بودجه لازم برای شروع کوهنوردی

جست‌وجوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط بودجه‌ای که برای یک دست کفش و لباس کوهنوردی لازم است حدود ۵میلیون تومان است که البته با درنظر گرفتن هزینه چادر و کیسه‌خواب افزایش می‌یابد.

   کفش  و  لباس چند؟

کفش کوهنوردی جزو نخستین کالاهایی است که باید درنظر گرفت. جست‌وجوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید کفش کوهنوردی ۳میلیون تومان است؛ البته این نرخ یک کفش با کیفیت متوسط است. برای مثال کفش کوهنوردی northe face از ۳میلیون تومان شروع می‌شود و نمونه ۱۰میلیون تومانی آن هم در بازار یافت می‌شود. کفش‌های کوهنوردی برند Colombia هم از ۲ میلیون تومان شروع می‌شود و می‌توانید نمونه ۵میلیون تومانی آن را هم بخرید. اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید برند مندل کفش کوهنوردی mfs active در بازار موجود است که ۱۵میلیون تومان نرخ خورده است. نمونه‌های ایرانی کفش کوهنوردی مثل برند سهند هم از ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود و کف قیمتی برند آسیا هم از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود. ایکس اولترای برند سالامون هم در بازار بین ۴میلیون و ۵۰۰هزار تا ۵ میلیون تومان قیمت خورده است. کالای بعدی پوشاک کوهنوردی است؛ که با متوسط ۲میلیون تومان می‌توان یک دست‌ لباس با کیفیت مناسب خریداری کرد. برای مثال شلوار کوهنوردی northe face از یک میلیون تومان شروع می‌شود و نمونه ۲میلیون تومانی آن هم در بازار موجود است. شلوار کوهنوردی جک ولفسکین هم یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان نرخ خورده است که البته نمونه ۸۰۰هزار تومانی آن را هم می‌توان خریداری کرد. قیمت شلوار کوهنوردی برندهای ایرانی هم از ۶۰۰هزار تومان شروع می‌شود؛ متوسط قیمت نمونه‌های ۶جیب این شلوارها ۳۰۰هزار تومان است. همین‌طور یک پیراهن طرح‌ نظامی بلک‌هاول هم ۵۰۰هزار تومان قیمت خورده است. البته برندهایی لباس‌های مخصوص کوهنوردی را در یک ست همراه با شلوار و گرمکن عرضه می‌کنند که متوسط قیمت کیفیت مناسب آن حدود ۲ میلیون تومان است. همین‌طور قیمت یک کاپشن کوهنوردی با کیفیت خوب هم حدود ۲ میلیون تومان است؛ برای مثال کاپشن کوهنوردی northe face یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان نرخ خورده است.

   قیمت چادر کوهنوردی و کیسه‌خواب

کوهنوردهای حرفه‌ای یا آنها که مسافت قابل‌توجهی طی می‌کنند حتما به کوله‌پشتی هم نیاز دارند؛ متوسط قیمت یک کوله‌پشتی کوهنوردی ۷۰۰هزار تومان است. کوله‌پشتی کوهنوردی ۴۵لیتری دیوتر ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و نمونه کله‌گاوی برند future هم یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان نرخ خورده است. برندهای ایرانی را  نیز می‌توان با ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان خرید. وسایل کمپینگ هم تقریبا جزء لاینفک اسباب کوهنوردی است، مثل چادرهای مسافرتی. چادرهای کوهنوردی پیکینو از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳میلیون تومان هم می‌رود. البته اگر قصد کمپ طولانی دارید و نیاز به تجیهزات بیشتر، می‌توانید چادر کوهنوردی فرینو ایتالیایی را که ۳۰میلیون تومان نرخ خورده است بخرید. برای عصا هم بسته به نوع استفاده از ۱۵۰هزار تومان تا ۲میلیون تومان بودجه درنظر بگیرید. مهم‌تر از عصا کیسه خواب است، کالایی که نمونه خارجی آن از ۳میلیون تومان شروع می‌شود و برندهای ایرانی را می‌توان با ۷۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تهیه کرد. برای مثال یکی از نمونه‌های کیسه خواب کوهنوردی اسنو هاوک ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت خورده است و نمونه گرانیت یک برند ایرانی ۷۲۰هزار تومان. وسایلی مثل پک‌ ظرف‌های موردنیاز برای پخت‌وپز و وسایل جانبی  را هم می‌توان با ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان خریداری کرد. اگر قصد صعود به ارتفاعات خطرناک و بد آب‌وهوا را هم دارید حتما جی‌پی‌اس به همراه داشته‌ باشید؛ متوسط قیمت یک جی‌پی‌اس مناسب برای کوهنوردی حدود ۲ میلیون تومان است.

    یک صعود چند؟

شروع کوهنوردی چقدر هزینه دارد؟ اگر هزینه یک دست‌ لباس را ۲میلیون تومان درنظر بگیریم و هزینه ۳میلیون تومانی کفش و ۷۰۰هزار تومانی کوله‌پشتی، ۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان هزینه تن‌پوش می‌شود. با احتساب چادر کوهنوردی دو میلیون تومانی و همین‌طور کیسه‌خواب یک میلیون و ۵۰۰هزار تومانی؛ هزینه کلی به ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان صعود می‌کند. فروشندگان لوازم و وسایل کوهنوردی با هر تکانه ارزی نوسان قیمتی را تجربه‌ کردند؛ نوسانی که باعث شد قیمت‌ها نسبت به دو سال پیش بیشتر از صددرصد هم رشد کند.