بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شنبه بار دیگر در واکنش به این تصمیم دادگاه لاهه، آن را به یهودستیزی متهم کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: «وقتی دادگاه کیفری بین‌المللی از اسرائیل به دلیل جنایات جنگی ساختگی تحقیق می‌کند، این یک یهودستیزی است.» نتانیاهو مدعی شد: «دادگاه کیفری بین‌الملل ادعا می‌کند که وقتی اسرائیل از خود در برابر کسانی که فرزندان ما را می‌کشند و موشک‌ها را به شهرهای ما می‌فرستند دفاع می‌کند، مرتکب یک جنایت جنگی شده است.» وی جمعه نیز در نخستین واکنش به این تصمیم مدعی شد تصمیم دادگاه کیفری ثابت کرد این دادگاه یک نهاد سیاسی است نه قضایی. عصر جمعه دادگاه کیفری بین‌الملل طی حکمی اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به امور اراضی اشغالی فلسطینی را دارد؛ موضوعی که زمینه را برای تحقیقات در مورد جنایات جنگی اسرائیل هموار کرد. در این راستا مقامات و گروه‌های حقوق بشری از تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی استقبال کرده‌اند. به همین دلیل گروه‌های مدافع حقوق فلسطینی‌ها از رای دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر صلاحیت این دادگاه در رسیدگی به اوضاع موجود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین استقبال کرده‌اند و از فاطو بنسودا، دادستان دادگاه خواسته‌اند سریع‌تر اقدام کند. جنگ ۵۰ روزه که با محاصره ویرانگر منطقه ساحلی همراه بود، در مجموع موجب کشته شدن ۲۲ هزار و ۲۵۱ نفر طرف فلسطینی شد که عمدتا نیز غیر نظامی بودند و در طرف اسرائیلی‌ها نیز ۷۴ نفر کشته شدند که عمدتا نیروی نظامی بودند و حالا براساس یک سلسله گزارش‌های مهم دادگاه بین‌المللی کیفری تصمیم گرفته است، تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کند. در این باره بنسودا گفته است در حوادث دسامبر سال ۲۰۱۹، مبنای معقولی وجود دارد که بتوان باور داشت جنایات جنگی در کرانه باختری، از جمله قدس شرقی و نوار غزه انجام شده است.  

وی ارتش اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی را به‌عنوان عاملان احتمالی نام برد و از قضات خواست قبل از آغاز تحقیقات رسمی، در مورد اینکه آیا این وضعیت تحت صلاحیت دادگاه است، تصمیم بگیرد. حالا حکم روز جمعه مسیر بنسودا را برای تحقیق در مورد ادعاهای جنایت روشن کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز حکم دادگاه مورد تمجید گروه‌های متفاوتی قرار گرفته است.

 

دادگاه کیفری بین‌المللی گفته است دادگاه بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به سرزمین‌های اشغالی توسط اسرائیل بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ را دارد. در حالی که اسرائیل تلاش زیادی دارد تا صلاحیت این دادگاه زیر سوال برود اما دادگاه گفته است حق رسیدگی به این موضوع را دارد.  در این زمینه وزارت خارجه ایالات متحده هم گفته است نگرانی‌های جدی در مورد این تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری دارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد ایالات متحده همیشه این موضع را اتخاذ کرده است که صلاحیت دادگاه باید مختص کشورهایی باشد که با آن موافقت کرده است یا اینکه از طریق سازمان ملل موضوع به آن ارجاع داده شده باشد. در حالی که رژیم اسرائیل عضو این دادگاه نیست اما فلسطینی‌ها در سال ۲۰۱۵ به آن پیوستند. این دادگاه نیز با وارد کردن ضربه شدید دیپلماتیک، حکم داد که فلسطین برای حضور در این دادگاه واجد شرایط است و صلاحیت سرزمینی قدس شرقی، کرانه باختری و غزه را به سود فلسطینی‌ها مورد تایید قرار داد.  این حکم یاد شده به اتفاق آرا نبود و یکی از سه قاضی به نام پترو کواچ با رای منفی خود تاکید کرده بود که رسیدگی به این موضوع در صلاحیت این دادگاه نیست.