دموکرات ‏ها هم به «پول‏ های سیاه» آلوده شدند

«کنث.پی.ووگل» و «شان گولدماچر» در گزارش ۲۹ ژانویه برای نیویورک‌تایمز نوشتند، این تجزیه و تحلیل نشان می‌‌دهد ۱۵ سازمان غیرانتفاعی و فعال سیاسی که عموما با حزب دموکرات همسو هستند، بیش از ۵/ ۱میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ هزینه کردند؛ درحالی‌که ۱۵گروه‌‌ فعال‌‌ سیاسی همسو با جمهوری‌خواهان (G.O.P) حدود ۹۰۰میلیون دلار هزینه صرف کردند. این یافته‌ها رشد یک زیرساخت سیاسی «سایه‌وار» را نشان می‌‌دهد که در حال تغییر شکل سیاست آمریکا است؛ زیرا اهداکنندگان بزرگی که به این سازمان‌های غیرانتفاعی کمک می‌کنند از قوانین ضعیف افشاگری بهره وافر می‌برند تا مخارج و هزینه‌های چندین میلیون دلاری را در مخفی‌کاری کامل انجام دهند. برخی از کنشگران «دولت مطلوب» نگرانند که نقش انفجاری پول فاش نشده، تهدیدی باشد بر تسریع در فرسایش اعتماد به نظام سیاسی کشور.

موفقیت جدید دموکرات‌ها در به‌کارگیری این بودجه، تنش شدید بین تلاش‌های آنها برای پیروزی در انتخابات و تعهد آنها به کاهش مخارج سیاسی مخفیانه ابرثروتمندان را نیز آشکار می‌کند. یک نهاد منفرد با نام رمزآلود «صندوق شانزده سیSixteen Thirty Fund» که به عنوان مرکز تهاتری وجوه نامعلوم برای چپ‌ها خدمت کرده است، کمک‌های مالی اسرارآمیزی به بزرگی ۵۰ میلیون دلار دریافت و این کمک‌ها را میان بیش از ۲۰۰ گروه توزیع کرد؛ درحالی‌که در سال۲۰۲۰ در مجموع ۴۱۰ میلیون دلار هزینه کرد؛ بیشتر از خود «کمیته ملی دموکرات». اما سازمان‌های غیرانتفاعی از قوانین شفافیت یا محدودیت‌‌های اهدا مانند احزاب یا کمپین‌‌ها تبعیت نمی‌‌کنند؛ اگرچه می‌‌توانند بسیاری از فعالیت‌‌های مشابه را به عهده بگیرند: تبلیغات، نظرسنجی، تحقیق، ثبت‌نام رای‌‌دهندگان و بسیج و دعواهای قانونی بر سر قوانین رای‌‌گیری.

به نوشته «ووگل- گولدماچر» گزارشگران نیویورک‌تایمز، مقیاس این مخارج سری به‌گونه‌‌ای است که حتی با وجود اینکه کمک‌‌کنندگان کوچک به نیرویی قدرتمند در سیاست تبدیل شده‌‌اند، اما پول‌‌های فاش‌نشده و کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده در کارزار انتخاباتی۲۰۲۰ کم‌اهمیت و کوچک جلوه داده شدند: بایدن رکورد کمک یک‌میلیارد دلاری را ثبت کرد و ترامپ رکورد اندکی بیش از ۸۱۰میلیون دلار. در آستانه انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای، دموکرات‌‌ها به کمک‌‌کنندگان اصلی هشدار می‌‌دهند که تسلیم رضایت مالی نشوند که غالبا حزب در قدرت را گرفتار می‌‌کند؛ درحالی‌که جمهوری‌‌خواهان عجله دارند تا میدان بازی «پول سیاه» را هموار کنند تا از آنچه انتظار می‌‌رود فضای سیاسی مطلوب در سال۲۰۲۲ باشد نفع برند و استفاده کنند.

آنچه در مخاطره است فقط کنترل کنگره نیست، بلکه این موضوع است که آیا کمک‌‌کنندگان جمهوری‌‌خواه با ترامپ در خارج از کاخ سفید متحدتر خواهند شد یا خیر؟ دو گروه پول‌دهنده سرّی جمهوری‌خواه که بر کنگره متمرکز هستند، گفتند که مجموع کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده آنها در سال۲۰۲۱ به حدود ۱۰۰میلیون دلار رسید، بسیار بیشتر از پولی بود که آنها در سال۲۰۱۹ جمع‌آوری کردند. تحلیل تایمز از داده‌های سال۲۰۲۰ احتمالا ناقص است: قوانین سهل‌‌انگیز افشای اطلاعات و عدم شفافیت عمدی گروه‌ها، ارزیابی جامع پول‌‌های سرّی را - اگر نگوییم غیرممکن - دشوار می‌‌کند. سازمان‌های غیرانتفاعی می‌‌آیند و می‌‌روند و با تغییرات قدرت سیاسی و تاکتیک‌‌ها سازگار می‌‌شوند. برخی در فضای خاکستری میان بشردوستی و سیاست وجود دارند، بسیاری از آنها پول را به عقب و جلو یا این‌سو و آن‌سو انتقال می‌دهند و برخی می‌توانند سال‌ها در پرونده‌های مالیاتی بررسی‌نشده همچنان پنهان بمانند. با این حال، تعدادی از استراتژیست‌‌ها در هر دو حزب گفتند که درک و برداشتشان با یافته‌های تایمز مطابقت دارد که در سال۲۰۲۰، «چپ‌ها» در هزینه‌های غیرانتفاعی جهت‌‌گیری و پیچیدگی‌‌های سیاسی «راست‌ها» را تحت‌الشعاع قرار دادند. این تغییر با عوامل متعددی تقویت شد.

«راستِ» پولدار بر سر حمایت از انتخاب مجدد ترامپ دچار شکاف شد. جمهوری‌خواهان ضدترامپ گروه‌های جدیدی را راه‌اندازی کردند که در سپهر چپ پولدار مورد استقبال قرار گرفتند: «با هم برای دفاع از دموکراسی» - که در سال ۲۰۱۸ به‌دست کارشناس محافظه کار «ویلیام کریستول» تاسیس شد- در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰میلیون دلار خرج کرد که ۵/ ۱۰میلیون دلارش از «صندوق شانزده سی» تامین شد. ادعاهای بی‌اساس ترامپ درباره تقلب در آرا، تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای رقابت با گروه‌های مترقی را که هزینه‌های زیادی برای ترویج رای‌گیری زودهنگام و پُستی صرف کردند، مختل کرد. در سمت «چپ» دورنمای دور دوم ریاست‌‌جمهوری ترامپ، طبقه جدیدی از «ابر اعطاکنندگان» را برانگیخت و به رفع نگرانی‌‌های درازمدت درباره تاثیر مخرب پول پنهان در میان برخی از دموکرات‌‌ها کمک کرد.

«راب استاین» استراتژیست قدیمی دموکرات و مشاور برخی از بزرگ‌ترین حامیان مالی حزب گفت: «تعدادی از کمک‌‌کنندگان - نه فقط دموکرات‌‌های مترقی سنتی- در حوالی سال۲۰۱۹ زنگ هشداری داشتند که بر اساس آن متوجه شدند جمهوری مبتنی بر قانونی اساسی ما در معرض خطر است و اینکه باید از طریق هر وسیله مالی که می‌‌توانند با هم رقابت کنند و این منجر به یک طغیان عظیم شد.» استاین که اکنون بر یافتن زمینه مشترک بین احزاب متمرکز شده است، از این نگران است که استقبال فزاینده از ابزارهای پول مخفی به یک «مسابقه شوم جدید تسلیحاتی با پول سیاه» منجر شود و اعتماد عمومی به دولت و انتخابات را تضعیف کند. هیچ تعریف قانونی برای «پول سیاه» وجود ندارد؛ اما این پول به‌طور کلی به معنای وجوهی است که برای تاثیرگذاری بر سیاست توسط موسسات غیرانتفاعی خرج می‌شود؛ اما نکته این است که اهداکنندگان خود را فاش نمی کنند. این گروه‌ها معمولا ذیل «قانون مالیاتی» به عنوان گروه‌های رفاهی- اجتماعی، گروه‌های حمایتی یا اتحادیه‌های تجاری گنجانده می‌‌شوند. از نظر قانونی، این گروه‌ها اجازه دارند برای سیاست‌های حزبی پول خرج کنند؛ اما قرار نیست هدف اصلی آنها باشد.

بررسی نیویورک‌تایمز شامل چند موسسه خیریه منتخب بود که علاوه بر ناشناس ماندن، کسر مالیات پرسودی را نیز برای اهداکنندگان فراهم کرد. قرار است موسسات خیریه به‌طور کامل از فعالیت‌های حزبی خودداری کنند؛ اما برخی از آنها از مقررات موجود در «قانون مالیاتی» بهره‌برداری می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا از طریق تلاش‌هایی که از نظر فنی غیرحزبی هستند، مانند آموزش و ثبت‌نام رای‌دهندگان، در حوزه سیاسی شرکت کنند. در سمت «چپ‌ها» دو موسسه خیریه ده‌ها میلیون دلار برای ثبت نام جمع‌‌آوری کردند که هدف‌‌گیری دقیق گروه‌های جمعیتی را انجام می‌داد که معمولا به دموکرات‌‌ها رای می‌‌دهند. این تحلیل همچنین دو گروه خیریه را مورد بررسی قرار داد که یکی با دموکرات‌‌ها همسو بود و دیگری با جمهوری‌‌خواهان که میلیون‌‌ها دلار کمک بلاعوض را به سازمان‌های غیرانتفاعی اختصاص می‌دادند که با رای‌‌دهندگان ارتباط برقرار می‌‌کردند و میلیون‌‌ها دلار دیگر را صرف دعوای حقوقی بر سر قوانین رای‌‌گیری می‌کردند.

سهم بردن «چپ» از این مخارج مخفیانه کاملا معتبر است؛ حتی اگر این گروه‌های خیریه‌ای از تحلیل حذف شوند. «کوین مک لافلین» که در سال۲۰۲۰ بر بازوی مبارزات انتخاباتی جمهوری‌خواهان سنا نظارت داشت، از اینکه چگونه دموکرات‌‌ها «یک شبکه پیچیده و چند میلیارد دلاری از پول سیاه ساخته‌‌اند، در‌حالی‌که به‌طور همزمان علیه بلای پول‌‌های سیاه مبارزه می‌‌کنند، شگفت‌‌زده شد.» جمهوری‌‌خواهان همچنان در سال۲۰۲۰ به سازمان‌های غیرانتفاعی سیاسی کمک زیادی می‌‌کردند؛ اگرچه بیشترین تلاش‌‌ها عمدتا روی کنگره متمرکز بود، که نشان می‌‌دهد چگونه برخی از کمک‌‌کنندگان به حزب متعهد باقی ‌‌ماندند، حتی زمانی که کمتر مشتاق حمایت مستقیم از ترامپ بودند. بر اساس سوابق مالیاتی و مصاحبه‌ها، دو گروه غیرانتفاعی وابسته به رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سنا، تقریبا از نظر مالی سهمی برابر با سه گروه دموکرات داشتند.