خواب‏‏‌نماشدن کالایی‏‏‌ها در رویای چینی

 در این میان، برای فلزات صنعتی از جمله مس و آلومینیوم نسبت به محصولات زنجیره آهن و فولاد، چشم‌‌‌انداز مطلوب‌‌‌تری  برآورد می‌شود. در حالی که کاربردهای متعدد فلزات صنعتی، به‌‌‌خصوص در بخش انرژی‌‌‌های پاک از روند مثبت تقاضا برای فلزات صنعتی حمایت می‌کند، تغییر سیاست دولت پکن در خصوص رشد اقتصادی و کاهش تکیه بر بخش ساخت‌‌‌وساز می‌تواند به تضعیف بیشتر بازار سنگ‌‌‌آهن و فولاد منجر شود.

  خداحافظی با سال پرتلاطم

سال ۲۰۲۲ در حالی شروع شد که اغلب کالاهای پایه با محوریت محصولات صنعتی در اوج قیمتی با سال ۲۰۲۱ خداحافظی کردند. استمرار شیوع کرونا در دنیا، تولید موفقیت‌‌‌آمیز واکسن کرونا و واکسینه‌شدن بخش قابل‌توجهی از مردم کشورهای توسعه‌‌‌یافته در مقابل این ویروس، تزریق نقدینگی از سوی اقتصادهای برتر دنیا به منظور حمایت از کسب‌وکار و مردم در مقابل تبعات قرنطینه‌‌‌های اعمالی و تورم ناشی از این سیاست‌‌‌های انبساطی، اوج‌‌‌گیری رشد اقتصادی چین ظرف نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۱، بروز بحران مالی در شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک چین و افت شتاب رشد اقتصادی این کشور، بروز سویه‌‌‌های جدید کرونا و واهمه اثربخش نبودن واکسن‌‌‌های فعلی در مقابل آن، بحران انرژی به دلیل کسری عرضه نسبت به تقاضا، شدت‌گرفتن تلاش‌‌‌های زیست‌محیطی برای کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی و آغاز سیاست‌‌‌های انقباضی از سوی اقتصادهای بزرگ دنیا به‌‌‌منظور مقابله با اثرات تورمی، مهم‌ترین سیگنال‌‌‌های اثرگذار بر بازارهای کالایی ظرف سال ۲۰۲۱ بودند که به صعود بهای کامودیتی‌‌‌ها منجر شدند و در برخی موارد به رکوردشکنی تاریخی نیز انجامیدند. روند صعود قیمت ظرف ماه‌‌‌های پایانی سال ۲۰۲۱ متوقف شد و کامودیتی‌‌‌ها بخشی از ارزش خود را عمدتا در ماه نوامبر از دست دادند. با وجود این، اغلب کامودیتی‌‌‌ها در اوج با سال ۲۰۲۱ خداحافظی کرده و سال‌جاری میلادی را در شرایطی مطلوب آغاز کردند. در حالی سال ۲۰۲۲ شروع شده که بسیاری از سیگنال‌‌‌های اثرگذار بر بازارهای مالی و کالایی دنیا ظرف ۲۰۲۱ در سال ۲۰۲۲ نیز بر بازارها حاکم هستند و می‌توانند روند نوسان بازارها را دچار تلاطم کنند. با وجود این، اغلب تحلیلگران بر این باورند که تلاطم در بازارهای کالایی دنیا ظرف سال‌جاری میلادی (۲۰۲۲) به میزان سال قبل نخواهد بود و بازارها روند معقول‌‌‌تری خواهند داشت.

  چین تعیین‌‌‌کننده جهت در بازارهای کالایی

سیگنال‌‌‌های متعدد و متناقضی بر بازارهای کالایی در سال ۲۰۲۲ اثرگذار می‌‌‌شوند؛ اما با توجه به جایگاه چین، ‌‌‌ به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا، می‌توان سیگنال‌‌‌های چینی را مهم‌ترین جهت‌‌‌دهنده به این بازارها تلقی کرد. میزان رشد اقتصادی چین، نتیجه بحران مالی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده ساخت‌‌‌وساز در این کشور و سیاست‌‌‌های تزریق نقدینگی از سوی دولت پکن برای مقابله با تبعات منفی افت ساخت‌وساز در چین، تصمیم دولت پکن برای چگونگی مقابله با سویه‌‌‌ اُمیکرون و سویه‌‌‌های احتمالی جدید جهش‌یافته کرونا و تصمیم پکن در خصوص میزان کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی، مهم‌ترین عوامل تعیین‌‌‌کننده جهت بازار ظرف سال‌جاری میلادی هستند.

  تضعیف محصولات فولادی به فلزات صنعتی نمی‌‌‌رسد

سیاست دولت چین از رشد اقتصادی بر پایه توسعه زیرساخت و ساخت مسکن به رشد اقتصادی بر مبنای سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌‌‌های نوین در حال جابه‌‌‌جایی است. این تغییر رویه در تمامی اقتصادهای برتر دنیا و با اتمام روند صنعتی شدن رخ می‌دهد و امری طبیعی تلقی می‌شود. بخش قابل‌توجهی از رشد اقتصادی چین ظرف سال‌های گذشته بر پایه توسعه زیرساخت و احداث املاک انجام شده، اما به‌‌‌نظر می‌رسد دولت پکن درصدد برآمده تا این رویه را به‌آرامی تغییر دهد. این موضوع سیگنال منفی قوی برای بازارهای کالایی با محوریت محصولات ساختمانی، از جمله محصولات زنجیره فولاد از سنگ‌‌‌آهن تا فولاد است. به این ترتیب، تغییر رویه دولت چین در خصوص ساخت‌‌‌وساز چشم‌‌‌انداز مثبتی برای بخش آهن و فولاد در سال ۲۰۲۲ باقی نگذاشته است. تضعیف بازار سنگ‌‌‌آهن در سال آینده میلادی به مراتب جدی‌تر از تضعیف بازار شمش و محصولات فولاد می‌تواند باشد؛ چرا که سیاست کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی با جدیت از سوی دولت پکن پیگیری می‌شود و این موضوع افت تولید فولاد در چین را به همراه خواهد داشت. به این ترتیب، بازار فولاد چین در عین کاهش تقاضا با افت عرضه احتمالی نیز روبه‌رو شده که برآیند این دو سیگنال، بازار را در تعادل نسبی قرار می‌دهد. تضعیف جایگاه بخش ساخت‌وساز در چین می‌تواند تقاضای سایر فلزات صنعتی از جمله مس و آلومینیوم را نیز کاهش دهد؛ با وجود این، بازار این فلزات در معرض رشد تقاضای سایر حوزه‌‌‌ها از جمله حرکت دنیا به سمت افزایش استفاده از انرژی‌‌‌های پاک قرار دارد. به این ترتیب، تضعیف تقاضا برای محصولات ساختمانی مسی و آلومینیومی قابل جایگزینی با تقاضای جدید در این محصولات است و برآورد می‌شود همچنان چشم‌‌‌انداز مثبتی برای فلزات صنعتی در ۲۰۲۲ وجود داشته باشد.

  آینده نامعلوم تجارت خارجی چین

میزان تجارت خارجی چین شامل صادرات و واردات این کشور در سال ۲۰۲۱ رشد محسوسی داشت که این موضوع سیگنالی مثبت در جهت بهبود رشد اقتصادی این کشور ظرف سال ۲۰۲۱ بود. در این شرایط برآورد می‌شود این روند مثبت در سال جاری میلادی نیز ادامه یابد. با وجود این، (دولت) پکن پس از افزایش تنش تجاری با استرالیا درصدد برآمده تا از میزان نیاز این کشور بر واردات بکاهد و تمرکز بر تامین نیاز از بازارهای داخلی را افزایش دهد. این رویه با افزایش تولید زغال‌‌‌سنگ و سنگ‌‌‌آهن در چین شروع شده و احتمال سرایت آن به سایر کالاها وجود دارد. تحقق این هدف می‌تواند بازارهای کالایی را در بلندمدت با کاهش تقاضای بین‌المللی روبه‌رو کند.