شاهدان این ماجرا شهادت دادند که رئیس‌جمهور سابق این کشور ساعت‌‌‌ها نشست و حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۰ به ساختمان کنگره را به صورت زنده از تلویزیون تماشا کرد و درخواست‌‌‌های فرزندان و نزدیکانش برای دعوت طرفدارانش به صلح و توقف خشونت‌‌‌ها را نادیده گرفت. به گزارش رویترز، کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا از هشتمین جلسه خود در تابستان سال‌جاری میلادی استفاده کرد تا نشان دهد که ترامپ در یک فاصله ۱۸۷ دقیقه‌‌‌ای؛ یعنی از زمانی که در پایان سخنرانی آتشینش در تجمع طرفداران خود که در آن خواستار راهپیمایی‌‌‌شان به طرف کنگره شده بود تا زمان انتشار ویدئویی که در آن از طرفدارانش خواست به خانه‌‌‌های خود بازگردند، شکاف وجود دارد.

الین لوریا، نماینده دموکرات آمریکا از ایالت ویرجینیا گفت: دونالد ترامپ پشت میز ناهارخوری‌‌‌اش نشسته بود و حمله۶ ژانویه را از تلویزیون تماشا می‌کرد؛ در حالی که اکثر کارمندان ارشدش، مشاوران نزدیکش و حتی اعضای خانواده‌‌‌اش به او التماس می‌کردند تا کاری را که از هر رئیس‌جمهوری انتظار می‌رود، انجام دهد. هیات این کمیته فیلم ویدئویی شهادت معاونان و کارمندان امنیتی کاخ سفید را که درباره رویدادهای آن روز صحبت می‌کنند، پخش کرد. در این شهادت ضبط‌‌‌شده از پت سیپولون، مشاور سابق کاخ سفید پرسیده شد که آیا ترامپ با وزیر دفاع، دادستان کل یا وزیر امنیت کشور تماس گرفت یا خیر؟ که سیپولون در پاسخ به هر یک از این سوالات گفت: «خیر.» وی افزود: «چند تن از معاونان ترامپ از جمله ایوانکا ترامپ، دخترش به رئیس‌‌‌جمهور توصیه کردند چیزی بگوید. من به رئیس‌‌‌جمهور گفتم که مردم باید از زبان شما بشنوند که به خانه‌‌‌هایشان بازگردند. من تاکید کردم که هر چه سریع‌تر باید بیانیه‌‌‌ای صادر شود.»

دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد ترامپ در پیامی به مارک میدوز، رئیس دفتر پدرش گفت: «پدرم به زودی این مزخرف را محکوم خواهد کرد. اگر اوضاع از این بدتر شود، آنها تلاش خواهند کرد تا تمام میراث پدر در این مورد را به گند بکشند.» حمله ۶ ژانویه به کنگره آمریکا در حالی که مایک‌پنس، معاون رئیس‌جمهور وقت با قانون‌گذاران نشست داشت منجر به کشته شدن چند تن، زخمی شدن بیش از ۱۴۰ افسر پلیس و تاخیر در تایید پیروزی جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهوری دموکرات آمریکا در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ شد. آدام کینزینگر، نماینده آمریکا از ایالت ایلینوی که یکی از دو نماینده جمهوری‌خواه در این کمیته است، گفت: «ترامپ هیچ تمایلی به دعوت به صلح و متوقف کردن شورشیان نداشت.» وی افزود: «شورشیان در حال انجام هدف ترامپ بودند و به همین خاطر او مداخله نکرد.» این در حالی است که دونالد ترامپ ارتکاب هرگونه اشتباهی را رد می‌کند و همچنان تاکید دارد که به خاطر تقلب گسترده، در انتخابات شکست خورده است. لیز هرینگتون، سخنگوی ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی«تروث سوشال» گفت:«این جلسات به اندازه جو بایدن تقلبی و غیرقانونی هستند.»

لیز چنی، قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکایی و معاون رئیس این کمیته گفت: «دور بعدی جلسات در سپتامبر سال‌جاری میلادی آغاز خواهد شد.» شاهدان حاضر در این جلسه متیو پوتینگر، معاون مشاور امنیت ملی آمیکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ و سارا متیوز، معاون سخنگوی کاخ سفید بودند. این دو مقام چند ساعت پس از وقوع این شورش از سمت‌‌‌های خود استعفا دادند. متیوز شهادت داد: «اگر دونالد ترامپ می‌‌‌خواست بیانیه‌‌‌ای صادر کند و با مردم آمریکا صحبت کند، می‌توانست فورا در مقابل دوربین قرار بگیرد. اگر او می‌‌‌خواست از دفتر ریاست جمهوری سخنرانی برگزار کند، می‌توانستیم ظرف چند دقیقه نیروهای مطبوعاتی کاخ سفید را در دفتر ترامپ جمع کنیم.»

شهادت‌‌‌های صوتی از یکی از مقامات امنیتی کاخ سفید که هویتش فاش نشده، شهادت قبلی را دال بر اینکه مقامات دولت ترامپ از وجود سلاح در بین شورشیان مطلع بودند، تقویت کرد. این کمیته فیلمی را از چند مقام کاخ سفید نشان داد که در آن ناراحتی خود را از توییتی که ترامپ کمی پس از آغاز این شورش و مخفی شدن پنس در کنگره منتشر کرده بود، توصیف کردند؛ توییتی که در آن ترامپ پنس را مقصر عدم‌توقف روند تایید پیروزی بایدن می‌‌‌داند. متیوز گفت: «ترامپ هیزم به این آتش می‌‌‌ریخت.» این مقام گفت: «برخی از محافظان پنس نگران جان خود شده بودند. آنها با خانواده‌‌‌هایشان تماس گرفتند و از آنها خداحافظی کردند.» سیپولون هم گفت: «این شورش به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این شورش اشتباه و غم‌‌‌انگیز بود و روز وحشتناکی نیز برای آمریکا بود.»