چرخش بزرگ در حزب دموکرات عکس: AFP

 ۹ماه پیش، در بحبوحه قیمت‌های بالای بنزین و بن‌بست قانون‌گذاری، دموکرات‌های مضطرب مرتبا ارزیابی‌های یکسانی را از جو بایدن برای نامزدی مجددش در انتخاب ارائه می‌کردند: «بسیار ضعیف، از نظر سیاسی بسیار ضعیف، بیش از حد از مد افتاده.» به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما اکنون، درحالی‌که اعضای کمیته ملی دموکرات در فیلادلفیا برای نشست زمستانی خود در این هفته گرد هم می‌آیند، تقریبا همه به یک نتیجه رسیده‌اند: «یا با بایدن یا شکست می‌خوریم.»

پس از اینکه دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای بسیار فراتر از انتظارات ظاهر شدند و اکنون که احتمال رویارویی مجدد در برابر دونالد ترامپِ بسیار آسیب‌پذیرتر مطرح شده است، بحث‌ها درباره جو بایدن فروکش کرده است. با وجود اینکه هیچ رقیب جدی دیگری اقدام اولیه برای ورود به رقابت انجام نداده است، ساختار رسمی حزب در پشت صحنه در تلاش برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور متحد شده است. فیل مورفی، فرماندار نیوجرسی که رئیس انجمن فرمانداران دموکرات- سازمانی که پر از اعضایی است که تمایل دارند خود را در کاخ سفید تصور کنند- گفت که هر گونه بحث درباره چالش‌های احتمالی در ماه‌های اخیر مسکوت مانده است. مورفی افزود: «من هیچ صحبتی از کسی نمی‌شنوم که چنین قصدی داشته باشد و فکر می‌کنم دلیل خوبی دارد.»

 او تصریح کرد: «آنچه من می‌بینم مردی است که هنوز در اوج بازی خود است.» درحالی‌که چالش‌ها برای یک رئیس‌جمهورِ در حال کار امری رایج است، فقدان کوچک‌ترین صدای مخالفِ درون حزبی در سال جاری با توجه به سن بالای بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بسیار قابل توجه است. اگر او برنده شود، وقتی برای دومین دوره سوگند یاد کند، ۸۲ ساله می‌شود. در فیلادلفیا، جایی که نمایندگان در هنگام سخنرانی بایدن در غروب جمعه شعار «چهار سال دیگر» سر دادند، نگرانی‌ها درباره سن او را به گفت‌وگوهای غیر ضروری تبدیل کرده است.

نسل خاموش به‌رغم ماه‌ها گمانه‌زنی درباره یک نیمکت ذخیره ناآرام از رقبای بالقوه، به نظر نمی‌رسد که هیچ رقیب جدی دموکرات برای نامزدی ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۴ داشته باشد. حتی در بحبوحه تحقیقات گسترده درباره سوءاستفاده بایدن از اسناد طبقه‌بندی‌شده، هیچ فردی برای یک رقابت مقدماتی جدی مطرح نشده است؛ چراکه قصد دارند تا پیش از انتخابات عمومی به چهره جو بایدن آسیب جدی وارد نشود. در این راستا جو بایدن از جمعیتی که با شور و حرارات تشویقش می‌کرد، پرسید: «اجازه دهید یک سوال ساده از شما بپرسم: آیا با من هستید؟» اعتراف آشکارتر نیز قرار است در روز شنبه صورت گیرد، زمانی که دموکرات‌ها قرار است درباره اقدامی رای دهند که احتمال حضور یک رقیب بالقوه در انتخابات درون حزبی را بسیار دشوارتر می‌کند. یک تقویم مقدماتی جدید که توسط بایدن و مشاورانش ابداع شده است، قرار است کمک حال او شود و در این راستا قرار است از ایالت‌هایی کمک گرفته شود که در سال۲۰۲۰ به رئیس‌جمهور فعلی رای دادند.

 البته درحالی‌که ۶۴۱ روز تا انتخابات باقی مانده، بسیاری از موارد نامشخص و مبهم سر جای خودش است. حضور جمهوری‌خواهان همچنان نامشخص است، همان‌طور که پیش‌بینی شرایط اقتصادی کشور نیز مشخص نیست. هرچند که بایدن قصد دارد برای انتخاب مجدد نامزد شود، اما به گفته افراد نزدیک به رئیس‌جمهور، بعید است که کمپین خود را تا اوایل بهار اعلام کند و همچنان در حال کار روی جزئیات کلیدی مانند استخدام یک مدیر کمپین است. ناظران می‌گویند اگر بایدن نامزد نمی‌شد، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری می‌توانست از تقویم انتخاباتی جدید بهره‌مند شود؛ چراکه نفوذ او در ایالت‌هایی که رای‌دهندگان سیاه‌پوست بخش بزرگی از رای‌دهندگان اولیه را تشکیل می‌دهند، راحت‌تر بود.

بسیاری از دموکرات‌ها نسبت به بایدن احساس خوبی دارند، مردی که برای حزب بیش از نیم قرن است، منشأ خدمات بوده است و مخالفان تردید دارند که شایستگی‌هایش را زیر سوال ببرند؛ چراکه دوست ندارند برای حزب بی‌وفا یا بی‌احساس به‌نظر برسند. آنها همچنین به خوبی از چگونگی تضعیف چالش‌های اصلی روسای‌جمهور فعلی آگاه هستند: چند تن از متحدان بایدن به‌طور واضح به رقابت ناموفق سناتور ادوارد‌ام.کندی در سال۱۹۸۰ در رقابت اولیه در برابر رئیس‌جمهور جیمی کارتر اشاره کردند که سپس توسط رونالد ریگان در انتخابات سراسری شکست خورد.

در واقع، سن بایدن یکی از دلایلی است که بسیاری از دموکرات‌ها امیدوارند که ترامپ که تنها چهار سال جوان‌تر از اوست، در ۷۶سالگی برنده نهایی انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان شود. دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که حضور بایدن در جبهه دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را تشویق می‌کند که ترامپ را نامزد نهایی خود کنند. برخی نگرانند که رقابت بین بایدن و یک رقیب جوان‌تر، مانند ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا یا نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، مشکلات چالش‌برانگیزتری برای رئیس‌جمهور مستقر ایجاد کند.

جی جاکوبز، رئیس کمیته دموکرات ایالت نیویورک گفت: «ترامپ یک نامزد مورد نظر خواهد بود. اما یک (حضور) یک نامزد جوان‌تر (از سوی جمهوری‌خواهان)، شرایط را به‌گونه‌ای رقم می‌زند که شما توانایی قضاوت درباره آینده انتخابات را ندارید.» دموکرات‌ها در آرزوی بازگشت ترامپ یا ظهور فردی هستند که سبک سیاسی او را پیش می‌برد؛ چراکه می‌توانند او یا فرد شبیه به او را تهدیدی برای دموکراسی بخوانند تا این‌گونه از فشارهای دیگر روی جو بایدن بکاهند.

آر‌ ال.میلر، فعال آب و هوا و عضو کمیته ملی دموکرات از کالیفرنیا گفت: «بایدن به‌عنوان یک فرد مترقی، اولین انتخاب من برای ریاست‌جمهوری نبود؛ اما فکر می‌کنم بسیار خوب کار کرده است. به نظر من صحبت درباره رقبای احتمالی سال۲۰۲۴، بی‌احترامی به او و هم حواس‌پرتی از مسائل اصلی است.» با این حال انتخابات توسط رای‌دهندگان تعیین می‌شود، نه مقامات حزب. دموکرات‌ها نگرانی‌هایی درباره افراد بالقوه برای انتخابات درون حزبی دارند، حتی اگر مقامات این حزب، رئیس‌جمهور فعلی را قوی‌ترین گزینه خود بدانند.

 اکثریت دموکرات‌ها در نظرسنجی‌هایی که در ماه دسامبر، یک ماه پس از موفقیت‌های غیرمنتظره میان‌دوره‌ای حزب انجام شد، گفتند که نمی‌خواهند بایدن مجددا انتخاب شود. لیانو شارون، نماینده‌ای از میشیگان که در سال۲۰۲۰ به بایدن رای داد، گفت: «اکثریت رای‌دهندگان حزب به بایدن رای ندادند، آنها علیه ترامپ رای دادند. اگر حزب دوباره بایدن را تحمیل کند، به‌دلیل سیاست‌های شکست‌خورده بایدن و سایر مشکلات، مردم را به سمت دیگر، یعنی جمهوری‌خواهان سوق خواهد داد.»

 با این حال، این دیدگاه در فیلادلفیا پشتیبانان چندانی نداشت؛ جایی که تنها نشانه مخالفت با پیشنهاد انتخاب مجدد بایدن، بیلبوردی در پشت کامیونی بود که بیرون می چرخید و گروهی را تبلیغ می‌کرد که خود را «گروه مخالف نامزدی مجدد بایدن» می‌نامیدند. البته بنیان‌گذار آن، جف کوهن پس از اینکه استقبال مردم را از بایدن دید، گفت: «ما اینجا سرمان را به دیوار می‌کوبیم.» دموکرات‌های منتخب و مقامات ارشد حزب بدون جایگزینی مناسب که مایل به ورود به رقابت باشد، خود را مانند ‌میهمانان برنامه «شنبه‌شب زنده» در سال گذشته می‌بینند که از نامزدی بایدن در سال۲۰۲۴ ابراز وحشت کردند؛ اما حالا کسی جرات معرفی نامزد جایگزین ندارد.

ریچی تورس، نماینده نیویورک، بایدن را به‌عنوان یک رقیب قوی معرفی کرد. او گفت: «نامزد جایگزین چیست؟ اصلا جایگزین کیست؟» وی افزود: «اگر از من بپرسند که چه کسی بهترین موقعیت را برای پیروزی در سال۲۰۲۴ دارد، می‌گویم بایدن و من از پیشنهاد جایگزین برای بایدن بی‌اطلاعم.»