کورس11  محافظه‌کار به مقصد خانه شماره10 عکس: AFP

کمیته حزبی که رقابت رهبری را سازمان‌دهی می‌کند، گفت که نامزدها به‌طور رسمی روز سه‌‌شنبه ثبت‌‌نام می‌شوند. مدعیان برای شرکت در دور اول رای‌‌گیری روز چهارشنبه به حداقل ۲۰ رای از ۳۵۸ قانون‌گذار حزب نیاز دارند. دومین رای‌گیری برای محدود کردن میدان برای روز پنج‌شنبه برنامه‌‌ریزی شده است که دو نامزد نهایی با رای پستی اعضای حزب روبه‌رو خواهند شد. گراهام بردی، رئیس کمیته گفت: «من بسیار مشتاقم که این موضوع را تا حد امکان راحت، تمیز و سریع به نتیجه برسانیم.» وزرای سابق، از جمله ریشی سوناک و ساجد جاوید که استعفای آنها منجر به فروپاشی دولت جانسون در پی یکسری رسوایی‌‌ها شد، از جمله کسانی هستند که برای جایگزینی جانسون ۵۸ساله تلاش می‌‌کنند.

لیز تراس، وزیر امور خارجه و ندیم زهاوی، وزیر دارایی تازه منصوب‌شده نیز اعلام کرده‌اند که نامزد خواهند شد؛ درحالی‌که طبق گزارش‌ها، پریتی پاتل، وزیر کشور در حال بررسی این موضوع است. اما یک نظرسنجی از اعضای مردمی توسط وب‌‌سایت بانفوذ «ConservativeHome»که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد که از نامزدهای کمتر شناخته‌‌شده بیشتر حمایت می‌‌شود و پنی موردانت، وزیر دفاع سابق از «کِمی بادنوک»، وزیر زنان و برابری‌‌ پیشی گرفته است. بردی گفت: «به نظر می‌‌رسد در حال حاضر یک میدان بسیار بزرگ وجود دارد؛ یک مسابقه پر جنب و جوش. امیدوارم رقابت بسیار سازنده‌‌ای داشته باشیم و یک فرصت واقعا خوب هم برای یک بحث درست، سالم و سازنده درباره جهت‌‌گیری آینده حزب محافظه کار پیش بیاید.»

مالیات در حال حاضر به‌عنوان یک مساله بزرگ در میان نامزدها مطرح شده است و بسیاری قول داده‌اند که مالیات‌‌های تجاری یا شخصی را کاهش دهند؛ اما هر کسی که در رقابت رهبری حزب پیروز شود، با یک فهرست دلهر‌‌ه‌آور دست و پنجه نرم خواهد کرد. بریتانیایی‌‌ها با بحران هزینه زندگی و سخت‌‌ترین فشار مالی خود در دهه‌های اخیر مواجه هستند، در شرایطی که قیمت گاز و سوخت به‌دلیل جنگ در اوکراین افزایش یافته است. پس از پیروزی قاطع جانسون در انتخابات دسامبر۲۰۱۹، حمایت از محافظه‌‌کاران کاهش یافته است. در نظرسنجی «ساوانتا کامرس» در روز دوشنبه، حزب کارگر به عنوان اپوزیسیون ۴۳درصد در مقایسه با ۲۸درصد برای محافظه‌‌کاران، توانسته است بزرگ‌ترین دستاورد را در یک نظرسنجی داشته باشد که از سال۲۰۱۳ به این‌سو بی‌‌سابقه است.

کِر استارمر، رهبر حزب کارگر نامزدها را به یک «مسابقه تسلیحاتی فانتزی اقتصادی» متهم کرده و مدعی شده است که بیش از ۲۰۰میلیارد پوند (۲۳۸میلیارد دلار) از تعهدات انجام‌شده توسط آنها در آخر هفته در بودجه در نظر گرفته نشده بود. جانسون تاکنون از هیچ یک از نامزدها حمایت نکرده است. شش نفر از نامزدها از سیاه‌پوستان و جوامع قومیتی اقلیت هستند. نخست‌‌وزیر مستعفی بریتانیا که سرپرستی این پست را به‌‌زور موقت بر عهده دارد، در بازدید از یک پژوهشکده علمی گفت: «وظیفه نخست‌‌وزیر در این مرحله این است که اجازه دهد حزب تصمیم بگیرد، بگذارد آنها کار کنند و ادامه‌‌دهنده راهی باشد که ما برای آن متعهد شده‌‌ایم و پروژه‌هایی را پیاده کنند که برای حزب حیاتی و ضروری است.»

04- (1) copy