ترکیه کشتی روسیه را توقیف کرد

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر در کنفرانس خبری با حضور وزیر خارجه انگلیس وعده داد که ترکیه درباره ادعاها در خصوص سرقت غلات اوکراین توسط روسیه تحقیق می‌کند.

این مقام ارشد آنکارا تصریح کرد: ترکیه ادعاهایی مبنی بر سرقت غلات اوکراینی توسط روسیه را جدی می‌گیرد و در حال بررسی این اتهامات است. وی افزود، ترکیه اجازه نمی‌دهد غلات دزدیده شده توسط روسیه یا هر کشور دیگری به ترکیه آورده شود.

علی‌رغم تاکید روسیه مبنی بر مقصر بودن اوکراین در ماجرای عدم صادرات غلات از این کشور و اعلام آمادگی مسکو برای کمک به فعالیت مجدد بنادر اوکراینی، مقام‌های غربی روسیه را متهم اصلی این بحران نشان می‌دهند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیراً با اتهام‌زنی به روسیه مدعی شد: ما از روسیه می‌خواهیم که محاصره بنادر (اوکراین) را پایان دهد. غیرقابل تصور است، نمی‌توان تصور کرد که میلیون‌ها تن گندم در اوکراین مسدود شود در حالی که در بقیه جهان مردم از گرسنگی رنج می‌برند. این یک جنایت جنگی واقعی است، بنابراین نمی‌توانم تصور کنم که این جنایت بیشتر طول بکشد.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تامین می‌کنند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.