فورت سیل جایی است که نیروهای آمریکایی آموزش‌های خود را درباره نحوه عملکرد و نگهداری سیستم پاتریوت که پیشرفته‌ترین سیستم دفاع هوایی‌زمینی کشور است، می‌گذرانند. بیشتر آموزش‌های اخیر درباره سیستم‌های تسلیحاتی ایالات متحده برای اوکراین در آلمان انجام شده است؛ اما درباره سیستم پاتریوت، مقامات پنتاگون اعلام کرده بودند که در حال بررسی آموزش اوکراینی‌ها در ایالات متحده هستند. ژنرال پت رایدر، دبیر مطبوعاتی پنتاگون هفته گذشته گفت که ایالات متحده به دنبال گزینه‌هایی است که «آموزش بالقوه به نیروهای اوکراینی، در اینجا، در ایالات متحده، خارج از کشور یا ترکیبی از هر دو را شامل شود.» برای دولت جو بایدن، آموزش مستقر در ایالات متحده که قبلا توسط سی‌ان‌ان گزارش شده بود، خطر تشدید تنش با روسیه را نخواهد داشت و هیچ تهدیدی متوجه واشنگتن نخواهد شد.

درحالی‌که سامانه پاتریوت گامی بزرگ در ادامه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین است، باید اذعان کرد اساس این سامانه دفاعی است و برای محافظت از اوکراینی‌ها در برابر موشک‌های روسیه طراحی شده است. این یک سیستم تهاجمی نیست و عبور از خط‌قرمز نانوشته در جنگ اوکراین و روسیه نیست. آمریکا برای اینکه تنش‌ها در این منطقه افزایش نیابد، از ارائه سلاح‌های تهاجمی خودداری کرده است. حالا پس از ماه‌ها بحث، دولت بایدن اواخر ماه گذشته گفت که در پاسخ به درخواست فوری کی‌یف برای کمک به دفاع در برابر حمله موشکی و حملات پهپادی روسیه، سیستم پاتریوت را به اوکراین می‌فرستد. سیستم پاتریوت بخشی از بسته کمکی ۸/ ۱میلیارد دلاری برای اوکراین است که ماه گذشته در جریان سفر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به واشنگتن اعلام شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که یک باتری پاتریوت می‌تواند نزدیک به ۱۰۰نفر را برای کار با آن مشغول کند. درحالی‌که آموزش درباره این سیستم پیچیده ممکن است ماه‌ها طول بکشد، یکی از مقامات دفاعی گفت، او انتظار دارد که نیروهای اوکراینی که خود را به سرعت درباره سیستم‌های نظامی وفق می‌دهند، این‌بار نیز سریع‌تر مطالعه کنند تا بتوانند به سرعت مطلوب برای استفاده از آن در جنگ برسند. افزون بر این آلمان نیز قرار است یک سامانه موشکی پاتریوت را از انبارهای خود بیرون بیاورد و آن را به مقصد اوکراین ارسال کند.

دولت بایدن هفته گذشته بسته ۳میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را اعلام کرد که شامل خودروهای جنگی برادلی می‌شود. به گفته مقامات این تانک‌ها به‌ویژه برای واحدهای اوکراینی که با نیروهای روسیه در منطقه دونباس در شرق کشور می‌جنگند، مفید خواهد بود. ایالات متحده طی سال‌های گذشته برنامه‌های آموزشی برای سربازان اوکراینی اجرا کرده است. این برنامه‌ها پس از الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه در سال۲۰۱۴ افزایش و تنوع بیشتری یافته است. سال گذشته، پنتاگون حدود ۲۲اوکراینی را در ایالات متحده درباره نحوه استفاده از پهپاد «فونیکس گوست» آموزش داد. طی سال‌ها، خلبانان اوکراینی هم در کالیفرنیا و هم در اوکراین با گارد ملی هوایی کالیفرنیا دوره‌های آموزشی داشتند.

در این زمینه سفیر روسیه در آمریکا گفت: تصمیم پنتاگون برای آموزش نیروهای اوکراینی در استفاده و به‌کار بردن سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت در پایگاه نظامی آمریکا در اوکلاهاما اثباتی دیگر بر دخالت واشنگتن در درگیری اوکراین است. آناتولی آنتونوف افزود: «شایان ذکر است که تلاش‌های ما برای جلب‌توجه مخاطبان آمریکایی به خطر واقعی چنین خط مشی‌ای از سوی کاخ سفید، قدم به قدم توسط جامعه کارشناسان محلی به رسمیت شناخته می‌شود. به‌عنوان مثال، ناظران واشنگتن پست به صورت شفاف اذعان داشته‌اند که آموزش سربازان اوکراینی در ایالات متحده به این معناست که دخالت آمریکا در این تقابل نظامی رو به رشد است.»