ترکیه دوباره لرزید

این زلزله در هاتای، جنوبی‌ترین استان ترکیه، ۴/ ۶ریشتر توسط مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه و ۳/ ۶ریشتر توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده اندازه‌گیری شد. مرکز آن در یکی از مناطقی بود که بیشترین آسیب را از زلزله ۶فوریه و پس‌لرزه‌های آن متحمل شده بود؛ به‌گونه‌ای‌که هزاران ساختمان را با خاک یکسان کرد، قربانیان زیادی را زیر آوار قرار داد و جان حداقل ۴۶۰۰۰ نفر را در ترکیه و سوریه گرفت و بسیاری از مردم را بی‌خانمان کرد. الجزیره گزارش داد که این زلزله ترکیه و سوریه را لرزاند و موجب کشته شدن ۶نفر در ترکیه شد. همچنین رئیس سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های ترکیه از مجروح شدن ۲۹۴نفر در زلزله شامگاه دوشنبه گفت. راب مک‌براید، خبرنگار الجزیره از دِفنه در ترکیه گزارش داد که زمین‌لرزه‌های روز دوشنبه در این شهر بدبختی و رنج بیشتری را به منطقه و مردمی که از پیش در مصیبت زندگی می‌کردند، تحمیل کرد.

او گفت: «این در زمانی اتفاق افتاد که مردم به ساختمان‌هایی برگشته بودند که از پیش آسیب دیده بودند و در حال غربال کردن خانه‌هایشان و به دنبال دارایی‌هایشان بودند.» مک‌براید تصریح کرد: « افراد زیادی در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. یک نگرانی زیاد از زلزله‌های مجدد در این منطقه وجود دارد؛ در عین حال که تلاش می‌کنند زندگی‌شان را بازسازی کنند.» مهمت علی گوموش، یک وکیل در سمن‌داغ، شهری در سواحل مدیترانه بسیار نزدیک به مرکز زمین‌لرزه گفت: «به ناگاه احساس کردم زمین زیر پایم خالی شد. چنان‌ زمین‌لرزه شدیدی بود که من کلماتی برای توصیف آن ندارم. من حتی نمی‌توانستم مستقیما به سمت در که فقط یک متر فاصله داشت راه بروم.»

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت که حداقل ۶نفر کشته و ۲۹۴نفر زخمی شدند؛ اما مقامات محلی می‌گویند تعداد بیشتری در زیر آوار گرفتار شده‌اند و وضعیت آنها مشخص نیست. در منطقه تحت کنترل مخالفان در شمال غرب سوریه، حداقل ۱۵۰نفر مجروح شدند که بسیاری از آنها به‌دلیل عجله در فرار زخمی شدند؛ اما به گفته کلاه‌سفیدها، هیچ مورد مرگ تاییدشده‌ای در آن منطقه وجود نداشت. زمین‌لرزه ۸/ ۷ریشتری دو هفته قبل از آن، قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ای بود که از سال۱۹۳۹ به بعد ترکیه را لرزاند و همراه با هزاران پس‌لرزه آن، مرگبارترین رویداد لرزه‌ای این کشور در تاریخ مدرن را رقم زد. از آن زمان، بسیاری از مردم در سرتاسر منطقه که خانه‌هایشان هنوز پابرجا بود، از ترس ناامن بودن سازه‌هایشان در چادرها، کانتینرهای حمل‌ونقل و دیگر پناهگاه‌های موقتی در شرایط سرد زمستانی می‌خوابیدند - واقعیتی که ممکن است روز دوشنبه با افزایش ویرانی ساختمان‌ها جان انسان‌ها را نجات دهد.

نیروهای اورژانس ترکیه عملیات امداد و نجات را متوقف کرده بودند؛ زیرا امیدها برای یافتن بازماندگان بیشتر در خرابه‌های زلزله قبلی کمرنگ شده بود؛ اما روز دوشنبه برای از سرگیری نجات جان افراد فراخوانده شدند. این فاجعه ساعاتی پس از آن رخ داد که آنتونی جی.بلینکن، در اولین سفر خود به ترکیه به‌عنوان وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد: «ایالات متحده اینجاست تا در مواقع ضروری از شما حمایت کند و ما تا هر زمان که لازم باشد در کنار شما خواهیم بود. همان‌طور که برای بازیابی و بازسازی در کنار شما خواهیم بود.» پس از زلزله ۶ فوریه، ایالات متحده تیم‌های جست‌وجو و نجات، تجهیزات سنگین، ۸۵میلیون دلار کمک بشردوستانه و ۸۰میلیون دلار کمک‌های خصوصی فرستاد و بلینکن نیز ۱۰۰میلیون دلار کمک اضافی را در این سفر اعلام کرد.