلی داشت و گفت که چین باید توسعه مسالمت‌آمیز روابط بین تنگه‌ای را ترویج کند و روند «اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز» را پیش ببرد.

«کریس باکلی» و «کیت برادشر» و دیگران در گزارش ۵مارس در نیویورک‌تایمز هم نوشتند، «شی جین‌پینگ» دوباره وارد یک «راهپیمایی سیاسی» شده است. پس از یک سال پرتلاطم که با رشد متزلزل، اعتراضات گسترده و افزایش مرگ‌ومیر پس از کنار گذاشتن ناگهانی کنترل‌های کووید توسط چین به پایان رسید، رهبر ارشد این کشور آماده است تا قدرت بیشتری را در گردهمایی سالانه قوه مقننه ملی که روز یکشنبه افتتاح شد، به‌دست آورد. در آغاز کنگره ملی خلق، دولت چین دستور کار «پسا کووید» را با محوریت احیای اقتصاد با هدف رشد ۵درصدی، افزایش هزینه‌های نظامی، آموزشی و نیازهای اجتماعی و افزایش نفوذ هولناک «شی» ارائه کرد.

نزدیک به سه هزار نماینده به دقت انتخاب‌شده برای مجلس مقننه که به مدت ۹روز در پکن گرد هم می‌آیند، قرار است تا پایان کنگره گروه جدیدی از رهبران دولتی را منصوب کنند که با وفاداران «شی» پر خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود که آنها یک سازمان‌دهی مجدد بوروکراتیک را تصویب کنند که سیاستگذاری را زیر نظر «شی» و حزب متمرکز می‌کند. «ویلی وو- لپ‌لام»، یکی از اعضای ارشد بنیاد جیمزتاون که در زمینه سیاست چین مطالعه می‌کند، می‌گوید: «شی بازگشته است و هیچ زمانی را برای تفویض اختیارات بیشتر به خود تلف نمی‌کند.» لام می‌گوید که «شی» و سایر رهبران محاسبه کرده بودند که می‌توانند کنترل‌های کووید - و تحمل موجی از مرگ و میرهای احتمالی یک میلیون نفری یا بیشتر در سراسر چین - را بدون ایجاد یک بحران سیاسی طولانی و شدید عقب بزنند.

لام گفت: «رهبری این قمار بزرگ را روی این سیاست درباره همه‌گیری انجام داد، و این قمار، دست‌کم در ظاهر، تاکنون از نظر سیاسی، به‌رغم همه مرگ‌ومیرها در ماه اول معکوس شدن شیوع کرونا، نتیجه داده است.» از زمان فروپاشی سیاست سخت‌گیرانه «کووید صفر» در دسامبر، رهبری چین تمرکز خود را بر بازگرداندن رشد و ایجاد شغل معطوف کرده است و به دنبال اطمینان دادن به کسب‌وکارهای خصوصی است که بخشی حیاتی از اقتصاد ملی هستند. پرسشی که درباره چین وجود دارد این است که آیا «شی» می‌تواند اعتماد اقتصادی را به‌ویژه در میان سرمایه‌گذاران خصوصی القا کند و در عین حال، همچنان به گسترش کنترل حزب کمونیست بر این کشور ادامه دهد، همان‌طور که نشان داده چنین خواهد کرد.»

«مین شین‌پی» استاد کالج «کلرمونت مک کنا» که روی سیاست چین مطالعه می‌کند، می‌گوید: «او [شی] اساسا از اهداف اصلی خود دست برنداشته است؛ این یک عقب‌نشینی تاکتیکی موقت است. اما برای اینکه اقتصاد را واقعا به مسیر درست بازگرداند، او باید شکاکان را متقاعد کند که او اکنون به‌صورت واقعی قصد انجام کار دارد.» رئیس‌جمهور چین همچنین می‌خواهد چین را به یک ابرقدرت پیشرفته در زمینه فناوری تبدیل کند که بتواند در مقابل واشنگتن به‌عنوان یک همتا و رقیب بایستد؛ چشم‌اندازی که او اکنون آن را «مدرن‌سازی به سبک چینی» می‌نامد. در یک سخنرانی اخیر، او پیشنهاد کرد که هرگونه تغییر عمل‌گرایانه در سیاست نباید به‌عنوان یک انحراف از آن اهداف بزرگ تلقی شود. پس از یک دسامبر ناامیدکننده، اقتصاد نشانه‌هایی از بهبود را نشان داده است. مناطق خرید دوباره شلوغ هستند و فعالیت کارخانه‌ها قوی‌ترین شتاب خود را در بیش از یک دهه گذشته داشته است.