سرنوشت تاچر در انتظار جانسون

دو وزیر - «ریشی سوناک» وزیر دارایی و «ساجد جاوید» وزیر بهداشت - پس از عذرخواهی جانسون به‌دلیل آخرین رسوایی که دولتش را فرا گرفت، استعفای خود را تقدیم کردند؛ رسوایی‌ای که شامل اتهامات سوء رفتار جنسی و نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی از سوی یک قانون‌گذار حزب محافظه‌کار است. این دو وزیر گفتند که حاضر نیستند دیگر به همکاری خود با دولتی که درگیر بحران و رسوایی است، ادامه دهند. بوریس جانسون بلافاصله پس از استعفای این دو وزیر، جانشینان آنها را تعیین کرد. دولت بوریس جانسون که در ماه‌های اخیر با بحران و رسوایی روبه‌رو بوده، اکنون برای بقای خود تلاش می‌‌کند.

نخست وزیر بریتانیا با وجود اطلاع از اتهامات آزار جنسی علیه این نماینده ارشد حزب محافظه‌‌کار، مقام او را ارتقا داده بود. بوریس جانسون در یک برنامه تلویزیونی از اینکه «کریستوفر پینچر» را مسوول نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌‌کار کرده است، عذرخواهی کرد. «مارک لاندر» و «استفن کاستل» در گزارش پنجم ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشتند، این جدایی ناگهانی شکاف دیگری را در دولت جانسون نمودار ساخت آن هم در زمانی که او در حال مبارزه با اعتراض در میان قانون‌گذاران عصبانی حزب خود است. دلیل این عصبانیت و اعتراض هم حزبی‌ها هم گزارش‌های شرم‌آور چند ماه اخیر درباره میهمانی‌ها در داونینگ استریت است که قوانین خود دولت درباره قرنطینه کرونا را نقض کرد. جانسون به سرعت دست به تلاش زد تا جایگزین‌هایی برای این دو وزیر بیابد. جانسون با این اقدام نشان داد که قصد دارد دولت را سر پا نگاه دارد و برای موقعیت خود بجنگد.

اما به هر حال، نخست‌‌وزیر بیش از هر زمان دیگری در دوران پرفراز و نشیب سه ساله‌اش در داونینگ استریت در معرض خطر سیاسی قرار دارد. تحلیلگران و برخی از قانون‌گذاران ارشد محافظه‌کار گفتند که تاثیر این استعفاها می‌تواند هر گونه حمایتی را که جانسون در حزب به آن نیاز دارد از بین ببرد. برخی از این تحلیلگران پا فراتر گذاشته و احتمال دادند که «الکس چاک» معاون دادستان هم استعفا دهد. حتی تحلیلگرانی که تمایلی به نوشتن آگهی ترحیم سیاسی نخست‌وزیر نداشتند، می‌گویند که او برای جلوگیری از سرنگونی با مسیری ممنوعه دست به گریبان است. «تیم بِیل» استاد سیاست در دانشگاه کوئین مری لندن می‌‌گوید: «من نمی‌‌توانم راه خروجی برای این بحران ببینم و نمی‌توانم تصور کنم که او بتواند از این مشکل عبور کند.

این بار واقعا به نظر می‌رسد که جانسون در پایان راه قرار گرفته است. وقتی جاوید و سوناک با هم می‌‌روند شکافی به مراتب بزرگ‌تر از آن چیزی که یکی یکی می‌رفتند در کابینه به جا گذاشته‌اند.» به نظر می‌رسد جانسون- روزنامه‌‌نگار آزادی که به سیاستمدار تبدیل شد- قوانین گرانش سیاسی را نادیده می‌‌گیرد، از تحقیقات متعدد و جریمه کیفری از سوی پلیس و رای عدم اعتماد در میان قانون‌‌گذاران حزب محافظه‌‌کار جان سالم به در برده است. همه اینها به ‌میهمانی‌ها در داونینگ استریت مربوط است که در دوران قرنطینه کرونا برگزار شد. ازآنجاکه او از رای اعتماد جان سالم به در برد، نمی‌تواند تا یک سال دیگر با چنین وضعی مواجه شود مگر اینکه قوانین حزب تغییر کند. این به آن معناست که استعفای کابینه می‌تواند تنها روش موثر برای تحت فشار قرار دادن او برای استعفا باشد. استعفاهای پر سر و صدا برخی از اسلاف جانسون از جمله مارگارت تاچر را فلج کرد.

بخشی از قدرت جانسون در حمایت یکپارچه کابینه از وی - با وجود موج بی وقفه اخبار منفی- بود. ساعاتی پس از استعفای سوناک و جاوید، نخست‌وزیر بریتانیا «ندیم زهاوی» وزیر آموزش و پرورش را که بیشتر به خاطر عرضه پرانرژی واکسن‌‌های کرونا شهرت داشت، به‌عنوان وزیر دارایی و «استیو بارکلی» رئیس دفتر خود در داونینگ استریت را به‌عنوان وزیر بهداشت انتخاب کرد. اما این جابه‌جایی سریع مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کند. بارکلی تنها در ماه فوریه برای پاکسازی خیابان داونینگ پس از رسوایی حزبی استخدام شده بود. جانسون همچنین باید جایگزینی برای «اولیور داودن» رئیس حزب محافظه کار، بیابد که پس از دو شکست انتخاباتی مخرب پارلمانی ماه گذشته استعفا کرد. این شکست‌‌ها ترسی را در میان بسیاری از محافظه‌‌کاران بروز داد مبنی بر اینکه جانسون شهرت خود را به‌عنوان یک قهرمان رای‌‌آور از دست داده است؛ شهرتی که او در پیروزی قاطع حزب در سال۲۰۱۹ به آن دست یافت و به او کمک کرد تا همه رسوایی‌‌ها را پشت سر بگذارد.

با این حال، به نظر می‌‌رسد که یکی از دلایل اعتراض- همان‌طور که بالاتر ذکر شد- همانا ارتقای پینچر به پستی بالاتر بود. گزارشگران نیویورک‌تایمز نوشتند، هفته گذشته، پینچر پس از اعتراف به اینکه در یک باشگاه خصوصی در لندن مست بوده (جایی که گفته می‌‌شود او با دو مرد روابطی برقرار کرده بود) از سمت خود به‌عنوان معاون حزب استعفا داد. وی در جریان رسیدگی به اتهامات از حزب تعلیق شد؛ اما از نمایندگی مجلس استعفا نکرده است. روز سه‌شنبه، داونینگ استریت اعتراف کرد که به جانسون درباره اتهامات قبلی علیه پینچر در سال۲۰۱۹ اطلاع داده است؛ چیزی که دفتر جانسون ابتدا آن را رد کرد. در مراسمی که در سیاست بریتانیا به یک مراسم آشنا تبدیل شده است، نخست‌وزیر در بی‌بی‌سی به خاطر ارتقای مقام پینچر عذرخواهی کرد. جانسون گفت: «این کار اشتباهی است و من از همه کسانی که به‌شدت تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند عذرخواهی می‌کنم.» «لاندر- کاستل» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند: اگر نخست‌وزیر این‌گونه محاسبه کرده که اعلام پشیمانی‌اش برای حفظ وزرا و قانون‌گذاران پریشان و‌‌ آشفته کافی است، سخت در اشتباه است.