پوتین در دیدار هفته گذشته خود از آسیای مرکزی، اولین سفر خارجی‌‌اش پس از حمله روسیه به اوکراین - که اخیرا خود را با پتر کبیر مقایسه کرده است - عرصه‌‌ای را در میان متحدان نزدیک خود باز کرد که به‌‌موجب آن اصرار دارد که جنگ طبق برنامه پیش می‌‌رود. مشاور امنیت ملی بایدن روز دوشنبه مدعی شد که روسیه به دنبال هواپیماهای بدون سرنشین ایران از جمله پهپادهایی است که قادر به شلیک موشک هستند تا کمبود هواپیماهای نظارتی بدون سرنشین و مسلح در میدان نبرد را جبران کند. تحلیلگران می‌‌گویند که روسیه همچنین ایران را به‌عنوان یک شریک جدید اقتصادی مهم می‌‌بیند که یک مسیر تجاری و تخصصی در دور زدن تحریم‌‌ها و صادرات نفت ارائه می‌‌دهد.

اما پوتین همچنین ممکن است مجبور شود سرعت روابط با ایران را آرام کند؛ زیرا بخشی از سهم نفت ایران از طریق روسیه خورده می‌‌شود و در عین حال تلاش می کند با ترکیه، یکی از اعضای ناتو، زمینه‌های مشترک پیدا کند. با این حال، با وجود مخالفت‌های مسکو، ترکیه اخیرا اعتراضات خود را نسبت به گسترش ائتلاف در امتداد مرزهای روسیه کنار گذاشت.

قیمت بالای سوخت درآمدهای روسیه را افزایش داده و روسیه به دستاوردهای نظامی تدریجی در اوکراین دست یافته است؛ اما تحریم‌‌های غرب همچنان به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده و توانایی آن را برای ساخت یا خرید فناوری برای استفاده نظامی محدود کرده است. در تهران، پایتخت ایران، پوتین همچنین مذاکرات صلحی را درباره سوریه برگزار خواهد کرد، درگیری یک دهه‌ای که در آن ایران و روسیه از دولت بشار اسد حمایت کرده‌‌اند و ترکیه نیز از یک جناح مخالف دولت سوریه حمایت کرده است.

دیمیتری اس.پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌‌شنبه به خبرنگاران گفت که پوتین با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهوری ترکیه دیدار دسته‌‌جمعی خواهد داشت و همچنین با هر یک از آنها دیدارهای جداگانه برگزار خواهد کرد.

اردوغان اخیرا به‌عنوان فعال‌‌ترین میانجی بین پوتین و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین ظاهر شده است. ترکیه در حال مذاکره برای غلبه بر محاصره روسیه بر صادرات بیش از ۲۰میلیون تن غلات اوکراین است که بحران غذایی جهانی را تشدید کرده است. این کشور روز چهارشنبه در این زمینه میزبان روسیه و اوکراین بود تا بتواند نقشی در جهت آزادسازی غلات اوکراین ایفا کند.

ایران که از دیرباز متحد روسیه در رویارویی با غرب بوده است، به‌دلیل جنگ در اوکراین در حال تبدیل شدن به مرکز دیپلماسی پوتین است. به گزارش کرملین، پوتین ماه گذشته در حاشیه یک اجلاس منطقه‌‌ای در ترکمنستان با رئیسی دیدار کرد و در اوایل ژوئن با وی تلفنی صحبت کرد. پوتین با اشاره به اینکه تجارت بین دو کشور در سال گذشته ۸۱درصد افزایش داشته است، در ترکمنستان به رئیسی گفت: «روابط ما واقعا عمیق و استراتژیک است.» سرگئی وی.لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته از پیوستن ایران به عنوان گامی یاد کرد که این سازمان را «به‌عنوان یکی از مراکز کلیدی نظم جهانی چند قطبی در حال ظهور» تقویت می‌‌کند و نفوذ جهانی ایالات متحده را کاهش می‌‌دهد.