پای چه کسی در خرابکاری‌های داخل روسیه در میان است؟

مراکز خرید، خطوط انتقال گاز و انبارهای سوخت از جمله مراکزی هستند که طی ماه‌های گذشته در روسیه آسیب دیده‌اند.

یکی از عوامل سابق عملیات ویژه ارتش آمریکا مدعی شد که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور به کمک متحدان خود در ناتو مامورانی را به داخل خاک روسیه می‌فرستند تا به زیرساخت‌های کلیدی این کشور حمله کنند.

جک مورفی، از اعضای پیشین گروه عملیات ویژه ارتش ایالات متحده هدف از چنین حملاتی را ایجاد «اغتشاش» در روسیه همزمان با جنگ در اوکراین عنوان کرد. مراکز خرید، خطوط انتقال گاز و انبارهای سوخت از جمله مراکزی هستند که طی ماه‌های گذشته در روسیه آسیب دیده‌اند. جک مورفی در همین راستا از کارزار «خرابکاری» در روسیه با محوریت سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سخن گفت.

این عضو پیشین گروه عملیات ویژه ارتش آمریکا این کارزار را مسئول «بسیاری از انفجارهای مرموز» و دیگر «حوادث» روی داده در مجموعه‌های صنعتی و نظامی روسیه دانست.

جک مورفی از «مقام‌های پیشین» آمریکایی که مایل به افشای نام خود نیستند به عنوان منبع اطلاعات خود یاد کرده است.

واکنش ماسک به پیش‌بینی رییس جمهور شدنش!

عضو پیشین گروه عملیات ویژه ارتش ایالات متحده به طور مشخص به آسیب دیدن «پل‌های راه‌آهن»، «انبارهای سوخت» و «نیروگاه‌های برق» در روسیه طی ماه‌های اخیر اشاره کرده است. جک مورفی مدعی شده است که هیچ کدام از مقام‌های آمریکا به طور مستقیم در کارزار «خرابکاری» در روسیه نقش ندارند و این اقدام‌ها از سوی «اداره‌های اطلاعاتی متحدان» انجام می‌شود. 

به گفته وی اجازه انجام این گونه اقدام‌ها از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا صادر شده است. 

ادعاهای جک مورفی در حالی مطرح می‌شود که انفجاری بزرگ هفته گذشته در جمهوری خودمختار چوواشستان در غرب روسیه در پی نشت یک خط لوله گاز روی داد. این انفجار آخرین مورد از مجموعه انفجارهای مرموزی بود که از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در خاک روسیه روی داده است.

اوکراین خواستار «حذف روسیه» از شورای امنیت سازمان ملل است

وزارت امور خارجه اوکراین طی بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواستار اخراج روسیه از این شورا شد.

وزارت خارجه اوکراین همچنین مدعی شد که روسیه به تلاش‌های بوریس یلتسین، رهبر سابق این کشور به صورت غیرقانونی عضو شورای امنیت سازمان ملل شده است.

در این بیانیه آمده است که فدراسیون روسیه با دور زدن رویه‌های تعیین شده در منشور سازمان ملل یکی از اعضای دائم شورای امنیت شده است.

در بیانیه فوق با تاکید بر اینکه روسیه سیاست تهاجم‌آمیز درپی گرفته است که شایسته سازمان ملل نیست، گفته شد: اقدامات فدراسیون روسیه مغایر با اصطلاح مسالمت‌‌آمیز است.

وزارت امور خارجه اوکراین تاکید کرد که عضویت در سازمان ملل به توصیه شورای امنیت و تصمیم مجمع عمومی، تنها به کشورهای صلح‌طلب اعطا می شود.

قصد اوکراین برای برگزاری نشست صلح بدون روسیه

وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه از تمایل دولت این کشور در برگزاری یک نشست صلح، ترجیحاً به میزبانی سازمان ملل و با میانجی‌گری آنتونیو گوترش، آن هم در روزهای پایانی ماه فوریه یعنی همزمان با اولین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین خبر داد.

دیمیترو کولبا در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که کی‌یف از نتایج سفر هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به واشنگتن «کاملاً راضی» است و فاش کرد که دولت ایالات متحده برنامه‌ ویژه‌ای برای آماده‌سازی هرچه سریع‌تر آتشبار پاتریوت تدارک دیده تا در کمتر از شش ماه به بهره‌برداری برسد. این در حالی است که پیش‌تر گفته شده بود که آموزش استفاده از پاتریوت آمریکایی به نیروهای اوکراینی یک سال زمان خواهد برد.

کولبا طی مصاحبه‌ای در دفتر وزارت امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف برای پیروزی در جنگ در سال ۲۰۲۳ هر اقدامی که بتواند انجام خواهد داد و افزود که دیپلماسی همیشه نقش مهمی در این قضیه ایفا خواهد کرد.

او گفت: «هر جنگی بالاخره به روش دیپلماتیک به پایان می‌رسد. کلیه جنگ‌ها در نتیجه تحولات میدان جنگ و میز مذاکره به پایان رسیده است.» بر این اساس، کولبا گفت که دولت اوکراین مایل است تا پایان فوریه یک نشست صلح برگزار کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه را به این نشست دعوت خواهند کرد، گفت که ابتدا آن کشور باید به دلیل «جنایات جنگی» در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود. کولبا گفت: «آنها فقط از این طریق می‌توانند به این نشست دعوت شوند.»

وزیر امور خارجه اوکراین  بار دیگر اظهارات مقامات روسیه مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره را کم اهمیت جلوه داد. او گفت: «آنها مرتبا می‌گویند که آماده مذاکره هستند، که البته این درست نیست چراکه هر کاری که در میدان جنگ انجام می‌دهند خلاف آن را ثابت می‌کند.»

پیش‌تر دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، در واکنش به سفر اخیر رئیس جمهوری اوکراین به آمریکا ضمن ابراز« تأسف» از متن دیداری ظرفین گفت که نه جو بایدن و نه ولادیمیر زلنسکی درباره تمایل خود برای «گوش دادن به نگرانی‌های روسیه» سخنی نگفته‌اند.

وزیر امور خارجه اوکراین در مورد نقش گوترش به عنوان ترتیب دهنده این نشست صلح گفت: «او ثابت کرده است که یک میانجی و مذاکره‌کننده کارآمد است، و مهم‌تر از همه اینکه او یک مرد پایبند به اصول و درستکار است. بنابراین ما از مشارکت فعال او استقبال می کنیم.»

او گفت: سازمان ملل می‌تواند بهترین مکان برای برگزاری این نشست باشد، و چه بهتر که یک کشور خاص میزبان آن نباشد؛ چرا که در این مسئله «همه باید باشند.»

هشدار رئیس جمهور اوکراین

در تحولی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در جریان سخنرانی شب گذشتۀ خود که به مناسبت جشن کریسمس خطاب به مسیحیان ارتدوکس اوکراین منتشر شد، دربارۀ موج جدید و سنگین حملات روسیه هشدار داد.

او گفت: «تنها چند روز از سال جاری میلادی باقی مانده است و دشمن سعی دارد این روزهای باقیمانده را نیز برای ما سیاه و سخت کند. روسیه امسال چیزهای بسیاری را از دست داد با این وجود همچنان تلاش دارد به هر شکل ممکن، تلفات و خساراتش را جبران کند. به همین دلیل باید برای هر سناریویی آماده باشیم.»

سخنان او در حالی بیان شد که روز یکشنبه ولادیمیر پوتین نیز در جریان یک مصاحبه در تلویزیون ملی روسیه اعلام کرد همه موشک‌های پاتریوت فرستاده شده از سوی آمریکا برای اوکراین را نابود خواهد کرد.

پوتین در این مصاحبه گفت که اگرچه سامانه‌های موشکی پاتریوت (که در چهارچوب کمک امنیتی جدید ۱.۸۵ میلیارد دلاری ایالات متحده به اوکراین فرستاده شده) هنوز به دست کی‌یف نرسیده، «اما قطعا صد درصد آنها را منهدم خواهیم کرد».

تهدیدات پوتین در حالی بیان شد که همزمان نیروهای روسیه در حال موشک باران یک منطقه صنعتی در شهر کراماتورسک در استان نیمه اشغال شدۀ دونتسک بودند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۲۵ دسامبر از تلویزیون ملی این کشور پخش شد گفت که مسکو آماده مذاکره با طرفین درگیر در جنگ اوکراین است اما کی‌یف و حامیان غربی آن حاضر به گفتگو نیستند.

حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی که مرگبارترین جنگ در اروپا پس از جنگ جهانی دوم را رقم زد به بزرگترین رویارویی مسکو با غرب پس از بحرام موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تبدیل شده است.

کاخ کرملین می‌گوید تا زمانی که تمامی اهداف تعیین شده‌اش تحقق یابد خواهد جنگید. کی‌یف اما می‌گوید تا زمانی که آخرین سرباز روس از خاک اوکراین و نیز شبه‌جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد، خارج نشود، از پای نخواهد نشست.

ویلیام برنز، رئیس سازما سیا، در مصاحبه‌ای در ماه جاری با بیان این که تمامی درگیری‌ها با مذاکره پایان می‌یابند افزود که روسیه هنوز در پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره جدی نیست. کی‌یف نیز می‌گوید این روسیه است که حاضر به مذاکره نیست.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین اخیرا در توییتی نوشت: «روسیه یک تنه به اوکراین حمله کرد و شهروندان را می‌کشد. روسیه خواهان مذاکره نیست و مسئولیت گریزی می‌کند.»

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه خود که از شبکه «راسیا ۱» پخش شد گفت که روسیه در جنگ اوکراین «مسیری درست» عمل می‌کند چرا که غرب به رهبری آمریکا درصدد فروپاشاندن روسیه بوده است. واشنگتن اتهام توطئه برای فروپاشی روسیه را رد می‌کند.

وی گفت: «باور دارم که ما درست عمل می‌کنیم، ما از منافع ملی، منافع شهروندان و مردم خود دفاع می‌کنیم. ما هیچ گزینه دیگری بجز حافظت از شهروندانمان نداریم.»

پوتین در جواب این سوال که آیا مناقشه ژئوپلیتیک با غرب به سطح خطرناکی نزدیک می‌شود گفت:«فکر نمی‌کنم، خیلی خطرناک نیست.»

وی همچنین گفت این غرب بود که تخم مناقشه در اوکراین را در انقلاب سال ۲۰۱۴ میلادی و با برافکندن رئیس جمهوری حامی روسیه کاشت.

روسیه بعد از تظاهرات و انقلاب موسوم به «میدان» شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین جنگ علیه دولت مرکزی مستقر در کی‌یف را آغاز کردند.

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت:«در حقیقت اصلی‌ترین موضوع این است که سیاست مخالفان ژئوپلیتیک ما بر پاره کردن روسیه، روسیه تاریخی متمرکز شده است.» 

آقای پوتین معتقد است که غرب از سال ۱۹۹۱ میلادی، سالی که اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید، درصدد نابود کردن روسیه است.

کی‌یف و متحدان غربی آن اما می‌گویند جنگی که پوتین به راه انداخته و تصرف اراضی به شیوه امپراطوری‌های سابق که باعث رنج و مرگ در سراسر اوکراین شده است، امروزه توجیه‌پذیر نیست.

پوتین در این مصاحبه روسیه را «کشوری بی‌همتا» با «مردمی بی‌مانند» خواند و گفت:«۹۹.۹ درصد شهروندان ما، مردم ما، حاضرند همه چیز خود را فدای منافع سرزمین مادری کنند و این موضوع برای من غریب نیست.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.