نمای نزدیک از نمایش ترسناک پوتین

پیش‌تر ارتش پوتین به‌دلیل عدم موفقیت کافی در حمله به اوکراین، مورد انتقاد شدید حامیان جنگ قرار گرفته بود. این حملات علیه کرملین پس از حمله به پل کرچ در کریم افزایش یافت. این پل نمادی از حکومت پوتین بر کریمه است. با تشدید تلاش‌‌های ویرانگرانه جنگی در روز دوشنبه، به نظر می‌‌رسد که پوتین تا حدی منتقدان جنگ‌‌طلب خود را آرام کرده است. روسیه در این اواخر روی زمین مجبور به عقب‌‌نشینی‌‌هایی شده است که حتی مسکو را مجبور کرد که فرمانده جنگ اوکراین را عوض کند. حالا با این نمایش هم توانسته است تا حدی آب بر آتش منتقدان بریزد و شعله‌های انتقاد را کم کند.

عباس گالیاموف، تحلیلگر سیاسی روسی و سخنرانی‌‌نویس سابق پوتین درباره حملات روز دوشنبه گفت: «قبل از هر چیز مهم، این از منظر سیاسی داخلی است. این مهم بود که به طبقه حاکم نشان دهیم که پوتین هنوز توانایی دارد و ارتش هنوز خوب است.» گالیاموف ادامه داد: «این پاسخ قرار بود قدرت روسیه را نشان دهد.» با این حال وی مدعی است که این پاسخ روسیه از ناتوانی است؛ چراکه به ادعای وی ارتش کار دیگری نمی‌تواند بکند. در این حملات حداقل ۱۴نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند، درحالی‌که تعداد بی‌‌شماری در شهرهای دیگر اوکراین با ده‌ها موشک که به صراحت زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌‌دادند، دچار وحشت شدند.  پس از حملات، برخی از سرسخت‌ترین طرفداران حمله به اوکراین که بازهای روسی هم در میان آنها دیده می‌‌شوند، اعلام کردند که ارتش بالاخره کار خود را انجام داد. رمضان قدیروف، رهبر قدرتمند چچن - که اخیرا رهبری «نالایق» ارتش را مورد انتقاد قرار داده بود - در یک پست تلگرامی گفت که اکنون «۱۰۰درصد» از تلاش‌‌های جنگی ارتش خوشحال است. او با مخاطب قرار دادن رئیس‌‌جمهوری اوکراین، ولادیمیر زلنسکی نوشت: «فرار کن، زلنسکی، فرار کن.»

همزمان دیگر تشویق‌‌کنندگان جنگ پیروزمندانه اعلامیه پوتین در ژوئیه را یادآوری کردند که گفته بود: «روسیه هنوز به‌طور جدی هیچ کاری را در اوکراین آغاز نکرده است.» اولگا اسکابیوا، یکی از مجریان برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی دولتی گفت: «به نظر می‌رسد اکنون-کار اصلی- شروع شده است.» گرگ یودین، استاد فلسفه سیاسی در دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی مسکو می‌‌گوید: «تندروها در روسیه برای مدت طولانی این استراتژی را پیش می‌‌بردند.» او درباره دیدگاه راست افراطی از زبان آنها گفت: «از این رو ما باید آنها را بترسانیم تا تسلیم شوند. بنابراین، برای انجام این کار، ما باید واقعا، واقعاً خشن باشیم.» این حملات به گفته ناظران بسیار دلخراش بوده است. نیویورک‌‌تایمز در گزارش دیگری نوشت: پنج خودروی سوخته بیرون دانشگاه تبدیل به زغال شده بودند و شیشه‌های یک ساختمان در مرکز کی‌‌یف پس از انفجار خرد شده بود. بوی گاز و آتش در فضا همچنان می‌‌پیچد و سیلاب‌‌های آب ناگهان از دهانه بزرگی به مرکز خیابان سرازیر شد.

جسد یک نفر دیده می‌‌شد که با یک پتوی طلایی پوشیده شده بود. در مکان دیگری، پرده‌ها از پنجره‌های یک برج مرتفع که شیشه‌های آن بر اثر شدت انفجار شکسته شده بود، آویزان بود. مردم با حالت گیجی و سر درد از ساختمان‌های مسکونی آسیب‌‌دیده بیرون آمدند. برخی زخم‌‌هایشان به‌‌گونه‌ای بود که خونش همچنان جاری بود و برخی دیگر سعی می‌‌کردند که کودکان و حیوانات خانگی را که وحشت‌‌زده بودند، آرام کنند. در بسیاری از مناطق، جنگ در اوکراین در چند ماه گذشته دور از کی‌‌یف بود؛ زیرا پس از عقب‌‌نشینی نیروهای روسی از حومه‌ها و سایر مناطق در شمال شرق اوکراین در بهار سال جاری، ریتم زندگی عادی به این مناطق بازگشته بود. اما روز دوشنبه بسیاری از ساکنان با حملات موشکی روزهای اولیه جنگ را به یاد آوردند و حالا دیگر به پابرجایی آرامشی که به دست آورده بودند، اطمینانی ندارند.

در اواخر صبح، پس از رگبار حملات روسیه به کی‌‌یف، حداقل پنج نفر کشته شدند، ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند و پایتخت اوکراین، در قلب خود با یکسری حملات وحشتناک روز خود را آغاز کرد. مقامات اوکراین اعلام کردند که در روز دوشنبه در سراسر کشور، در حملاتی که همچنین برق و سایر خدمات کلیدی را در چندین شهر قطع کرد، حداقل ۱۴ نفر کشته شدند. در چند ماه گذشته این برای اولین‌‌بار بود که کی‌‌یف شاهد حملات این‌چنینی بود. صدای مهیب راکت‌های وارده و اصابت آنها، آرامش نسبی پایتخت را که برای هفته‌های متمادی حاکم بود، از بین برد. پیش‌تر مناطق ناآرام جنگ بخش شرق و جنوب اوکراین بود. فقط یک روز قبل، ساکنان در ‌میهمانی‌‌های شام شرکت کرده بودند و در کافه‌های فضای باز نوشیدنی‌‌های هر روزه خود را سفارش می‌‌دادند و از آخرین بقایای گرمای تابستان لذت می‌‌بردند. روز دوشنبه، الکساندر شوچنکو گفت که در خودرویش پشت چراغ توقف ایستاده بود که صدای مهیبی را شنید و خودرویش شروع به لرزیدن کرد. موشکی چند متر جلوتر از سپر او فرود آمده بود و شیشه جلوی خودرو کاملا به سمت او پرتاب شده بود.

او گفت: «من توانستم بیرون بیایم و نزدیک یک دیوار دراز بکشم. این وحشتناک بود. البته اکنون آرام هستم.» او با بالا گرفتن انفجارها به روسیه اعتراض کرد و گفت که ما بالاخره آنها را شکست خواهیم داد. حالا بسیاری از اوکراینی‌‌ها خود را برای حملات بیشتر آماده می‌‌کنند و باید گفت که دوباره مردم مناطقی که از میادین جنگ به دور بودند منتظر شنیدن آژیرهای حمله هواییِ هر روزه هستند. بسیاری از مردم اما می‌‌گویند که بر اثر این حمله غافلگیر شده‌‌اند.

آمریکا پشت اوکراین است

جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا به ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود قول داده است که پس از شلیک موشک‌‌های روسیه به چندین شهر اوکراین از جمله کی‌‌یف پایتخت این کشور، ایالات متحده سیستم‌‌های هوایی پیشرفته را در اختیار این کشور قرار خواهد داد. به گزارش الجزیره، بایدن در تماس تلفنی با زلنسکی پیش از نشست اضطراری گروه هفت برای بحث درباره حمایت از اوکراین و چگونگی پاسخگویی به حملاتی که دست کم ۱۴کشته برجای گذاشت، متعهد به کمک به کی‌‌یف شد. در بیانیه کاخ سفید در این تماس تلفنی آمده است: «بایدن متعهد شد که به حمایت‌‌های لازم برای دفاع از خود، از جمله سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، به اوکراین ادامه دهد.»

شهاب راتانسی، خبرنگار الجزیره که از واشنگتن گزارش می‌‌دهد، گفت: «این سامانه‌ها می‌‌توانند به هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌‌ها و هلی‌کوپترها حمله کنند.» کاخ سفید تصریح کرد: «بایدن همچنین به زلنسکی گفت که ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به تحمیل هزینه‌ها به روسیه ادامه می‌‌دهند. در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «بایدن روسیه را مسوول جنایات جنگی می‌‌داند و از این رو آمریکا به اوکراین کمک‌‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه می‌‌دهد.» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در حملات روز دوشنبه «تاسیسات فرماندهی نظامی و ارتباطی و زیرساخت‌‌های انرژی» را هدف قرار داده است؛ اما اوکراین مسکو را به حمله بی‌‌رویه به مناطق غیرنظامی متهم می‌‌کند.