امید واهی کامودیتی‌ها به چین

تلاطم بهای کامودیتی‌ها با اخبار ضد و نقیض

بازارهای جهانی کامودیتی‌ها ظرف روزهای پایانی ماه نوامبر متاثر از اخبار ناآرامی‌های اجتماعی در چین و پیش‌بینی فعالان بازار نسبت به بازخورد مقامات چینی در مقابل این ناآرامی‌ها نوسان متناقضی را در پیش گرفتند. انتشار اخباری مبنی بر تجمع اعتراضی مردم در چند شهر چین، از جمله پکن و شانگهای، به دلیل شدت گرفتن مجدد محدودیت‌های قرنطینه‌ای با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا در این کشور در پی افزایش تعداد مبتلایان باعث شد تا بازارهای مالی شرق آسیا ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی قرمزپوش شوند و از نرخ کالاهای پایه با محوریت محصولات صنعتی کاسته شد. بروز چنین اعتراضاتی در شهرهای بزرگ چین نادر بوده و با توجه به سهم چین در اقتصاد جهانی، انتشار این اخبار فعالان بازارهای مالی و کالایی در دنیا را برآشفت. 

پلیس چین روز دوشنبه پس از تظاهرات مردمی علیه سیاست کرونا صفر، مردم شرکت‌کننده در اعتراضات را متوقف و بازرسی بدنی کرد. در این روز در ده‌ها شهر دنیا به نشانه همبستگی با مردم چین، تظاهرات اعتراضی نسبت به نبود آزادی بیان در چین برگزار شد.  اولین واکنش کامودیتی‌ها به انتشار اخبار ناآرامی‌ها در چین، افت نرخ بود. فعالان بازار از کاهش تقاضا برای کالاهای پایه در پی بروز بحران اجتماعی در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهان واهمه داشتند، از همین‌رو در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها، از نرخ کامودیتی‌ها با محوریت فلزی‌ها کاسته شد.

افت نرخ کامودیتی‌ها در پی انتشار اخبار ناآرامی‌ها در چین، اثرگذاری کوتاه‌مدت یک‌روزه بر بازار داشت. مقامات بهداشتی چین ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز سه‌شنبه اعلام کردند که این کشور واکسیناسیون کووید-۱۹ را برای افراد مسن به‌سرعت انجام خواهد داد تا به این ترتیب بر یکی از موانع کلیدی کاهش محدودیت آزاردهنده کرونا صفر در این کشور فائق آید. این صحبت با ایجاد امیدواری نسبت به کاهش محدودیت قرنطینه کرونایی در چین باعث شد تا مجددا کامودیتی‌ها با محوریت زیرگروه انرژی و فلزی‌ها وارد مسیر رشد نرخ شوند.

بازی یوآن با دلار و کامودیتی‌ها

خوش‌بینی به کاهش محدودیت کرونایی در چین به تقویت ارزش یوآن منجر شد، به نحوی که ارزش یوآن خارج از سرزمین اصلی چین  با ثبت رشد ۹/ ۰درصدی به ۷هزار و ۱۸۵دلار و ارزش یوآن  در سرزمین اصلی چین  با ثبت رشد ۶/ ۰درصدی به ۷هزار و ۱۶۶دلار رسید. تقویت ارزش یوآن نسبت به دلار، به مفهوم تضعیف دلار آمریکا بوده و این موضوع محرک رشد دلاری بهای کامودیتی‌هاست.  البته سخنان برخی از اعضای فدرال‌رزرو در خصوص لزوم افزایش مجدد نرخ بهره، باعث شد تا دلار آمریکا ظرف ساعات پایانی روز دوشنبه ۲۸نوامبر رشد ارزش داشته باشد؛ اما تاثیر این صحبت‌ها بر ارزش دلار آمریکا محدود و کوتاه‌مدت بود، به نحوی که دلار آمریکا در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز سه‌شنبه ۲۹نوامبر وارد مسیر افت ارزش شد و تا اواسط روز تا کف کانال ۱۰۶واحدی عقب نشست.

عقب‌نشینی شاخص دلار آمریکا، محرک رشد نرخ دلاری کامودیتی‌ها بود.  آمار تورم آمریکا برای ماه نوامبر ظرف روزهای پیش‌رو مشخص می‌شود و در ادامه فدرال‌رزرو در خصوص میزان رشد نرخ بهره برای ماه پایانی سال‌جاری میلادی تصمیم‌گیری می‌کند. داده‌های تورمی آمریکا و تصمیم فدرال‌رزرو در خصوص میزان رشد نرخ بهره، محرک شاخص دلار و در ادامه نوسان در بازارهای کالایی خواهد بود.

بدبینی، جایگزین چالش محدودیت کرونایی در چین می‌شود

کنفرانس مطبوعاتی شورای دولتی چین در ساعات آینده برگزار می‌شود و قرار است در این کنفرانس تصمیمات جدید دولت درخصوص محدودیت کرونایی اعلام شود. با توجه به افزایش اعتراضات مردمی در این کشور، بسیاری از فعالان بازار امیدوارند که دولت چین، به شکل موثر از محدودیت کرونایی بکاهد و سیاست کرونا صفر را کنار بگذارد. احتمال کاهش محدودیت کرونایی در چین با توجه به اعتراضات مردمی باعث شد تا مجددا بازارهای کالایی سبزپوش شوند؛ اما بسیاری از فعالان بازار به استمرار این روند مثبت قیمتی در میان‌مدت و بلندمدت امیدوار نیستند.  کاهش محدودیت کرونایی در چین می‌تواند با ایجاد هیجان در معاملات به سبزپوشی بازارهای کالایی در کوتاه‌مدت منجر شود؛ اما برخی از تحلیلگران این تاثیر را کوتاه‌مدت می‌دانند. روند سیاستگذاری دولت چین ظرف سال‌های اخیر به نحوی بوده که به‌میزان زیاد امیدها به آینده اقتصادی این کشور را از میان برده است.

درحال حاضر چین با موج فرار سرمایه مواجه است و بسیاری از سرمایه‌گذاران، دیگر دومین اقتصاد جهانی را محلی امن برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانند. عدم‌اطمینان به دومین اقتصاد جهان باعث می‌شود تا حتی با رفع محدودیت کرونایی، این اقتصاد با سرعت مطلوبی به مسیر رشد بازنگردد. در عین حال برخی تحلیلگران بر این باورند که محدودیت کرونایی اعمال‌شده در چین ظرف سه‌سال اخیر بر سایر چالش‌های اقتصادی این کشور سرپوش گذاشته است و در صورت رفع آن باید منتظر سایر چالش‌ها بود. به این ترتیب رفع محدودیت کرونایی در چین می‌تواند به رشد تقاضا برای کامودیتی‌ها در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت منجر شود؛ اما نمی‌توان برای بلندمدت روی آن حساب بازکرد.

خوشحالی پیش از موعد

بازارهای کالایی با پیش‌بینی کاهش محدودیت کرونایی در چین، در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه سبزپوش شدند؛ اما برخی تحلیلگران، این رشد نرخ را واکنشی خوش‌بینانه و پیش از موعد می‌دانند. پروفسور وانگ گونگوو، پروفسور دانشگاه ملی سنگاپور از جمله افرادی بود که احتمال تغییر ناگهانی در سیاست کووید صفر در چین را بسیار ناچیز می‌داند و معتقد است این تغییر رویه احتمالا چین را با هرج‌ومرج خواهد می‌کند. وانگ معتقد است، اگر سیاست به‌طور ناگهانی تغییر کند، می‌تواند آسیب و عواقب بدتری به همراه داشته باشد. این موضوع به شیوع بی‌سابقه کرونا در چین منجر می‌شود. وی برآورد می‌کند که از این پس چین محدودیت را از سطح ملی به سطوح محلی تغییر دهد. وانگ اضافه می‌کند شی‌جین‌پینگ نمی‌خواهد رسما بپذیرد که اجرای سیاست کرونا صفر در طولانی‌مدت اشتباه بود؛ اما نمی‌تواند آن را بلافاصله تغییر دهد. 

در عین حال، وب‌سایت فایننشیال‌تایمز در گزارشی به بررسی وضعیت محدودیت کرونایی در چین پرداخت. در این گزارش به نقل از تینگ لو، اقتصاددان ارشد چینی فعال در بانک ژاپنی نومورا عنوان شد که بعید است در چین مجددا قرنطینه سراسری به سبک آنچه در شانگهای بود، اتفاق بیفتد. در این شرایط احتمالا دولت چین به سراغ محدودیت کرونایی محلی می‌رود که این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی برای اقتصاد این کشور به همراه داشته باشد. مقامات محلی معتقدند، عملکرد آنها با اجتناب از افزایش شدید تعداد مبتلایان به کرونا‌ سنجیده می‌شود، بنابراین محول‌کردن وضعیت کرونا به مسوولان محلی می‌تواند به افزایش سختگیری به شکل محلی منجر شود.