در سوی دیگر فردی از حزب جمهوری‌‌خواه قرار داشت که روندی صعودی در این حزب داشت. جناحی که می‌‌خواهد رویکردی مبارزه‌‌جویانه‌‌تر با الهام از سیاست‌‌های دونالد جی.ترامپ، رئیس‌‌جمهور سابق داشته باشد. اما نامزد مورد نظر او نه تنها از سوی بیلی و سایر جمهوری‌خواهان، بلکه از سوی انجمن فرمانداران دموکرات و فرماندار جی بی پریتزکر، همکار میلیاردر و دموکرات مورد حمله قرار گرفت. کنت گریفین، یک جمهوری‌‌خواه ساکن شیکاگو و موسس یک صندوق تامینی، ۵۰میلیون دلار در کمپین اروین برای یافتن یک جمهوری‌‌خواه میانه‌‌رو سرمایه‌‌گذاری کرد تا بتواند با دموکرات‌‌ها در این ایالت آبی (دموکرات‌‌محور) رقابت کند. اما نامزد مورد نظر او نه تنها از سوی بیلی و دیگر جمهوری‌خواهان، بلکه از سوی انجمن فرمانداران دموکرات و فرماندار جی.بی پریتزکر، همکار میلیاردر و دموکرات هم مورد حمله قرار گرفت. اما بیلی میلیاردر طرفدار خودش را داشت: «ریچارد اویلین، یک سرمایه‌‌دار ارشد بوده در منتهی‌‌الیه راست حزب جمهوری‌‌خواه قرار دارد.»

رقابت در ایلینویز پرهزنیه‌‌ترین نمونه از استراتژی پرخطر دموکرات‌‌ها در سال۲۰۲۲ است که در آن پول برای مبارزه با جمهوری‌‌خواهان برای مبارزه با افراطی‌‌ترین افراد حزب رقیب تزریق می‌‌شود. نامزدها امید دارند که دموکرات‌‌ها با رقبای ضعیف‌‌تری در انتخابات عمومی روبه‌رو شوند. مداخله فراحزبی یک شب پرمشغله مقدماتی را رقم زد که بیش از نیمی از ایالت‌‌ها را دربرگرفت و شاهد شکست سه تن از اعضای فعلی مجلس نمایندگان بود، دو نفر از آنها بر سر یک کرسی شکست خوردند. این درسی ایدئولوژیک از موفقیت‌‌ها و شکست‌‌ها برای هر دو طرف بود؛ زیرا میانه‌‌روها هم در انتخابات مقدماتی جمهوری‌‌خواهان در کلورادو متحمل شکست شدند، هم یک نامزد مورد حمایت ترامپ در مجلس نمایندگان پیروزی قاطع را در یک رویارویی پر هزینه جمهوری‌‌خواهان در ایلینویز به‌دست آورد. در مسابقه بزرگ، دموکرات‌‌ها از بیلی، نامزد جدید جمهوری‌‌خواهان برای فرمانداری ایلینویز، برای انتخابات عمومی استقبال کردند و رقیب خود را به‌عنوان «فردی سوپر تندرو» معرفی کردند.

نوام لی، مدیر اجرایی انجمن فرمانداران دموکرات گفت: «بیلی برای ایلینویز بسیار محافظه‌‌کار است.» بیلی در یک مناظره اولیه، شیکاگو را یک «جهنم» خوانده بود. همچنین یک‌بار به‌دلیل امتناع از پوشیدن ماسک از یک جلسه قانون‌گذاری حذف شد و پس از آن هم گفته بود به‌شدت با هر نوع سقط جنینی مخالف است. با این حال ترامپ در آخر هفته از او حمایت کرد.

دموکرات‌‌ها همچنین برای تشکیل سه انتخابات مقدماتی جمهوری‌‌خواهان در کلورادو در روز سه‌‌شنبه برای سنا، فرماندار و مجلس نمایندگان پول خرج کردند - و در هر سه انتخابات شکست خوردند. دموکرات‌‌ها با نگرانی از اینکه جو سیاسی ملیِ در حال فرسایش، می‌‌تواند سناتور فعلی دموکرات، مایکل بنت را به خطر بیندازد، دموکرات‌‌ها برای مداخله و پیروزی در انتخابات مقدماتی با جمهوری‌خواهان هزینه زیادی کردند. آنها به ران هنکس، نماینده ایالتی یک جمهوری‌‌خواه راست افراطی که در ۶ ژانویه۲۰۲۱ در حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده حضور داشت، کمک کردند. اما این تلاش شکست خورد؛ زیرا یک تاجر معتدل‌‌تر به نام جو اودی، روز سه‌‌شنبه برنده شد. کمپین او با توزیع روزنامه‌های ساختگی در جشن پیروزی خود با تیتر شعاری «اودی، شومر را شکست داد»، جشن گرفت. در سخنرانی پیروزی خود در دنور، اودی متعهد شد که «مثل جو منوچین جمهوری‌‌خواه» باشد و مداخله ناموفق دموکرات‌‌ها را در جهتی خواند که مردم آمریکا را متنفر از سیاستمداران کرده است.