مقامات می‌گویند آنها انتظار دارند که تعداد قربانیان افزایش یابد، زیرا صدها نفر از افراد در این مناطق مفقود شده‌اند. دوستان و خانواده‌های زیادی از مفقودی آشنایان خود گزارش داده‌اند. هلی‌کوپترها هنگام ورود آنگلا مرکل به شولد، روستایی عجیب و غریب از خانه‌های نیمه‌چوبی و خیابان‌های سنگفرش شده در حاشیه رودخانه اهور، سر و صدایی بیش از حد داشتند تا مسافر مهم خود را در این منطقه پیاده کنند. اما این روستا به‌قدری شاهد گل و لای بود که به‌سختی جای فرود گیر آمد. هواشناسان آلمانی سیل را بدترین سیل طی ۵۰۰ سال گذشته دانسته‌اند. مرکل پس از گشت و گذار در روستای شولد به خبرنگاران گفت: «در زبان آلمانی هیچ کلمه‌ای برای توصیف این حجم از ویرانی پیدا نکرده است.» وی متعهد شد که دولتش فوری و در میان‌مدت کمک‌ها را سازماندهی کرده و همچنین در بازسازی زیرساخت‌ها کمک خواهد کرد.

صدراعظم آلمان گفت: «این کشور سرزمینی است قوی و قابلیت پاسخگویی به این امر را دارد.» او قول داد که در اواخر ماه آگوست برگردد تا بلافاصله پس از پاک‌سازی آوارهای اولیه، نیازهای مردم را به‌طور مستقیم از زبان مردم بشنود. او افزود: «ما در کنار شما ایستاده‌ایم. دولت‌های فدرال و ایالتی دست به دست هم خواهند داد تا جهان را در این منطقه زیبا بازسازی کنند.»

پس از گشت و گذار مختصر، صدراعظم آلمان به گفت‌وگو با آتش‌نشانان و سربازان محلی پرداخت که پیش‌قراولان این کشور بوده و تلاش برای پاکسازی آوار، بازگرداندن ارتباطات و تامین آب آشامیدنی تمیز را بر عهده داشتند. مرکل از وضعیت اقتصادی کارگران پرسید و آنها نیز سوالات خود را پرسیدند که این همزمان با بازگشت هلی‌کوپترها به منطقه شده بود و صدای آنها اجازه پرسیدن بیشتر را نداد.

مرکل از آنها تشکر کرد و همان‌طور که آنجا را ترک می‌کرد، اضافه کرد: «حالا که اینجا هستم،‌ چیزی هست که بخواهید بگویید؟» یکی از آنها پاسخ داد: «ما واقعا امیدواریم که شما از ما حمایت کنید و توضیح داد که چگونه خسارت به خانه یکی از اعضای تیم باعث‌شده محل زندگی‌‌شان غیرقابل سکونت شود، در حالی که دیگری کاملا خانه خود را از دست داده‌اند. این اولین حضور آنگلا مرکل از زمان شروع فاجعه بود و به‌نظر می‌رسید همه کسانی که به استقبال صدراعظم رفتند، از حضورش در این منطقه بسیار خوشحال بودند. صدراعظم آلمان که به دلیل برخورد محتاطانه در رسیدگی به مشکلات شهرت دارد، در بدترین زمان ممکن و در زمان جاری‌شدن سیل در روز پنج‌شنبه در واشنگتن بود. وی پس از بازگشت از آمریکا، در روز جمعه با رهبران مناطق آسیب‌دیده کنفرانس‌های ویدئویی برگزار کرد. این تحولات در شرایطی رخ داد که شنبه تولد ۶۷ سالگی او بود. با این حال به‌رغم زمان‌بندی نامناسب سفر مرکل به آمریکا، این سفر دارای اهمیت است، چرا‌که یک گام مهم برای دو کشور برای بازسازی رابطه‌ای به‌حساب می‌آید که در دوران ترامپ به‌شدت آسیب دیده بود. هرچند که وی آخرین روزهای صدراعظمی خود را طی می‌کند و چندان از قدرت سابق برخوردار نیست و باید به انتظار انتخابات آلمان نشست. در این میان هم رسانه‌ها بیشتر از اینکه به سفر وی به آمریکا بپردازند، به انتخابات ماه سپتامبر پرداخته و به گمانه‌زنی درخصوص جانشین مرکل پرداختند.