چارت نهایی وزارت خارجه به‌زودی مصوب می‌شود بهرام قاسمی

بهرام قاسمی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران با اشاره به تغییرات سازمانی در وزارت امور خارجه درخصوص وضعیت معاونت‌های سیاسی و اقتصادی گفت: «تغییرات ساختاری و اساسی در وزارت خارجه جدی است و روند خود را دنبال می‌کند. چارت نهایی به‌زودی مصوب خواهد شد. اقدامات دیگر در وزارت خارجه توسط وزارتخانه دنبال می‌شود. هنوز نفراتی که باید مسوولیت این دو حوزه را بپذیرند مشخص نشده است و آنچه در رسانه‌ها در این زمینه مطرح می‌شود گمانه‌زنی بیش نیست.» پیش‌تر سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره تشکیل این معاونت در وزارت‌خارجه و ضرورت‌ها و دلایل آن گفته بود: «مجموعه فضای فعلی یعنی ضرورت توسعه اقتصادی، اهمیت اقتصاد برای کشور و همچنین موضوع برجام و بهره‌وری از آثار و مزایای آن، این ایده را مجددا مطرح کرد که با تشکیل یک ستاد مقتدرتر در حوزه اقتصادی تحت عنوان معاونت دیپلماسی اقتصادی، در این جهت گام برداریم.» محمدجواد ظریف نیز در توضیح برنامه‌هایش در دولت دوازدهم از نقش محوری وزارت‌خارجه در دولت آینده به‌ویژه در حوزه هماهنگی برنامه‌های اقتصادی خبر داده بود.

گپ‌زدن موشکی

سخنگو درخصوص «گپ‌زدن» درباره مسائل موشکی گفت: «آقای عراقچی می‌تواند با سفرای کشورهای مختلف گفت‌وگو کند اما ما درباره مسائل موشکی با هیچ کشوری گفت‌وگو نخواهیم کرد. تجربه تاریخی، جنگ تحمیلی، شرایط منطقه و بدعهدی و شیطنت‌ها به ما آموخته است که برای حفظ خودمان باید بر توان خود تکیه کنیم. بارها اعلام کرده‌ایم که این موضوع هیچ منافاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و این سیاست‌ها دفاعی است. کشورها باید ببینند چه‌مقدار سلاح به کشورهای منطقه می‌فرستند و بودجه نظامی این کشورها و ما را ببینند. ما از مردم الهام گرفته‌ایم و کمترین بودجه نظامی را داریم. صحبتی که در آن نشست عنوان شده یک سوءتفاهم است.

دفتر حفاظت منافع ایران در جده

بهرام قاسمی درباره انتخاب سوئیس به‌عنوان حافظ منافع ایران و عربستان و اعزام هیات ایرانی به عربستان گفت: «هیاتی که قرار بود برای بازدید اقدام کنند، ویزا گرفته‌اند اما هنوز انجام نشده است. درباره امضای تفاهم با سوئیس باید گفت که قرار است در آینده دفاتر حفاظت منافع در جده و تهران گشایش یابد، تاریخ دقیق قطعی نشده است.» سخنگو در پاسخ به پرسشی درباره سفر حیدر العبادی به تهران و میانجیگری‌اش برای عربستان گفت: «ما رفت‌وآمدهای زیادی با عراق داریم و بسیار پربار است. عمده موضوعات مطرح‌شده در دیدارهای عبادی دو‌جانبه و منطقه‌ای است و فکر نمی‌کنم درباره میانجیگری بحث روشنی صورت گرفته باشد. البته از ریاض صحبت‌ها متفاوت است. ما مشکلی برای حل‌وفصل برخی مسائل با همسایگان نداریم ولی آنچه در ریاض قابل مشاهده است با این روند مغایر است و هنوز ناهمواری‌ها و اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد و از واقعیات دور هستند.»

قاسمی درباره تشکیل ائتلاف عربی ضدیمن که درباره ایران اظهاراتی داشته است، گفت: «موضع ما روشن است. از همان ابتدای تجاوز هشدارهای لازم توسط جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه داده شد. صحبت‌های بیان‌شده در ریاض تازگی ندارد و تبدیل به یک عادت دیرینه شده است. آنها عادت به فرافکنی و بیان مشکلات خود و عادت به کشیدن پای دیگران به مشکلات خود را دارند. آنها نمی‌توانند بعد از چند سال گناهی را که مرتکب شده‌اند به دیگران نسبت دهند.» سخنگو درباره اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل درباره حقوق اقلیت‌ها گفت: «دولت سعودی به حقوق شهروندان خود توجه کند و به‌جای پرداختن به روبات‌ها در عالم واقعیت حقوق شهروندان خود را حفظ کند و باورش شود که این ژست‌های بی‌ربط کمک‌حال آنها نخواهد بود.»

همصدایی بی‌هویت‌ها با ترامپ

قاسمی درخصوص سرپیچی برخی شرکت‌ها از روابط با ایران پس از برجام نیز گفت: «وزارت خارجه همه تلاش خود را می‌کند تا این بدعهدی‌های آمریکا را کاهش دهد. تخطی‌های آمریکا از برجام بسیار است و بنابر گزارش‌های وزارت خارجه به مجلس مصادیق آن را ارائه داده‌ایم. جهان امروز در مقابل ترامپ ایستاده و ما یک صدای واحد در حمایت از برجام و مخالفت با ترامپ را می‌شنویم  و تنها چند کشور بی‌هویت در منطقه با ترامپ همصدا هستند.» او همچنین درخصوص اختلاف قطر و کشورهای همسایه‌اش و آینده شورای همکاری گفت: «این مساله داخلی آنها است و مشکلاتی که بینشان از گذشته بوده است. آنچه در وضعیت امروز این شورا دیده می‌شود یک بحران عظیم است که کشورهای درون این مجموعه با آن روبه‌رو هستند و باید در آینده شاهد تغییرات بنیادین در این مجموعه باشیم.»

رفت‌و‌آمدها با دولت انگلیس

قاسمی درخصوص سفر هیاتی از انگلیس برای روادید نیز گفت: «چیزی لغو نشده و رفت‌وآمدهای ما با دولت انگلیس به‌صورت خوبی درحال انجام است و ما تبادلات خوبی در آینده خواهیم داشت و در شکل و سطوح خوبی برنامه‌ریزی شده است و انجام خواهد شد.»