«واسیل بودنار» سفیر اوکراین، در مصاحبه‌‌ای با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «ما همکاری کاملی با یکدیگر داریم. این کشتی هم‌‌اکنون در ورودی بندر توقف کرده و مقامات گمرک ترکیه آن را توقیف کرده‌‌اند.»اوکراین مدعی است روسیه با تسخیر هر منطقه‌‌ای در این کشور غلات آنجا را می‌‌دزدد و بخشی از آن را نیز برای فروش به ترکیه فرستاده است. اوایل تیر ماه مولود چاووش‌‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه اطمینان داد که کشورش درباره ادعاهای مربوط به «سرقت» غله اوکراین توسط روسیه تحقیق می‌‌کند و اجازه نخواهد داد این غلات وارد ترکیه شود. روسیه و اوکراین در مجموع حدود یک‌سوم غلات جهان را تامین می‌‌کنند. از زمان شروع حمله نظامی روسیه به‌دلیل محاصره بنادر اوکراین در حاشیه دریای سیاه صادرات گندم و روغن آفتابگردان از این کشور متوقف شده است. سازمان ملل از اوکراین، روسیه و ترکیه خواسته است برای ترابری گندم اوکراین از طریق دریای سیاه مسیرهای امن ایجاد کنند.

دولت ترکیه نیز اعلام کرده که از طرح سازمان ملل حمایت می‌‌کند. بر اساس گزارش‌ها، این کشتی که با پرچم روسیه تردد می کرد از بندر اوکراینی بِردیانسک حرکت کرده است. بردیانسک در منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین در ساحل دریای آزوف قرار دارد. اخبار عزیمت این کشتی از بِردیانسک را «ایوهِن بالیتسکی» که روسیه اخیرا به‌عنوان فرماندار ناحیه تحت اشغال زاپوریژیا منصوب کرده در تلگرام اعلام کرد. او گفت که ۷هزار تن غلات به کشورهای «دوست» ارسال خواهد شد. او افزود که کشتی‌‌ها از ناوگان دریای سیاه روسیه از «ایمنی» کشتی اطمینان حاصل خواهند کرد و اینکه این بندر از مین‌‌های دریایی پاکسازی شده است. او بعدا این پست را اصلاح کرد و اشارات به بار کشتی و مقصد آن را حذف کرد. بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد که یک گزارش ویدئویی درباره عزیمت کشتی هم در چند کانال تلگرامی طرفدار کرملین به اشتراک گذاشته شده است که آن را در کنار یک کشتی نیروی دریایی روسیه در بندر نشان می‌‌دهد.

یک گزارشگر می‌‌گوید اینجا بندر بردیانسک است. بی‌بی‌سی می‌گوید که با مقایسه این تصاویر با تصاویر ماهواره‌‌ای از این بندر، توانسته تایید کند که در بردیانسک فیلم‌برداری شده است. وضعیت آب و هوا در ویدئو و زاویه سایه‌ها در طول بندر حاکی است که صبح روز ۲۸ ژوئن گرفته شده است. برخی ویژگی‌‌های بدنه کشتی، مثل نام، در ویدئو مبهم شده. اما بی‌بی‌سی با تکیه بر پست‌‌های تلگرامی و روایات شاهدان عینی که در اختیار یک کارشناس کشتیرانی اوکراینی گذاشته شده بود، تایید کرد کشتی‌‌ای که بردیانسک را ترک کرد همان است که اکنون در نزدیکی ساحل ترکیه متوقف مانده است.بی‌بی‌سی می‌افزاید، توانسته حرکات اولیه ژیبک ژولی را درحالی‌که هنوز به سوی اوکراین در حرکت بود تا بار بگیرد ردگیری کند.

این کشتی روز ۲۲ژوئن از ترکیه به حرکت درآمد و بار خود را در بندر روسی نووروسیسک خالی کرد. بعد درحالی‌که به ساحل اوکراین نزدیک می‌‌شد، سیگنال ردگیری آن ناپدید شد که نشانه خاموش شدن آن است. سینگال روز ۲۹ ژوئن بار دیگر ظاهر شد؛ درحالی‌که کشتی بار دیگر به طرف جنوب می‌‌رفت و از اوکراین دور می‌‌شد. این ردگیر همچنین عمق کشتی در آب را نشان می‌‌دهد که حاکی است بارگیری کرده است. یک گزارش ویدئویی درباره عزیمت کشتی در چند کانال تلگرامی طرفدار کرملین به اشتراک گذاشته شد و یک گزارشگر می گوید اینجا بندر بردیانسک است. صاحب ژیبک ژولی که یک شرکت مستقر در قزاقستان به نام کی‌‌تی‌‌زی است، به خبرگزاری رویترز گفت که این کشتی را یک شرکت روسی اجاره کرده است. این شرکت گفت که درحال رایزنی با همه طرف‌های درگیر است و به همه محدودیت‌‌ها و تحریم‌‌ها پایبند خواهد بود.