گزارش‌ها در روز شنبه حاکی از حضور پررنگ نیروهای پلیس در نقاط اصلی تجمعات اعتراضی در شهر پرجمعیت یانگون (پایتخت سابق میانمار) بود. درگیری میان مردم و نیروهای پلیس زمانی اتفاق افتاد که با گسیل شدن جمعیت معترض به داخل خیابان‌های فرعی، ماموران اقدام به شلیک تیر هوایی و همچنین پرتاب گاز اشک‌آور و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده به سوی شرکت‌کنندگان در تظاهرات کردند. در عین حال، تلویزیون دولتی «ام‌آر‌تی‌وی» از بازداشت بیش از ۴۷۰ تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی روز شنبه در شهرهای مختلف میانمار خبر داد. به گزارش برخی سازمان‌های خبری، چندین خبرنگار نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند. فعالان سیاسی و مدنی خواستار تداوم اعتراضات در روز یکشنبه شدند.

آمریکا هفته گذشته دو تن از رهبران کودتای نظامی میانمار را تحریم کرد و به ارتش این کشور هشدار داد که درصورت ادامه اعمال زور علیه معترضان، دست به اقدامات بیشتری خواهد زد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده، ضمن اعلام حمایت قاطع از مردم میانمار گفت: «ما در انجام اقدامات بیشتر در رابطه با کسانی که علیه مردم میانمار خشونت به کار می‌برند و خواسته آنها را سرکوب می‌کنند، تردید به خود راه نمی‌دهیم.» ژنرال‌های میانمار به‌رغم استقرار نیروهای بیشتر در خیابان‌ها و وعده برگزاری انتخابات، هنوز نتوانسته‌اند اعتراضات روزانه و جنبش نافرمانی مدنی علیه کودتا را متوقف کنند.

به نوشته رویترز، دیروز شنبه «کیاو مو تون» سفیر میانمار در سازمان ملل توسط هونتای این کشور به اتهام خیانت به کشور از سمتش برکنار شد. وی که گفته تا‌ مادامی که بتواند به مبارزه خود ادامه می‌دهد، پس از برکناری از سوی هونتاها به کشورهای جهان تا‌کید کرد تا‌ با تمامی توان و ابزاری که دارند کودتای اول فوریه سال جاری میلادی علیه دولت مدنی میانمار را متوقف کنند. این سفیر برکنارشده، روز جمعه در سازمان ملل و هنگامی که هنوز بر سر کار بود، ضمن محکوم کردن کودتای نظامی اول فوریه، از کشورهای عضو این سازمان خواست تا‌ علنا این کودتا را محکوم کنند. در همین حال یکی از مقام‌های سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گفت: «این نهاد بین‌المللی به‌صورت رسمی هونتای میانمار را به‌عنوان دولت جدید این کشور به رسمیت نمی‌شناسد؛ چون اطلاعیه‌ای رسمی درباره تغییر در میانمار دریافت نکرده است و همچنین، کیاو مو تون همچنان سفیر میانمار در سازمان ملل است.» تا‌م اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز گفته که تحت تا‌ثیر «اقدام شجاعانه» سفیر میانمار در سازمان ملل قرار گرفته و در توییتی نوشت: «زمان آن رسیده که جهان به این شجاعت با اقدامی مناسب پاسخ دهد.» در همین حال، چین بدون انتقاد از کودتا در میانمار تنها اعلام کرد که اوضاع موجود در این کشور، داخلی است و افزود: «چین از اقدام دیپلماتیک از سوی کشورهای جنوب شرق آسیا برای یافتن راه حلی مناسب حمایت می‌کند.» در هر حال، تقابل بین ماموران پلیس و معترضان در حالی شدت گرفت که مردم با وجود عملیات پلیس به حضور در خیابان‌ها و شعار دادن اقدام کردند. پلیس از گاز اشک‌آور، شلیک گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک صوتی استفاده کرد. گروه حقوق بشری موسوم به «انجمن کمک‌رسان به زندانیان سیاسی» اعلام کرد که تعداد دستگیرشدگان بیشتر است؛ چون دست کم ۱۰ اتوبوس مخصوص زندان ۴۰ تا‌ ۵۰ نفر را به زندان «اینسین»‌ در یانگون منتقل کردند. همچنین تعدادی خبرنگار در میان بازداشتی‌ها هستند.