اوکراینی‌ها بر این باورند که ارتش روسیه در حال حاضر با کمبود سلاح‌های متعارف دست و پنجه نرم می‌کند و اشارات کرملین برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پوچ است. ارتش روسیه در بیانیه‌ای به نقل از خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی را روز دوشنبه هنگام نزدیک شدن به پایگاه هوایی انگلس، در حدود ۳۰۰مایلی مرز اوکراین سرنگون کرد. گفته می‌شود که سقوط لاشه هواپیما باعث تلفات جانی شده اما به هیچ هواپیمایی آسیب وارد نکرده است؛ ادعاهایی که نمی‌توان آنها را به‌طور مستقل تایید کرد.

انگلس، محل استقرار برخی از بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه بوده که از آنجا برای شلیک موشک‌های کروز به سمت اوکراین استفاده می‌شود. انگلس، یکی از دو پایگاه هوایی بوده است که در ۵دسامبر مورد هدف پهپادهای اوکراینی قرار گرفت. در ماه‌های پس از حمله روسیه در ۲۴فوریه، متحدان اوکراین درباره حملات به خاک روسیه و خطر تشدید تنش تلافی‌جویانه ابراز نگرانی کرده‌اند. کرملین و رسانه‌های تحت کنترل دولت روسیه هم بارها آنها را به حملات تلافی‌جویانه تهدید کرده است. ایالات متحده و سایرین هنوز از تامین تسلیحات دوربرد برای اوکراین امتناع می‌ورزند و اصرار دارند سلاح‌هایی که ارسال می‌شود نباید برای شلیک به روسیه استفاده شود. اما سرهی هرابسکی، سرهنگ بازنشسته و مفسر جنگ در مصاحبه‌ای گفت: «خطوط قرمزهای بسیاری از سوی روسیه درباره تشدید بیشتر جنگ وجود دارد.» هرابسکی ادامه داد: به‌رغم هشدارها درباره عواقب وخیم، هنوز هیچ واکنشی وجود نداشته است.

می‌دانید چرا؟ زیرا روس‌ها توانایی انجام این کار را ندارند.» اوکراین بارها به اهداف نظامی در کریمه و دیگر مناطق تحت تصرف روسیه که مسکو اکنون آن را متعلق به خود می‌داند و به زیرساخت‌هایی مانند پل تنگه کرچ که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، حمله کرده و اکنون نیز حملات خود را به روسیه افزایش داده است. همزمان مقامات کی‌یف می‌گویند که نیروهای اوکراینی در حال نزدیک‌تر شدن به کرمینا، شهری در شمال لوهانسک هستند. این منطقه یکی از داغ‌ترین خطوط نبرد روس‌ها و اوکراینی‌ها است. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در سخنرانی خود در روز دوشنبه درباره کرمینا و سایر مناطق در منطقه دونباس گفت: «وضعیت در آنجا دشوار و حاد است. اشغالگران از تمام منابعی که در اختیار دارند -و این منابع قابل توجهی هستند- استفاده می‌کنند تا حداقل مانع از پیشرفت ما شوند.»

کارزار جنگی باز پس‌گیری کرمینا در پاییز آغاز شد، تقریبا زمانی که اوکراین شهر لیمان را در پایان عملیات خود در منطقه شمال شرقی خارکیف تصرف کرد. از آن زمان، طرفین یکسری نبردها و دوئل های توپخانه‌ای را بر سر تصرف بزرگراه‌ها و شهرک‌های کوچک در اطراف شهر کرمینا و همچنین در شمال غربی شهر سواتووی انجام داده‌اند. نیروهای روسی در اوایل حمله ۱۰ماهه خود به اوکراین هر دو مکان را تصرف کردند. بازپس‌گیری این دو شهر و شهر سوم، استاروبیلسک می‌تواند نیروهای اوکراینی را قادر سازد تا به سمت مرز روسیه پیشروی کنند.

همچنین پیشروهای اخیر به کی‌یف کنترل مثلثی از جاده‌ها را می‌دهد که دسترسی به دو شهر بزرگ‌تر در جنوب، یعنی لیسیچانسک و سیویرودونتسک را که در تابستان به دست روسیه افتادند، فراهم می‌کند. مقامات منطقه‌ای گفته‌اند که این کارزار جنگی بر شهرهای بزرگ‌تر و بازپس‌گیری آنها متمرکز شده است. ولادیمیر زلنسکی بارها اعلام کرده است که اوکراین می‌خواهد تمام اراضی را که روسیه از سال ۲۰۱۴ تصرف کرده است، از جمله شبه‌جزیره کریمه را پس بگیرد.