قیمت انواع پتوی برقی در بازار

جست‌وجوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط بودجه برای خرید یک پتو یا تشک برقی مناسب ۳ تا ۴ میلیون تومان است. در پتو و تشک برقی از المنت‌‌هایی استفاده می‌شود که به وسیله برق گرما را در کل پتو یا تشک پخش می‌کنند به همین سبب حتما از برندی مورد اطمینان خرید کنید. احتمال سوختگی در تشک و پتوی برقی پایین است اما استفاده از آن برای کودکان زیر ۵سال و افرادی که با آلزایمر دست‌‌وپنجه نرم‌‌ می‌کنند مناسب نیست.

  مزایا و معایب

کرسی را هنوز بسیاری به یاد دارند. از هنگامی که کرسی به عنوان وسیله گرم‌‌کننده خانه استفاده می‌شد زمان زیادی می‌‌گذرد اما بسیاری آن را در بوم‌‌گردی‌‌ها تجربه کرده‌‌اند. همین‌طور یک روش قدیمی برای تسکین درد، استفاده از کیسه‌‌ پر از سنگ گرم بود که کیسه آب گرم نمونه امروزی آن است اما جای پتوی برقی را نمی‌گیرد. پتوی برقی چندسالی است علاوه بر مصرف پزشکی، تقاضای شخصی هم پیدا کرده است و توفیق خوبی در بازار داشته است. البته با نوسان نرخ ارز قیمت‌‌ این اقلام از جیب بخش قابل‌‌توجهی از مردم فاصله گرفت اما نه آنقدر که درصورت نیاز درمانی نتوان از آن استفاده کرد.

پتوی برقی به وسیله المنت‌‌هایی که درون آن نصب شده است گرمایی یکنواخت تولید می‌کند به همین سبب نخستین شاخصی که باید مدنظر داشته‌‌ باشید ایمنی است. استفاده از پتوهای برقی گمنام یا ارزان‌‌قیمت امکان دارد به قیمت سوختگی تمام شود گرچه اتفاقی معمول نیست. به همین دلیل سعی کنید درهنگام خرید از برندی معتبر خرید کنید. در چند مورد خاص هم نباید از پتوی برقی استفاده کرد؛ برای مثال کودکان زیر پنج سال پوستشان حساس است و استفاده از پتو یا تشک برقی  برای آنها پیشنهاد نمی‌شود. همین‌طور مبتلایان به  آلزایمر یا زوال عقل نباید از این کالا استفاده کنند چراکه احتمال دستکاری درجه حرارت بالا است. همین‌طور افرادی که مشکل گردش خون و دیابت دارند حتما با مشورت پزشک از پتو یا تشک برقی استفاده کنند. المنت‌‌های تعبیه‌‌شده در پتو  و تشک برقی روکش عایق بادوامی دارند که خطرات احتمالی را به حداقل می‌‌رساند به همین سبب  از خریدن پتو یا تشک برقی بسیار ارزان‌‌تر از نرخ معمول بازار و از برند غیرمعتبر خودداری کنید.

  پتوی برقی خوب چند؟

جست‌وجوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که با ۳ تا ۴میلیون تومان می‌توان پتو یا تشک برقی مناسب تهیه کرد. پتوی برقی بیورر مدل hd۱۰۰ حدود ۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت خورده است و مدل hk۱۲۵ همین برند ۵میلیون تومان. از همین برند محبوب آلمانی می‌توانید مدل hd۵۰ را با ۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان و همین‌طور تشکچه آن را با ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان از بازار تهیه کنید. البته برند زیکلاس هم نمونه‌های ۴میلیون تومانی در بازار دارد که می‌توان به تشک مدل pd۱۱۲ اشاره کرد؛ نمونه پتوی دونفره این برند هم ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت خورده است. مدل ue۱۳۳ برند امسیگ هم سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان نرخ خورده است و نمونه‌های دیگر این برند تا بازه ۴ میلیون تومان هم فروخته می‌شود. سانیتاس برند دیگر آلمانی است که تشک آن ۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان و پتوی آن ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. ناگفته نماند این رقم‌‌ها متوسط قیمت پتو و تشک‌‌های برقی است؛ برند‌های خارجی این کالا تا نرخ ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هم فروخته می‌شود. نمونه‌های ایرانی تشک و پتوی برقی قیمت پایین‌‌تری دارند. برای مثال تشک برقی گرمینه صدری ۳۰۰هزار تومان نرخ خورده است و تشک برند جم ۴۳۰هزار تومان. همین‌طور برند افروز «پتوی حرارتی با روکش خز» را ۸۰۰هزار تومان می‌‌فروشد. قیمت‌‌های پایین‌‌تر هم مثل تشک‌‌ برقی سولدوز ۳۵۰هزار تومانی یا تشکچه حرارتی ۳۰۰هزار تومانی برند پشمینه مصدری هم در بازار موجود است. پتوی پشمینه افق هم حدود ۲۰۰هزار تومان نرخ خورده است و تشک این برند  را هم با ۶۰۰هزار تومان می‌توان تهیه کرد.

  کیسه آب گرم و زمستان

کیسه آب گرم هم از آن وسایلی است که برای درد‌‌های عضلانی استفاده می‌شود. متوسط قیمت خرید یک کیسه آب گرم ۱۰۰هزار تومان است. البته می‌توان نمونه‌های ۵۰هزار تومانی یا حتی پایین‌‌تر هم در بازار پیدا کرد ولی پیشنهاد می‌شود از کیسه آب گرمی استفاده کنید که توان نگه‌‌داشتن گرما در زمان‌های مناسب را داشته‌‌ باشد. کیسه‌های آب گرم برقی هم مشتری‌‌های خاص خودش را دارد؛ کف قیمتی نمونه برقی کیسه آب گرم ۱۰۰هزار تومان است و بعید به نظر می‌‌رسد برای کیسه آب گرم با کیفیت متوسط لازم باشد بیشتر از ۲۰۰هزار تومان هزینه کرد.

  رعایت نکات ایمنی

برخی از نمونه‌های پتوهای برقی امکان پخش گرما در بخش‌های مختلف را هم دارند. همین‌طور برای افرادی که نمی‌خواهند کل خانه را گرم کنند و صرفا می‌خواهند بستری گرم داشته‌‌ باشند پتوهای برقی کالایی است که می‌تواند به آنها در صرفه‌‌جویی انرژی کمک کند. همچنین برای افرادی که مشکل خوابیدن دارند هم این کالا پیشنهاد می‌شود چراکه گرمای تخت یا بستر به خواب بهتر کمک می‌کند. و توجه داشته‌‌باشید که وجود لکه‌های قهوه‌‌ای روی پتوهای برقی نشان از پارگی روکش المنت‌‌ها و سوختگی تشک یا پتو است؛ در صورت مشاهده این لکه‌ها دیگر از آن استفاده نکنید و در هنگام خرید و استفاده از این کالا حتما نکات ایمنی را درنظر بگیرید.