کرمینا دروازه‌ای به دو شهر بسیار بزرگ‌تر لیسیچانسک و سیویرودونتسک است، مراکز صنعتی مهم در منطقه دونباس که پس از یک کارزار جنگی تابستانی طاقت فرسا و پرهزینه به دست روسیه افتاد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، فتح و الحاق دونباس را قلب تلاش‌های جنگی روسیه نامیده است. از زمان تحمل یکسری عقب‌نشینی‌ها، ارتش روسیه خطوط خود را در نزدیکی کرمینا با مجموعه‌ای از موانع دفاعی تقویت کرده است. این بخشی از تلاش روسیه برای استحکام بخشیدن به مواضع خود در بالا و پایین یک جبهه ناهموار است که صدها مایل امتداد دارد. بازپس‌گیری این شهر و دیگر شهرهای اطراف، جای پای اوکراینی‌ها را در منطقه گسترش می‌دهد و به آنها اجازه کنترل جاده‌های اصلی منتهی به لیسیچانسک و سیویرودونتسک را می‌دهد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی خود در ساعات پایانی روز دوشنبه درباره کرمینا و سایر مناطق شرق اوکراین گفت: «وضعیت در آنجا سخت و حاد است.

اشغالگران از تمام منابعی که در اختیار دارند - و این منابع قابل توجهی هستند - استفاده می‌کنند تا پیشرفت‌ها را به حداقل برسانند.» سرهی هایدای، فرماندار منطقه‌ای اوکراین در استان لوهانسک، روز دوشنبه گفت که در پاسخ به فشار نظامی، بخشی از فرماندهی روسیه در کرمینا به شهر «روبیژن» در چند مایلی جنوب شرقی عقب‌نشینی کرده است؛ اگرچه امکان راستی‌آزمایی وجود ندارد. او روز سه‌شنبه در پیامی در تلگرام گفت: «روس‌ها می‌دانند که اگر کرمینا را از دست بدهند، کل خط دفاعی آنها سقوط خواهد کرد.» ویتالی کیسلیوف، یکی از مقامات تحت حمایت روسیه در لوهانسکِ تحت تصرف این کشور، روز دوشنبه در تلویزیون دولتی روسیه گفت که وضعیت اطراف کرمینا و شهر کوچک دیگر اطراف آن، سواتووی «بسیار متشنج» است. ضدحمله اوکراین در شرق در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد آسیب‌دیده این کشور نشانه‌های جدیدی از تلفات جنگ را نشان می‌دهد و آن را بیش از پیش به کمک‌های غرب وابسته می‌کند.

بانک مرکزی می‌گوید که دولت اوکراین برای جمع‌آوری پول در بازارهای اوراق قرضه تلاش کرده است و نمی‌تواند بدهی‌های انباشته شده قبل از حمله روسیه در اواخر فوریه را جبران کند و از آن زمان به سرمایه‌گذاران حدود ۲/ ۲میلیارد دلار بیشتر از فروش اوراق قرضه پرداخت کرده است. به‌طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد اوکراین در سال جاری حدود ۴۰درصد کوچک شود؛ زیرا روسیه حدود یک‌پنجم خاک این کشور را تصرف کرده، شهرهایش را با موشک‌های کروز همچنان در هم می‌کوبد و صنایع مهمی مانند تولید فولاد و کشاورزی را مورد حمله قرار می‌دهد. همه اینها باعث شده است که بودجه عمومی اوکراین که در بهترین زمان در طول سه دهه استقلال دچار نوسان بوده است، عمیقا به کمک‌های ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی که به‌صورت انفرادی کمک مالی می‌کنند و سایر اهداکنندگان وابسته است.

صندوق بین‌المللی پول که اوکراین را از طریق یک دوره طولانی بحران مالی پس از استقلال نجات داد، در طول جنگ به اعطای وام در مقیاس بزرگ ادامه نداد. تیموفی میلوانوف، وزیر اقتصاد سابق که استاد دانشکده اقتصاد کی‌یف است، گفت: «اگر صندوق بین‌المللی پول نگران بدهی‌ها و توانایی تامین مالی است، تصور کنید سرمایه‌گذاران خصوصی به چه فکر می‌کنند.» این در حالی است که این فقط اوکراین نیست که از این جنگ آسیب اقتصادی دیده است. اقتصاد روسیه نیز در طول ۱۰ماه جنگ آسیب دیده؛ اگرچه تحت فشار تحریم‌های غرب دچار فروپاشی نشده است. این هفته، رهبران روسیه و اوکراین بار دیگر پیشنهاد کردند که برای گفت‌وگوهای صلح درها را نبسته‌اند؛ اما شرایطی را هر دو طرف مطرح می‌کنند که در عمل درها را روی مذاکره بسته است؛ پیش شروطی که هیچ‌کدام از دو طرف قبول ندارند.