لیز چنی که در سخنرانی‌هایش ترامپ را عامل تحریک شورشی‌ها برای حمله به کنگره در ششم ژانویه معرفی کرده، صراحتا گفته است که ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات را باور ندارد. او همچنین در کنگره جزو معدود جمهوری‌خواهانی بود که به استیضاح ترامپ رای داده بود. بر همین اساس پس از اخراج چنی از حزب جمهوری‌خواه، روز جمعه این حزب الیس استفانیک، نماینده نیویورکی را جانشین وی کرد و حالا رهبر سوم این حزب در مجلس نمایندگان جزو سرسخت‌ترین حامیان ترامپ به‌حساب می‌آید.  لیز چنی، نماینده وایومینگ بوده و حالا انتخاب دوباره‌اش به‌عنوان نماینده از این ایالت سوپر جمهوری‌خواه بسیار سخت است. رای‌گیری مخفیانه در روز جمعه که در سالن اجتماعات زیرزمینی در کاپیتول هیل برگزار شد، اوج یک کارزار قابل توجه جمهوری‌خواهان برای پاک‌سازی منتقد سرشناس ترامپ از صفوف آنها بوده است. این رای‌گیری در واقع نشان‌دهنده تقویت ترامپ در حزب و آزمونی برای وفاداری به رئیس‌جمهور پیشین این کشور به‌حساب می‌آید؛ کسی که ممکن است در انتخابات سال ۲۰۲۴ مجددا نامزد جمهوری‌خواهان در این حزب باشد. در این راستا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا  بلافاصله پس از انتخاب الیز استفانیک به‌عنوان جانشین لیز چنی از این انتخاب استقبال کرد. وی در بیانیه خود به این مناسبت نوشت: «جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان متحد هستند و جنبش برگرداندن عظمت آمریکا به آن قوی است.» اشاره دونالد ترامپ به شعار کارزارهای انتخاباتی خود است که بر برگرداندن «عظمت آمریکا» به آن و سپس حفظ آن تاکید می‌کرد.

از ۲۱۲ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ۱۳۴ نفر در جریان رای‌گیری محرمانه روز جمعه به الیز استفانیک رای دادند. کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان امیدوار است تا با یکدست شدن کادر رهبری حزب در این مجلس مسیر حزبش برای پیروزی در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۲ هموار شود. کوین مک‌کارتی در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ جانشین نانسی پلوسی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات خواهد شد. جمهوری‌خواهان برای اینکه چنی را از حزب بیرون کنند، این  استدلال را مطرح کردند که نماینده وایومینگ، نظم و انضباط حزب را زیر سوال برده بود و حضور وی موجب می‌شود برای انتخابات میان‌دوره‌ای از قدرت جمع‌آوری کمک‌های مالی کاسته شود. استفانیک برای اینکه نفر سوم حزب شود، روز جمعه «چیپ روی»‌ نماینده تگزاس را شکست داد. روی گفته بود به این دلیل نامزد این موقعیت می‌شود که دیگر ارزش‌های محافظه‌کارانه در داخل حزب ارج و قرب ندارد. با این حال او تنها توانست ۴۶ رای به‌دست آورد.  در پایان رای‌گیری نیز رهبران حزب از چنی خواستند جلسه را ترک کند و برتری استفانیک نیز نشان می‌دهد که حزب جمهوری‌خواه به کدام سمت تمایل پیدا کرده است. استفانیک دقیقا نقطه مقابل چنی قرار دارد و به‌عکس دختر دیک چنی، در روز ششم ژانویه رای به بی‌اعتباری پیروزی بایدن بر ترامپ داده و در ماه‌های اخیر نیز بارها سخنان ترامپ را بدون ارائه سند و مدرک قابل توجه تکرار کرده بود. وی همچنین اقدام سیاسی اخیر جمهوری‌خواهان در آریزونا را مورد ستایش قرار داد؛ اقدامی که محدودیت‌های فراوانی برای رای‌گیران به‌وجود خواهد آورد، در حالی که بسیاری از کارشناسان آن را تقبیح و مایه خجالت سیاسی خوانده‌اند.

الیس استفانیک در اولین سخنان عمومی خود پس از انتخاب شدنش، متعهد شد به‌عنوان یکی از رهبران حزب توجه خود را معطوف به وحدت کند و از دونالد ترامپ نیز تشکر کرد که پس از پیروز شدنش در انتخابات داخلی از محل سکونتش در مارالاگو، به وی تبریک گفته بود.

او در همین سخنرانی ترامپ را این‌گونه خواند: «او بخش مهمی از تیم ما جمهوری‌خواهان است.» در این ارتباط از استفانیک سوال شد که آیا اعتقاد دارد که ترامپ رهبر حزب جمهوری‌خواهان است و او پاسخ داد: «این رای‌دهندگان هستند که رهبر جمهوری‌خواهان را تعیین می‌کنند و به‌نظر می‌رسد پرزیدنت ترامپ رهبری است که آنها به‌دنبالش می‌گردند.» او در ادامه افزود: «من به این دلیل به ترامپ رای دادم؛ چون رای‌دهندگان از او حمایت کردند. او صدای مهمی در حزب جمهوری‌خواه ما به‌حساب می‌آید.» اما لیز چنی که در یک تور رسانه‌ای به سر می‌برد و در حال پاسخ دادن به خبرنگاران بود، نگرانی خود را از آینده حزب جمهوری‌خواه اعلام کرد و گفت که این حزب در آغوش ترامپ گرفتار آمده است. او مجددا از ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات انتقاد کرد و گفت که اعضای حزب چالش‌های حقوقی فراوانی را ایجاد کردند، اما در هیچ‌یک از این دعاوی حزب نتوانستند پیروز بیرون بیایند. در سوی دیگر اما الیس استفانیک در کنفرانس خبری‌اش گفت که متعهد می‌شود تا حزب اکثریت خود را در مجلس نمایندگان مجددا به دست بگیرد و خود را کسی نشان داد که مانند چنی اظهارنظری نمی‌کند که وحدت حزب مخدوش شود. وی روز جمعه گفت: «تمرکز من بر اتحاد است، زیرا این چیزی است که مردم آمریکا و رای‌دهندگان ما سزاوارش هستند.»

 

با این حال، الیس استفانیک جزو کسانی است که همواره پایبندی‌اش به اصول محافظه‌کاران زیر سوال بوده است، اما وی در جواب این منتقدان گفت که وی جزو کسانی است که کاملا به باورهای محافظه‌کارانه ایمان دارد و به کاهش مالیات در سال ۲۰۱۷ رای مثبت داده است. وی همچنین مدعی شد در روزهای نخست ریاست‌جمهوری ترامپ با اضطرار ساخت دیوار در مرزهای جنوبی مخالفت کرده بود. در جلسه غیرعلنی روز جمعه، کن باک، نماینده کلرادو، عضو کمیته انجمن آزادی و از متحدان نزدیک لیز چنی، هنگامی که نام «روی» برای نامزدی مطرح شد، به هواداری از او برخاست و نشان داد که مخالف نامزدی استفانیک است. باک می‌گوید که «روی» انتخاب مناسب‌تری بود و ایده‌های وی به محافظه‌کاران بسیار نزدیک است.