جانسون بازمی‌گردد؟

 بوریس جانسون روز شنبه (۳۰مهرماه) به بریتانیا بازگشت و این انتظارات را تقویت کرد که پس از استعفای نخست‌وزیر لیز تراس در هفته گذشته، به دنبال بازپس‌گیری شغل قبلی خود خواهد بود. رئیس سابق خزانه‌داری او، ریشی سوناک، نیز به نظر می رسد که آماده پیوستن به رقابت برای جایگزینی خانم تراس است. «مارک لندلر» در گزارش ۲۲اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، جانسون که تعطیلات خود را در جمهوری دومینیکن گذرانده بود، از حمایت وزیر کشور سابق خود، پریتی پاتل، برخوردار شده است؛ حمایتی قابل توجه از یک چهره برجسته در جناح راست حزب محافظه‌کار. متحدان جانسون بعدازظهر روز شنبه ادعا کردند که او از حمایت بیش از ۱۰۰قانون‌گذار برخوردار شده است. این رقم به‌طور قابل توجهی بزرگ‌تر از تعداد افرادی است که علنا برای او اعلام شده است. اما اگر او از این آستانه عبور کند، احتمال بازگشت او به خیابان شماره۱۰ داونینگ‌استریت به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

«معرفی‌نامه» مدعیان رهبری حزب باید به امضای حداقل ۱۰۰قانون‌گذار از ۳۵۷قانون‌گذار محافظه‌کار را داشته باشند تا به دور دوم رای‌گیری در میان اعضای حزب در بریتانیا- گروهی که جانسون همچنان در آن محبوبیت دارد- راه یابند. بر اساس شمارش غیررسمی بی‌بی‌سی، سوناک در حال حاضر ۱۲۸رای از قانون‌گذاران حزبی دارد. «جیمز دادریج»، یکی از اعضای محافظه‌‌کار پارلمان که نزدیک به وی است، بدون نام بردن از هیچ یک از نامزدها در توییتر نوشت: «بوریس جانسون بیش از ۱۰۰حامی دارد.» داوطلبان تا ساعت ۱۴روز دوشنبه (امروز) فرصت دارند آن «معرفی‌نامه‌ها» را امضا کنند.

روز دوشنبه (امروز)، حزب دو دور رای‌گیری را برگزار می‌کند تا میدان را برای یک یا دو نامزد غربال سازد. اگر دو نفر باقی بمانند، اعضای حزب اواخر هفته رای خواهند داد. جانسون که در ماه ژوئیه پس از یکسری رسوایی‌‌ها که باعث شورش قانون‌‌گذاران و وزرای محافظه‌‌کار شد، مجبور به کناره‌‌گیری از سمت خود شد، در شمار قانون‌‌گذاران اعلام‌‌شده توسط بی‌‌بی‌‌سی و سایر سازمان‌های خبری، از سوناک عقب‌‌تر است. بی‌بی‌سی گفت که جانسون ۵۳رای و پنی موردانت، رهبر مجلس عوام که نامزدی خود را اعلام کرده است، ۲۳ رای داشت.

آمارهای دیگر، اعداد و ارقام رای جانسون را بالاتر قرار می‌دهد. خبرنگاران بی‌‌بی‌‌سی و تایمز لندن به نقل از افراد نزدیک به او گفتند که جانسون در موقعیتی قرار دارد که هفته آینده در انتخابات شرکت کند (البته اگر بخواهد). با این حال، بدون اعلام عمومی نام حامیان، تعیین اعتبار آن ادعا غیرممکن است. عبور از آستانه ۱۰۰ رای باعث می‌شود که جانسون به‌طور خودکار به محبوبیت برسد؛ زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او در رقابت با اعضای حزب، سوناک را شکست خواهد داد. برای سوناک، این تکرار تجربه تابستان امسال او خواهد بود؛ زمانی که بیشترین آرا را در میان قانون‌گذاران به‌دست آورد؛ اما در میان اعضا به تراس باخت. این امر خیلی به این بستگی دارد که دیگر چهره‌های راست، مانند «سوئلا براورمن» یا «کیمی بادنوک»، تصمیم به کاندیداتوری بگیرند یا خیر و اگر این کار را نکردند، چه کسی رای آنها را می‌‌گیرد.

جانسون در میان ارکان اصلی حزب همچنان محبوب است. «اندرو نیل» یک مجری برجسته در دیلی میل نوشت: «زمان آن رسیده است که محافظه‌‌کاران کشور را در اولویت قرار دهند و به ریشی سوناک، مردی که بازارها به او اعتماد دارند، رای دهند.» از سوی دیگر، «چارلز مور» در تلگراف نوشت که می‌‌تواند ببیند «بوریس در حال بازگشت در شرایط متفاوتی است.» اما او افزود: «این وضعیت در شرایط فعلی کارساز نیست. طرفداران واقعی بوریس این شهامت را خواهند داشت که به او بگویند این بار بی خیال شود.» «دیوید فراست» که توافق تجاری پسابرگزیت را با اتحادیه اروپا برای دولت جانسون به مذاکره گذاشت، از قانون‌گذاران خواست به سوناک رای دهند.

او در توییتر نوشت: «بوریس جانسون همیشه قهرمانی برای اجرای برگزیت خواهد بود؛ اما ما باید ادامه دهیم. درست نیست که خطر تکرار هرج و مرج و سردرگمی سال گذشته را به جان بخریم.» مفسران دیگر هشدار دادند که انتخاب جانسون باعث تشدید نگرانی‌‌ها درباره ثبات بریتانیا می‌‌شود که با طرح‌های کاهش مالیات تراس ایجاد شده بود. موسسه رتبه‌بندی مودیز با اشاره به بی‌ثباتی سیاسی و تورم بالا، چشم‌انداز اقتصادی خود را برای بریتانیا به «منفی» کاهش داد.

با این حال، حامیان جانسون، نامزدی او را فرصتی برای بازسازی حزب محافظه‌کار پس از هرج و مرج شش هفته حضور تراس در قدرت می‌دانند. برخی روی او شرط می‌‌بندند؛ زیرا امیدوارند که او - با توجه به پیشتازی عظیمی که حزب مخالف کارگر اکنون در نظرسنجی‌‌ها دارد- بتواند کرسی‌‌های آنها را در انتخابات عمومی حفظ کند. پاتل بعدازظهر شنبه در توییتی نوشت: «من از بوریس جانسون برای بازگشت به‌عنوان نخست‌‌وزیر ما حمایت می‌‌کنم تا تیمی متحد را برای ارائه مانیفستمان گرد هم بیاوریم و بریتانیا را به سوی آینده‌‌ای قوی‌‌تر و مرفه‌‌تر هدایت کنیم.»

الجزیره نیز در گزارش ۲۳اکتبر در همین رابطه نوشت، بر اساس گزارش رسانه‌ها، بوریس جانسون و ریشی سوناک - دو تن از مدعیان احتمالی در رقابت برای تصدی پست نخست‌وزیری بعدی بریتانیا - گفت‌وگوهای رو در رو داشته‌اند. بی‌‌بی‌‌سی و ساندی‌تایمز گزارش دادند که این دیدار اواخر روز شنبه (۳۰ مهرماه)، اندکی پس از بازگشت جانسون از تعطیلات در دریای کارائیب به لندن انجام شد. جزئیات کمی درباره آنچه The Sun آن را «اجلاس مخفی» نامید، وجود دارد. ساندی تلگراف گزارش داد که آنها قرار است درباره «موافقت با بلیت مشترک» برای جلوگیری از «جنگ داخلی» حزب محافظه‌کار گفت‌وگو کنند.

«سوزی بونیفیس»، نویسنده و ستون‌نویس در دیلی میرور گفت که پیشنهاد رهبری مشترک توسط سوناک و جانسون بعید است. او به الجزیره گفت: «ما باید به یاد داشته باشیم که این دو مرد در واقع از یکدیگر متنفرند. او به آنها روابط خوبی با هم ندارند و با هم چشم در چشم نمی‌شوند.» تصور می‌‌شود که این اولین گفت‌وگوی حضوری آنها طی ماه‌ها بود، آن هم پس از نزاع تماشایی‌شان به دنبال استعفای سوناک از سمت وزیر دارایی در ماه ژوئیه که در نهایت به طغیان در دولت کمک کرد تا جانسون برکنار شود.

احتمال موج استعفاها

الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، متحدان جانسون می‌گویند که او «برای این کار آماده است» اما چشم‌انداز نخست‌وزیری دیگر برای معمار ۵۸ساله برگزیت برای بسیاری از اعضای حزب محافظه‌کار (که پس از برکناری چهار نخست‌وزیر در ۶سال، به‌شدت دچار اختلاف شده است)، موضوعی قطبی‌ساز است. جانسون پس از طغیان دولت بر سر انبوهی از بحران‌‌ها، داونینگ‌استریت را با رسوایی ترک کرد. وی در حال حاضر توسط کمیته امتیازات پارلمان تحت بازجویی قرار دارد تا مشخص شود که آیا او درباره شکستن قرنطینه به مجلس عوام دروغ گفته است یا خیر؟ انتظار می‌رود وزیرانی که عمدا پارلمان را گمراه کرده‌اند، استعفا دهند. دیوید فراست، وزیر سابقا وفادار که توسط جانسون در مجلس اعیان منصوب شد، گفت: «به سادگی نمی‌توان خطر تکرار هرج و مرج سال گذشته را نادیده گرفت.» او به قانون‌گذاران گفت که «ما باید ادامه دهیم» و افزود که «باید پشت سر یک رهبر توانا قرار بگیریم که بتواند برنامه محافظه‌کاران را به اجرا در آورد» که به گفته او این فرد کسی نیست جز وزیر سابق دارایی سوناک.

دومینیک راب، معاون جانسون این اظهارات را تکرار کرد و به اسکای‌نیوز گفت که تحقیقات قریب‌الوقوع پارلمان درباره رسوایی «پارتی گیت» می‌تواند بیش از حد حواس پرت‌کننده باشد. راب گفت: «وظیفه هر یک از اعضای کابینه، چه رسد به نخست‌‌وزیر، تمرکز بی‌‌وقفه و مداوم بر مردم بریتانیا است از اقتصاد گرفته تا بهداشت ملی انگلستان (NHS)، مدارس، جرم و جنایت، مهاجرت.» «راجر گیل» پشتیبان کهنه‌کار نیز هشدار داده است که جانسون ممکن است با موجی از استعفا از سوی قانون‌گذارانی مواجه شود که از خدمت مجدد در دولت او خودداری می‌کنند.

در همین حال، در یک کودتای حیاتی به نفع سوناک، کیمی بادنوچ، وزیر تجارت که یکی از اعضای بانفوذ حزب محافظه‌کار است، در مقاله‌ای در ساندی تایمز گفت که «او [سوناک] در زمان بحران رهبر بزرگی خواهد بود.» با این حال، این‌گونه نیست که جانسون حامی نداشته باشد و همه مخالف او باشند. نه تنها «پریتی پاتل» از او حمایت کرد، بلکه «لی اندرسون» عضو محافظه‌کار پارلمان، با انتشار عکسی از جانسون پشت خط تلفن در فیس‌بوک خود فاش کرد که پس از «گپ طولانی درباره همه چیز از گذشته و حال» از او حمایت می‌کند. او با اشاره به علامت اختصاری و هشتگ «Bring Back Boris» که توسط حامیانش استفاده می‌شود، گفت: «صندوق ورودی من پر از BBB است.»