پیشاهنگان «روز ایکس» «مارکو گروس» از اعضای «صلیب شمالی»

در ظاهر امر، آنهایی که در مورد این طرح بحث می‌کنند ظاهرا موثق هستند. یکی وکیل بود و سیاستمدار محلی اما با نفرتی ویژه از مهاجران. دو نفرشان از ذخیره‌های فعال ارتش بودند. دو نفر دیگر هم افسر پلیس بودند از جمله «مارکو گروس»، تک تیرانداز پلیس و چترباز سابقی که به‌عنوان رهبر غیررسمی آنها عمل می‌کرد. این گروه از دل یک «شبکه چت سراسری برای سربازان» و دیگر هواداران راست افراطی زاده شد که به دست برخی نیروهای ویژه نخبه آلمانی (KSK) شکل گرفته بود. با گذشت زمان و زیر نظارت آقای «گروس»، آنها یک گروه موازی از دل گروه خودشان تشکیل دادند. اعضای آن عبارت بودند از یک دکتر، یک مهندس، یک آذین‌گر، یک صاحب سالن ورزشی و حتی یک ماهیگیر محلی. آنها خود را «نورد کروز» یا «صلیب شمالی» نامیدند.

«کاترین بنهولد» در گزارش یکم اوت برای نیویورک تایمز نوشت، «گروس»، یکی از اعضای «صلیب شمالی» که در مصاحبه‌های مختلف سال جاری برای من توضیح می‌داد که چگونه این گروه گرد هم جمع شدند و شروع به طرح ریزی کردند، می‌گوید: «ما در میان خودمان یک دهکده کامل بودیم». آنها منکر این بودند که طرح توطئه کشتن دیگران را دارند. اما بازپرس‌ها و دادستان‌ها و همچنین گزارشی که یکی از اعضای آن به پلیس داده است- متن‌هایی که نیویورک تایمز آنها را مشاهده کرده است- نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی آنها یک چرخش یا دور منحوس‌تری به خود گرفته است. آلمان البته با تاخیر شروع به رسیدگی به شبکه‌های راست افراطی کرده است به گونه‌ای که مقام‌های آلمانی می‌گویند آنها گسترده تر از آن چیزی هستند که تصورش را می‌کردند. دسترسی افراطیون راست افراطی به نیروهای مسلح واقعا هشدارآمیز است آن هم در کشوری که کوشیده تا خود را از گذشته نازی و وحشت‌های برخاسته از هولوکاست پاک و البته دور کند. در ماه ژوئیه، دولت کل یک شرکت را که افراطیون در نیروهای ویژه ملی به آن رخنه کرده بودند، منحل کرد.

اما پرونده «نورد کروز»، که اخیرا و پس از اینکه سه سال از کشف آن می‌گذرد دادگاهی می‌شود، نشان می‌دهد که مساله رسوخ راست افراطی نه جدید است نه محدود به KSK یا حتی محدود به ارتش. مقام‌ها و قانون‌گذاران می‌پذیرند که افراطیون راست افراطی به لایه‌های متعددی در جامعه آلمان در سال‌های گذشته رسوخ کرده‌اند آن هم در زمانی که مقام‌ها تهدید این گروه را دست کم گرفته یا نسبت به خنثی کردن تلاش آنها خیلی بی‌میل بودند. اکنون مقام‌ها و قانون‌گذاران سخت در تلاش‌اند تا این گروه را ریشه‌کن سازند. یکی از انگیزه‌های اصلی این افراطیون آنقدر دور از ذهن و خارق‌العاده به نظر رسیده است که برای مدت زمانی طولانی مقام‌ها و بازپرس‌ها آن را جدی نمی‌گرفتند تا اینکه در محافل راست افراطی نفوذ فراوانی به دست آورد. گروه‌های «نونازی» و دیگر افراطیون آن را «روز ایکس» (X Day) می‌نامند؛ لحظه‌ای اسطوره‌ای که نظم اجتماعی آلمان فروپاشید و افراطیون متعهد راست افراطی- به تعبیر خودشان- را واداشت تا خودشان را نجات داده و رهایی بخش ملت هم باشند. (روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در تاریخ ۱۵ تیرماه ۹۹ در گزارشی با عنوان «ارتش پنهان به دنبال کودتا در آلمان» به تفصیل به این مساله پرداخته بود).

امروز پیشاهنگان «روز ایکس» افراد جدی تر با مهارت‌ها و جاه طلبی‌های جدی تر را جذب می‌کنند. مقام‌های آلمانی به طور روزافزونی این سناریو را بهانه‌ای برای تروریسم داخلی از سوی توطئه گران راست افراطی یا حتی تسخیر دولت از سوی آنها تلقی می‌کنند. «دیرک فریدریزیک»، قانون‌گذار در ایالت شمال شرقی مکلنبورگ-پومرانیای غربی یعنی همان جایی که نوردکروز تاسیس شد، می‌گوید: «از این می‌ترسم که فقط نوک کوه یخ را مشاهده کنیم. این فقط KSK نیست. نگرانی واقعی این است: این هسته‌ها همه جا هستند. در ارتش، در پلیس و در واحدهای ذخیره». نوردکروز یکی از آن گروه‌هایی بود که برای روز ایکس در حال آماده‌سازی کامل بود. سرویس اطلاعات داخلی در اواخر سال ۲۰۱۶ فعال شد و دادستان‌ها در تابستان ۲۰۱۷ تحقیقات خود را آغاز کردند. اما سال‌ها طول کشید تا این شبکه یا بخش کوچکی از آن دادگاهی شود. اکنون هم فقط یک عضو از این گروه که همان «گروس» باشد با اتهاماتی مواجه است.

اتهامات او هم حمل غیرقانونی سلاح است نه اقدام برای توطئه‌های بزرگ‌تر. اواخر سال گذشته، به گروس یک حکم تعلیقی ۲۱ ماهه داده شد. این حکم آن‌قدر ملایم بود که دادستان‌های ایالتی در آن تجدیدنظر کرده و این پرونده را برای بحث بیشتر به شعبه‌ای دیگر ارجاع دادند. از حدود ۳۰ عضو نوردکروز، فقط دو نفر دیگر- یک وکیل و یک افسر پلیس- از سوی دادستان فدرال در مرحله تحقیق قرار دارند آن هم به ظن طرح یا توطئه تروریستی. مجازات برای اتهامات عنوان شده برای این توطئه‌ها دقیقا به گونه‌ای است که نمی‌تواند مانع آنها شود. این مجازات‌ها بر افراد متمرکز هستند نه شبکه‌ها. اما موانع پیگرد چنین پرونده‌ای به شکلی تهاجمی تر به مشکل دیگری اشاره می‌کند که مقام‌های آلمانی را به شدت خشمگین می‌سازد: رسوخ به نهادهایی مانند پلیس که قرار است در این رابطه هم تحقیقاتی صورت گیرد. در ماه ژوئیه، رئیس پلیس ایالت غربی «هس» پس از آن استعفا داد که کامپیوترهای پلیس به تکرار به اطلاعات محرمانه‌ای دسترسی یافته بودند که از سوی نونازی‌ها در تهدیدات مرگ مورد استفاده قرار گرفته بود. در همین ایالت «هس» بود که یک نونازی یک سیاستمدار منطقه‌ای را در تابستان گذشته کشت. همین امر موجب بیدار شدن و البته حساس شدن مردم و مقام‌ها نسبت به تهدیدات تروریسم راست افراطی شد. برخی اعضای نوردکروز آنقدر جدی بودند که فهرستی از سیاستمداران مخالف یا دشمن را تهیه کرده بودند. «هیکو بورینگر»، یک سیاستمدار محلی در منطقه‌ای که این گروه در آن قرار دارد، تهدیدات مرگ دریافت کرده است. بورینگر می‌گوید: «من قبلا به این پیشاهنگان فکر کرده بودم. آنها دیوانگان بی‌ضرری هستند که فیلم‌های وحشتناک زیاد تماشا کرده‌اند. اکنون نظرم را عوض کرده‌ام». فریدریزیک، قانون گذار ایالتی، سال‌ها تلاش کرد تا توجه عموم را به ساخت خطر راست افراطی معطوف کند اما خود را تنها یافت. او می‌گوید: «سرانگشتان این جنبش در بسیاری جاها دیده می‌شود. شاید صحبت از روز ایکس یک افسانه به نظر برسد اما اگر به دقت بنگرید خواهید دید که آنها چقدر سریع برنامه‌ریزی می‌کنند و چقدر سریع دست به توطئه می‌زنند».