تیگرایی‌ها معروف به نیروهای تیگرای ماه‌ها صرف جمع‌آوری نیرو کردند و سپس در هفته گذشته به سمت مکه‌له، مرکز این منطقه، با یک ضد حمله هجوم آوردند. روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز که در منطقه مکه‌له حضور دارند، شاهد بودند هزاران نفر از مردم منطقه به خیابان‌ها آمدند و به رقص و شادی پرداختند. مردم این منطقه با بلند کردن پرچم‌ها و شلیک هوایی به شادمانی پرداختند. پیشروی سریع تیگرایی‌ها یک عقب‌نشینی قابل توجه برای دولت ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی بوده که سال گذشته هنگام اعزام نیروهای خود به منطقه ناآرام تیگرای اعلام کرده بود عملیات طی چند هفته پایان می‌یابد.

سیسای هاگوس، فرد ۳۶ ساله‌ای که روز دوشنبه در جشن‌های شهر مکه‌له حضور داشت، به نیویورک‌تایمز گفت: «آنها بودند که به ما حمله کردند. ابی دروغگو و دیکتاتور است‌، اما او از پیش شکست خورده است. تیگرای را از هم‌اینک یک کشور مستقل بدانید.» یک مقام ارشد موقت که توسط دولت فدرال در این منطقه برای حکمرانی منصوب شده بود، تایید کرد نیروهای تیگرایی به شهر وارد شده و کنترل فرودگاه و مخابرات را به دست گرفته‌اند. این مقام برای جلوگیری از انتقام‌جویی حاضر نشد نامش را بگوید.

در این راستا دولت اتیوپی روز دوشنبه آتش‌بس یکطرفه در تیگرای اعلام کرد. هنوز مشخص نیست آیا استقلال‌طلبان تیگرای آتش‌بس را پذیرفته‌اند یا خیر. پناهندگان و ناظران بین‌المللی نیروهای متجاوز را به جنایات گسترده‌ای از جمله پاکسازی قومی و سوق دادن منطقه به مرز قحطی متهم کرده‌اند. اما از همان ابتدا، حزب حاکم بر منطقه، معروف به جبهه آزادیخواهی قول داد در برابر ارتش اتیوپی و مهاجمان مقاومت کند. نیروهای بین‌المللی حاضر در صحنه جنگ می‌گویند، ارتش ملی اتیوپی در حالی با خودروهایشان منطقه را ترک کردند که با خود غنایم زیادی را بردند؛ غنایمی که با زور و چپاول به‌دست آورده بودند.