مساله‌ای که برای رئیس‌جمهوری ۷۹ساله که برخی از مقام‌های کشورش او را «دیوانه» خطاب می‌کنند، غیرضروری است. دستیاران رئیس‌جمهور به دلایل سیاسی و دیپلماتیک برای سازمان‌دهی مجدد توقف‌های او اشاره می‌کنند. اما واقعیت این است که مدیریت برنامه مسن‌‌ترین رئیس‌‌جمهور در تاریخ آمریکا چالش‌‌های متمایزی را به همراه دارد. اگرچه بایدن اصرار دارد که به دنبال نامزدی برای دور دوم رقابت‌های ریاست‌جمهوری است، اما سن او به‌طور فزاینده‌ای به یک موضوع نگران‌کننده برای او، تیم و حزبش تبدیل شده است.با وجود اینکه یک سال و نیم دیگر به پایان دوره اول ریاست‌جمهوری بایدن مانده اما او در حال حاضر یک‌سال بزرگ‌تر از سن رونالد ریگان در دو دور ریاست‌جمهوری او است. اگر او در سال۲۰۲۴ کمپین دیگری راه‌اندازی کند، به این معناست که بایدن از مردم کشورش می‌خواهد که رهبری را انتخاب کند که در پایان دوره تصدی‌اش ۸۶ساله است و مرزهای «سنی» و «ریاست‌جمهوری» را به محک آزمون می‌گذارد.

نظرسنجی‌‌ها نشان می‌‌دهد بسیاری از آمریکایی‌‌ها بایدن را خیلی پیر می‌‌دانند و برخی از استراتژیست‌‌های دموکرات فکر نمی‌‌کنند که او باید دوباره نامزد شود. جای تعجب نیست که این موضوعی حساس در «وست وینگ» است. در مصاحبه‌ها چندین نفر از مقام‌ها و مشاوران ارشد فعلی و سابق به‌طور یکسان گزارش دادند که بایدن همچنان از نظر فکری سالم است. آنها می‌گویند که او در جلسات پرسش‌‌های هوشمندانه می‌‌پرسد، دستیاران را درباره موضوعات اختلافی مجاب می‌‌کند، شب‌ها دیرهنگام به آنها زنگ می‌‌زند، نقطه ضعف‌ها در صفحه‌های لایی یک یادداشت را انتخاب و سخنرانی‌هایی مانند سخنان او درباره سقط جنین در روز جمعه را درست تا آخرین لحظه بازنویسی کرد و مشغول انجام کار بود.اما این مقام‌ها اذعان داشتند که بایدن از همین چند سال پیش کمی پیرتر به نظر می‌رسد. برخی دیگر می‌گویند سطح انرژی او، اگرچه برای یک مرد همسن و سال وی چشمگیر است، اما آن چیزی نیست که پیش‌تر بود و برخی از دستیاران بی سر و صدا مراقب او هستند. او اغلب هنگام راه رفتن تلوتلو می‌خورد و دستیارانش نگران هستند مبادا زمین بخورد یا اتفاقی برای او بیفتد.

 او هنگام رویدادهای عمومی ترتیب کلمات را به‌هم می‌ریزد و دستیارانش نفس خود را حبس می‌کنند تا ببینند آیا او سخنانش را بدون گاف به پایان می‌رساند یا خیر. اگرچه مقامات کاخ سفید اصرار دارند که آنها هیچ‌گونه هماهنگی خاصی را به روش تیم ریگان انجام نمی‌دهند، اما در خفا سعی می‌کنند تا حد امکان از تعطیلات آخر هفته بایدن در «دلور» مراقبت کنند تا او به استراحت بپردازد. گفته می‌شود او رئیس‌جمهور «پنج‌روزه» یا «پنج روز و نیمه» است؛ به این معنا که فقط پنج روز یا پنج روز و نیم در هفته کار می‌کند؛ هرچند در هر ساعتی از شبانه روز بدون توجه به زمان، در صورت لزوم با او تماس گرفته می‌شود. او شب‌ها از انظار عمومی دور می‌‌ماند و نسبت به اسلاف خود در کمتر از نیمی از کنفرانس‌‌های خبری یا مصاحبه‌ها شرکت کرده است.

زمانی که بایدن ماه گذشته هنگام پیاده‌شدن از دوچرخه به زمین افتاد، مقامات کاخ سفید با تاسف دریافتند که این دوچرخه‌سواری در میان برترین داستان‌های هفته قرار خواهد گرفت؛ هرگز هم مهم نیست که رئیس‌جمهور پنج روز در هفته دوچرخه سواری می‌کند. خود بایدن گفته که پرسش‌های مربوط به تناسب اندام او منطقی است. با این حال، او به آمریکایی‌ها اطمینان می‌دهد که در وضعیت خوبی است. برای برخی از تحسین‌‌کنندگان او هم این سوال پیش می‌‌آید که آیا این «وضعیت خوب» تا ۶سال دیگر ادامه خواهد داشت یا خیر.«دیوید گرگن» مشاور ارشد چهار رئیس‌‌جمهور می‌‌گوید: «احساس می‌‌کنم پس از ۸۰سالگی نباید به دنبال این مقام بود. من به تازگی ۸۰ساله شده‌ام و طی دو یا سه سال گذشته متوجه شده‌ام که برای من منطقی نیست که بخواهم سازمانی را اداره کنم. تو مثل سابق نیستی.»