سناتور ایالت جورجیا گفت مادرش که با پنبه‌چینی در مزارع دیگران بزرگ شده، راه سناتور شدن کوچک‌ترین پسرش را هموار کرده است. هرشل والکر، نامزد شکست‌خورده در انتخابات جورجیا در سخنرانی کوتاهی با پذیرش شکست در این دوره از انتخابات گفت: هرگز دست از مبارزه برای جورجیا برنخواهد داشت. او گفت با وجود دستاوردهای ورزشی بسیاری که داشته، شرکت در این کارزار انتخاباتی را بهترین کار زندگی‌اش می‌داند. دموکرات‌ها حالا با ۵۱کرسی در برابر ۴۹کرسی حزب جمهوری‌خواه در سنا در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار دارند؛ اگرچه اکثریت مجلس نمایندگان را از دست داده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، این دو نامزد پیش‌تر در ماه نوامبر با یکدیگر به رقابت پرداخته بودند و باید دور دوم انتخابات میان این دو برگزار می‌شد. پیروزی یک نامزد دموکرات دیگر، توازن قوا را در کنگره آمریکا تغییر نمی‌دهد؛ اما موقعیت برتر حزب دموکرات را در سنای این کشور تثبیت خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از پیروزی وارناک استقبال کرد و آن را به نفع دموکراسی دانست. پیش‌تر با پیروزی دموکرات‌ها در ایالت نوادا، این حزب توانسته بود حد نصاب ۵۰کرسی در سنای آمریکا را به‌دست آورد و کنترل آن را حفظ کند. در مقابل، حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز توانست در مجلس نمایندگان با فاصله‌ای اندک از دموکرات‌ها بیشترین کرسی را داشته باشد؛ اما در شرایط جدید که اکثریت دموکرات در سنای آمریکا یک کرسی بیشتر شده، این حزب به نفوذ بیشتر در کمیته‌های سنا امید دارد.اعضای جدید سنای آمریکا سوم ژانویه سال آینده کار خود را شروع خواهند کرد. بایدن پیش‌تر انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر را به‌‌عنوان «روز خوب» برای دموکراسی یاد کرده و گفته بود: «درحالی‌که مطبوعات و کارشناسان یک موج عظیم قرمز را پیش‌بینی می‌کردند، این اتفاق نیفتاد.» «موج عظیم قرمز» اصطلاحی بود که رسانه‌ها برای پیروزی احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای سال۲۰۲۲ به کار برده بودند. قرمز نماد حزب جمهوری‌خواه و آبی نماد حزب دموکرات در رقابت‌های انتخاباتی است.

با پیروزی وارناک ۵۳ساله، دموکرات‌ها اکثریت سنا را با ۵۱کرسی مقابل ۴۹کرسی جمهوری‌خواهان خواهند داشت و توانستند تقسیم ۵۰-۵۰ مجلس فعلی را شکسته و یک کرسی بیشتر بگیرند. از مجموع ۱۰۰کرسی سنا، ۳۶کرسی در انتخابات میان‌دوره‌ای هشتم نوامبر به رای گذاشته شد. با این حال، کار دولت ایالات متحده سخت خواهد شد؛ زیرا جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به سختی از چنگ دموکرات‌ها درآوردند. دموکرات‌های این مجلس به ۲۱۳کرسی و جمهوری‌خواهان به ۲۲۱کرسی رسیده‌اند. یک کرسی بلاتکلیف هم احتمالا به جمهوری‌خواهان برسد. سیاستمداران برای کسب اکثریت این مجلس به ۲۱۸کرسی از مجموع ۴۳۵کرسی نیاز داشتند.