آغاز نبرد بر سر ریاست مجلس

هم اکنون ۴ گزینه برای تصدی پست ریاست مجلس اعلام حضور کرده‌‌اند. قالیباف، ‌‌نادران، فریدون عباسی و آقا تهرانی از جمله رقبای انتخاباتی یکدیگر محسوب می‌شوند. هرچند در گیرودار اخبار مربوط به آزاد‌‌سازی نرخ ارز ترجیحی و به دلیل ثبت‌نام بیشتر نمایندگان متنفذ برای تصدی یک سمت و پست در هیات رئیسه مجلس، ا‌ز پاسخ‌گویی به سوالاتی درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس طفره می‌‌روند، اما جریانی که قدرت را در دست دارد برا‌ی برخی از کاندیدا‌‌ها محدودیت‌‌هایی را ایجاد کرده است.  به گزارش «دنیای اقتصاد»، الیاس نادران، نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روز یکشنبه هجدهم اردیبهشت ماه نامه‌‌ای با پیوست سه برگ و با استناد به بند ۵ آیین‌نامه داخلی مجلس برای تکثیر به اداره انتشارات مجلس ارسال می‌‌کند. در آن نامه مشخصا به علل نامزدی نادران برای تصدی پست ریاست مجلس و تخلفات هیات رئیسه فعلی اشاره شده است. بنا به اطلاعات موجود تکثیر نامه‌ها و برخی از جزوات خاص باید به دستور هیات رئیسه مجلس انجام شود و مسوول مربوطه ا‌ز نادران اجازه می‌خواهد تا رئیس نیز آن نامه را بخواند.  ماجرا به اینجا می‌کشد که نادران مجوز انتشار نامه را دریافت نمی‌‌کند و با هزینه شخصی متن نامه و پیوست‌‌های آن را که بنابر اعلام وی حاوی ۶ بند ا‌ز موارد تخلف هیات رئیسه و نیز عهد نامه با سایر نمایندگان است را منتشر می‌کند و در اختیار همکارانش می‌‌گذارد.

تخلفات هیات رئیسه مجلس

به گزارش «دنیای اقتصاد» و با استناد به بند اول نامه منتشره از سوی الیاس نادران، ‌‌از بدو تشکیل مجلس یازدهم این نگرانی وجود داشت که به دلیل عدم سابقه مجلسی جناب آقای قالیباف، ‌‌قوه قانون‌‌گذاری مجلس دچار دو‌گانگی مدیریت اجرایی – تقنینی شده و الگوی ریاستی آقای لاریجانی ادامه یابد.  د‌ر بخش دیگری از بند یک این نامه آمده است که با توجه به نظر نهادهای بالادستی، اراده جمعی بر آن شد که این فرصت به ایشان داده شود و متاسفانه ارزیابی دو ساله عملکرد ایشان نشان داد که این نگرانی بجا بوده و حتی تشدید شده است. به‌‌طوری‌که مجلس به یک اداره تبدیل شده است و به این ترتیب مجلس در را‌س امو‌ر نیست.  با استناد به سایر بندهای این نامه، نادران مدعی است که توسعه اختیارات رئیس و دخالت نظام اجرایی د‌ر حوزه مدیریتی، نقش ناظرین ‌(کارپردازان سابق) و دبیران را آن‌قدر تنزل داده که تصمیمات جمعی ا‌ز خروجی‌های هیات رئیسه مجلس مشهود نیست.

د‌راین نامه به نحوه انتخاب زاکانی به ریاست مرکز پژوهش‌ها و موارد این چنینی اشاره شده است. در این میان بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران درباره تغییر شرایط مجلس نسبت به دو سال گذشته گفت: شرایط انتخابات هیات رئیسه مجلس با دو سال قبل کاملا فرق کرده است. اول اینکه دو سال پیش اجماع بر آن بود که آقای قالیباف رئیس بشود، ولی این اجماع امروز نیست. نوباوه علت نبود این اجماع نظر را علل مختلف ذکر کرد و با استناد به نامه نادران گفت: در نامه آقای نادران هم تخلفاتی که در هیات رئیسه شکل می‌گیرد و هم سایر علل ذکر شده است. اولویت‌ها بر اساس میل هیات رئیسه تغییر می‌‌کند و برخی از دستورها جابه‌‌جا می‌شود، موارد بسیار زیادی دارد. نوباوه گفت: مثل طرح شفافیت که اینها حذف کردند و رای‌‌گیری نکردند و یک طرح مجعول آوردند. این طرح اصلا فرق می‌‌کند. درحالی که وظیفه هیات رئیسه این بود که طرح اولیه شفافیت را می‌آوردند. یا رای می‌‌آورد یا نمی‌‌آورد. اینکه الان آورده‌‌اند و قبلا هم رای نیاورده است به معنای پوشش دادن و انجام کارهایی برا‌ی - به گفته او- مهندسی طرح‌هاست و این مورد اعتراض است.

 تغییر دستورکار، من‌درآوردی است

نوباوه در پاسخ به این سوال که این اقدامات با چه هدفی در هیات رئیسه انجام می‌شود گفت: هدف‌شان را خودشان می‌‌دانند. به هر حال این کارها دارد انجام می‌شود و ما نمایندگان چنین اقداماتی را بر نمی‌‌تابیم. اما این اقدامات صددرصد خلاف آیین‌نامه است. تغییر اولویت‌‌بندی دستور کار من‌درآوردی این دوره از مجلس است. آقای لاریجانی هم این کارها را می‌‌کردند که خب پایش را هم خورد ولی واقعیت این است که الان دیگر قابل تحمل نیست. چون این دوره به نظرم مجلس به نفس تازه نیاز دارد یعنی اگر ما بخواهیم با این رویه جلو برویم با این هیات رئیسه و با این رئیس مجلس، قطعا مجلس به اهداف خودش نمی‌‌رسد.

نیروهای جوان و تصدی پست ریاست مجلس

به گفته نوباوه تغییر اساسی هیات رئیسه نخستین کار است. یعنی از خود ریاست این تغییر باید صوت بگیرد.  او گفت: ما به دنبال این هستیم که این تغییر صورت گیرد تا تغییر برخی از اعضای هیات رئیسه؛ در این دو سال مشخص شده است که بسیاری از افراد شایسته‌‌ای هستند که روی صندلی نمایندگی نشسته‌‌اند و بسیار بهتر از هیات رئیسه کنونی می‌توانند کار کنند. نیروهای جوان یا نیروهای با تجربه‌‌ای هستند که صلاحیت احراز این پست را دارند و چون این پست را ما تعیین می‌‌کنیم و انتخاب می‌‌کنیم که برای مجلس و نظام کشور بتوانند موثر باشند و شک نکنید که در این دوره قطعا تغییراتی را خواهیم داشت. او نسبت به مجوز ندادن برای تکثیر نامه نادران نیز گفت: هیات رئیسه قانونی گذاشته است که اگر نامه یا اطلاعیه‌‌ای را مجوز دادند تکثیر کنند وگرنه نمایندگان باید با پول خودشان تکثیر کنند. آنها حتی اجازه ندادند اطلاعیه آقای نادران تکثیر شود و خود آقای نادران این را تکثیر کردند.

 قوی‌‌تر از قالیباف نیست

در این میان رحیم زارع، نماینده ادوار و عضو کمیسیون تلفیق بودجه نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: من به قالیباف را‌ی می‌دهم. من هیچ کدام از این کاندیدا‌‌ها را از آقای قالیباف قوی‌‌‌تر نمی‌‌بینم.  و‌ی گفت: من به حاشیه‌‌ای که برای آقای قالیباف ایجاد شد کار ندارم من به این نگاه می‌‌کنم که چه کسی مجلس را بهتر اداره می‌‌کند و چه کسی بالاخره توانایی این را دارد که برای ایجاد هماهنگی در مجلس محور باشد. زارع یکی از علل ناکارآمدی در حوزه‌های مختلف را درحاشیه بودن نخبگان عنوان کرد و گفت: یکی از ضعف‌‌هایی که وجود دارد این است که نخبگان کنار هستند. او (قالیباف) مدیر توانمندی است و حتی در اجرا هم متوجه هست که نتایج قانون‌‌گذاری د‌ر حوزه‌ها چیست. ما دو سال هزینه کرده‌‌ایم که مجلس به اینجا رسیده است و نمی‌توان مدیریت مجلس را متغیر و سلیقه‌‌ای کرد.

او درباره جوان‌گرایی در مجلس نیز گفت: منظور از جوان‌گرایی فقط پایین بودن سن نیست، بلکه تجربه و مدیریت نیز موضوع مهمی است و منظور از هیات رئیسه نیز فقط رئیس مجلس نیست، بلکه این هیات ۱۲ عضو دارد و تخلفاتی که به این هیات نسبت می‌دهند مخصوص یک نفر نیست. زارع گفت: من در امور معیشتی نمایندگان به آقای قالیباف نه مراجعه کرده‌‌ام و نه کاری با ایشان داشته‌‌ام، اما فکر می‌کنم در شرایط فعلی بهترین گزینه آقای قالیباف است. اگر خودم کسی را قوی‌تر از آقای قالیباف ببینم حتما به ایشان رای می‌دهم، ولی در حال حاضر کسی قوی‌‌تر از آقای قالیباف وجود ندارد.