تلاش‌ها برای نجات ادامه دارد

کارگران قرقیزستان روز شنبه تلاش کردند یک خانواده ۵نفره سوری را از زیر آوار ساختمانی در شهر انطاکیه در جنوب ترکیه نجات دهند. سه نفر از جمله یک کودک در ابتدا زنده نجات یافتند. تیم نجات گفت که مادر و پدر جان سالم به در بردند؛ اما کودک بعدا به‌دلیل کم‌آبی جان خود را از دست داد. یک خواهر بزرگ‌تر و یک کودک دیگر نیز نتوانستند دوام بیاورند. در همین حال، کودک شیرخواری که در شمال سوریه در جریان زلزله به دنیا آمده بود، پس از مرگ پدر و مادر و خواهر و برادرش در این فاجعه، به عمه و عمویش سپرده شد. فیلمی که پس از زمین‌لرزه به‌طور گسترده در رسانه های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که یک امدادگر در حال پایین آمدن از تپه‌ای از آوار با یک نوزاد کوچک پوشیده از گرد و غبار است. این نوزاد بعدا به‌عنوان فرزند عبدالله و افرا ملیحان شناسایی شد که همراه با دیگر فرزندانشان در شهر جندریس در استان حلب سوریه بر اثر زلزله جان باختند. روز شنبه، عمه پدری او حلا و عموی او خلیل السوادی سرانجام وی را به سرپرستی پذیرفتند و نام وی را «افرا» نامیدند تا یادآور نام مادرش باشد.

مشکلات غذارسانی

رئیس برنامه جهانی غذا (WFP) از مقامات شمال غربی سوریه خواسته است تا مانع از دسترسی به این منطقه شوند؛ زیرا به دنبال کمک به صدها هزار نفر از مردم آسیب‌دیده از زلزله است. دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذا گفته است که آژانس در آنجا با کمبود منابع مواجه شده و خواستار باز شدن گذرگاه‌های مرزی بیشتر از سوی ترکیه شده است. بیزلی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، در رابطه با عملیات خطی در شمال غرب سوریه است که در آن مقامات شمال غربی سوریه دسترسی لازم را به ما نمی‌دهند. در سوریه که بیش از یک دهه جنگ داخلی از هم پاشیده شده، بیشترین تلفات در شمال غرب بوده است. این منطقه توسط ارتش آزاد سوریه کنترل می‌شود که تلاش‌ها برای دریافت کمک به مردم را پیچیده کرده است.

نگرانی‌های بهداشت عمومی

پزشکان و کارشناسان درباره گسترش احتمالی عفونت در مناطقی که ده‌ها هزار ساختمان در هفته گذشته فروریختند و زیرساخت‌های بهداشتی آسیب دیده بودند، ابراز نگرانی کرده‌اند. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه روز شنبه گفت که اگرچه افزایش عفونت‌های روده‌ای و دستگاه تنفسی فوقانی وجود داشته است، اما این ارقام تهدید جدی برای سلامت عمومی محسوب نمی‌شوند. کوجا در یک کنفرانس خبری در استان هاتای جنوبی گفت: «اولویت ما اکنون مبارزه با شرایطی است که می‌تواند سلامت عمومی را تهدید کند و از بیماری های عفونی جلوگیری کنیم.» سازمان‌های امدادی می‌گویند که بازماندگان با تخریب زیرساخت‌های حیاتی برای ماه‌های آینده به کمک نیاز خواهند داشت.

افزایش خشم

نه ترکیه و نه سوریه نگفته‌اند که چند نفر هنوز در پی این زمین‌لرزه مفقود هستند. برای خانواده‌هایی که هنوز در انتظار بازگرداندن اقوامشان در ترکیه هستند، خشم فزاینده‌ای درباره آنچه به‌عنوان شیوه‌های ساخت ساختمانی فاسد و توسعه شهری عمیقا ناقص می‌دانند، وجود دارد که منجر به از هم پاشیدن هزاران خانه و کسب‌وکار شده است. یکی از این بناها به نام «مسکن رنسانس» بود که در انطاکیه ویران شد و صدها نفر را کشت. حمزه آلپ اصلان، ۴۷ ساله که برادرش در بلوک زندگی می‌کرد، گفت: «گفته می‌شد که ضد زلزله است، اما می‌توانید نتیجه را ببینید. وضعیت وحشتناکی است. در آن نه سیمان وجود دارد و نه آهن مناسب. این یک جهنم واقعی است.» ترکیه قول داده است که درباره هر کسی که مظنون به مسوولیت ریزش ساختمان باشد، تحقیق کند و دستور بازداشت بیش از ۱۰۰مظنون از جمله توسعه‌دهندگان را صادر کرده است.