داده‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی چین مثبت بود یا منفی؟

اقتصاددانان شرکت‌‌‌‌‌‌‌کننده در نظرسنجی رویترز رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سه‌ماهه سوم امسال را‌برابر ۴/ ۳درصد برآورد کرده بودند؛ این در حالی بود که رشد اقتصادی چین برای سه‌ماهه دوم سال ‌تنها ۴/ ۰‌درصد بود؛ با این وجود داده‌های چین نشان داد که رشد اقتصادی این کشور بهتر از انتظار بود.  بسیاری از موسسات مالی معتبر رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین برای سال‌۲۰۲۲ را نیز ‌برابر ۳‌درصد برآورد کرده‌‌‌‌‌‌‌اند؛ این رقم نسبت به هدفگذاری ۵/ ۵درصدی دولت چین در ابتدای سال‌جاری پایین‌تر بوده و با توجه به رشد تولید ناخالص داخلی چین ظرف ۹‌ماه ابتدایی امسال، تحقق این هدف تقریبا غیر‌ممکن شده‌است. چین بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی است؛ کاهش رشد اقتصادی این کشور به مفهوم افت تقاضا برای کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌‌‌خصوص محصولات صنعتی بوده و از این منظر سیگنال کاهش قیمت را برای بازارها به‌همراه خواهد داشت.

بلاتکلیفی درمیان سیاست‌های کرونایی

کنترل‌‌‌‌‌‌‌های کووید بر فعالیت‌های تجاری، به‌‌‌‌‌‌‌ویژه در سه‌ماهه دوم سال، بر رشد تاثیر گذاشته و بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری را بر آن داشته تا پیش‌بینی‌های کل سال‌خود را به حدود ۳‌درصد کاهش دهند. استمرار سیاست کرونا‌صفر در چین و اجرای قرنطینه‌‌‌‌‌‌‌های سختگیرانه در این کشور از مهم‌ترین دلایل ثبت اعداد منفی از رشد اقتصادی چین برای سه‌ماهه سوم امسال بود. در این شرایط چشم امید فعالان بازار به تصمیمات کنگره حزب کمونیست چین بود که در تاریخ ۱۸ تا ۲۲ اکتبر برگزار شد و در آن شی‌‌‌‌‌‌‌جین‌‌‌‌‌‌‌پینگ به‌عنوان رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور چین برای سومین دوره متوالی ابقا شد. بر خلاف انتظار، در این نشست نسبت به کاهش سیاست کرونا صفر تصمیم واضحی گرفته نشد و حتی از اجرای این سیاست و نتایج آن نیز تقدیر شد. این رویه هرگونه پیش‌بینی نسبت به آینده روند اقتصادی چین را دشوار می‌کند. اگرچه تقدیر شی‌‌‌‌‌‌‌جین‌‌‌‌‌‌‌پینگ از اجرای سیاست کرونا صفر و موفق ارزیابی‌کردن آن باعث ناامیدی فعالان بازارهای کالایی از اتمام سریع این سیاست شد، اما انتشار خبر کاهش طول دوران قرنطینه از ۱۰ به ۷ روز مجددا احتمال کاهش سختگیری کرونایی در این کشور را مطرح و از رشد قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها حمایت کرد.

صادرات محرک رشد اقتصادی چین

داده‌‌‌‌‌‌‌های منتشرشده نشان از آن دارد که صادرات، محرک رشد اقتصاد چین برای ‌ماه سپتامبر بوده است. ارزش دلاری صادرات چین برای ‌ماه سپتامبر رشدی ۷/ ۵درصدی نسبت به مدت مشابه در سال‌قبل داشت؛ این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌‌‌‌‌‌‌کننده در نظرسنجی رویترز رشد ۱/ ۴درصدی را برای آن برآورد کرده بودند.  البته میزان ارزش دلاری واردات چین نیز در این‌ماه افزایش ۳/ ۰درصدی داشت که این رقم کمتر از پیش‌بینی یک‌درصدی اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بود.

تضعیف بخش املاک ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار شد

رکود در بخش املاک و مستغلات در چین از اصلی‌ترین دلایل عدم‌تحقق رشد اقتصادی چین مطابق هدفگذاری دولتی این کشور در سال‌جاری میلادی است. به‌رغم وضع محرک و وعده‌‌‌‌‌‌‌های دولت چین برای حمایت از بخش ساخت‌‌‌‌‌‌‌وساز اما بی‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به بخش املاک مانع از رشد این بخش شده‌است. این موضوع در کاهش رشد اقتصادی چین موثر است.