نگاه منفی به افق اقتصاد

اخیرا برخی داده‌ها از اقتصاد چین مثبت بوده؛ به این معنا که رشد شاخص‌ها بیشتر از انتظار بوده است؛ اما اقتصاددانان بانک یوبی‌اس همچنان به آینده این کشور نگاهی منفی دارند. این بانک در گزارش اخیر خود، نرخ رشد اقتصاد چین در سال‌جاری و سال آینده را به ترتیب ۷/ ۲‌درصد و ۶/ ۴‌درصد پیش‌بینی کرده است. در گزارش قبلی این نهاد دو رقم یاد‌شده، به‌ترتیب ۳‌درصد و ۴/ ۵‌درصد پیش‌بینی شده بود. اقتصاددان ارشد این بانک که متخصص چین است، می‌‌‌گوید: «با آنکه برخی سیاست‌‌‌های حمایتی کنونی در سه‌ماه جاری اثرات مثبتی خواهد داشت؛ اما طی ۶ماه آینده وضعیت همه‌گیری کرونا نامطلوب خواهد بود و رشد صادرات کم خواهد شد. هرچه ضعف اقتصاد جهان در ماه‌‌‌های آینده شدیدتر باشد، لطمه به صادرات چین بیشتر خواهد بود و شاخص‌های اقتصادی این کشور در وضعیت بدتری قرار خواهند گرفت.»

موضوع مهم دیگر این است که اگر وضعیت بخش ساخت‌وساز به‌زودی ثبات پیدا نکند، نرخ رشد اقتصاد چین سال در آینده پایین‌تر از پیش‌بینی کنونی بانک یوبی‌اس خواهد بود. یکی از اقتصاددانان می‌‌‌گوید، بعید است که دولت چین در آینده نزدیک سخت‌‌‌گیری‌‌‌ها برای مهار کرونا را کم کند و وضعیت بخش ساخت‌وساز بهتر شود؛ در نتیجه، به احتمال زیاد بانک یوبی‌اس در گزارش آتی خود دیدگاه منفی‌تری درباره آینده اقتصاد چین ارائه خواهد کرد.

نکته بعدی، پیش‌بینی ضعف شدیدتر ارزش یوآن در برابر دلار است. تحلیلگران بانک‌های گلدمن‌ساکس و یوبی‌اس معتقدند، در ماه‌های آینده ارزش یوآن کمتر خواهد شد؛ زیرا سیاست‌های پولی بانک مرکزی دو کشور متفاوت است و صادرات چین کاهش خواهد یافت. البته بعید است که شاهد کاهش سریع ارزش یوآن باشیم. موسسه نومورا نیز پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد چین در سال‌جاری را پایین آورده است. از دید این نهاد، در سال‌جاری اقتصاد چین ۷/ ۲‌درصد رشد خواهد کرد. علت ضعف اقتصاد این کشور، قرنطینه شهرهای بزرگ است. بیش از ۱۰‌درصد تولید ناخالص داخلی چین تحت‌تاثیر اقدامات مهار کرونا قرار گرفته است. نشانه‌ای از تمایل دولت چین به تغییر سیاست خود در این حوزه مشاهده نمی‌شود.

به دلیل تغییر عواملی که بر اقتصادهای بزرگ اثر می‌گذارند، پیش‌بینی آینده آسان نیست و نهادهای تحلیلگر مجبور بوده‌اند در گزارش‌‌‌های خود ارقام جدیدی را برای پیش‌بینی‌هایشان مطرح کنند. درباره رخ‌دادن رکود در اقتصادهای بزرگ و مدت و شدت آن قطعیت وجود ندارد. اروپا که شریک بزرگ تجاری چین است، با بحران انرژی روبه‌روست و به احتمال زیاد در سه‌ماه کنونی دچار رکود می‌شود. آمریکا نسبت به اروپا وضعیت بهتری دارد؛ اما افزایش مستمر نرخ‌های بهره در این کشور سبب ضعف اقتصاد آن و اقتصاد جهان خواهد شد. ریسک رکود در هفته‌‌‌های اخیر بالاتر رفته است.