هیتلر و یهودیان

آخر هفته

از جمله معماهای زندگی هیتلر رابطه‌اش با یهودیان است. البته درباره اینکه چه خصومتی میان او و این قوم وجود داشت که منجر به کشته شدن میلیون‌ها نفر شد، تاکنون کتاب‌های زیادی نوشته شده است اما یکی از معماهایی که کمتر به آن پرداخته شده، رابطه مثبت او با برخی یهودیان بوده است. میشائیل ولفسون با همکاری چند نویسنده دیگر در کتاب «آلمان نازی، گناهکار ابدی» به طرح و پاسخ بعضی از این ابهامات پرداخته است؛ پرسش‌هایی از قبیل اینکه چرا با آنکه او دستور داده بود یهودیان را نابود کنند، در سال ۱۹۴۳ به دلیل نارضایتی از مارشال هرمان گورینگ، فرماندهی نیروی هوایی آلمان را از او ستاند و به ارهارد میلش که یک افسر یهودی بود، سپرد؟ همچنین چرا ورنرهایزنبرگ دانشمند و فیزیکدان یهودی مسوول ساختن بمب اتمی‌برای پیشوای نازی‌ها بود؟ یهودیان سفید دیگری نیز از خدمتگزاران پیشوا به‌شمار می‌رفتند و در ارتش آلمان نازی، حدود ۲ هزار سرباز و افسر یهودی از جمله ۲۴ ژنرال خدمت می‌کردند.

کتاب پیش‌رو در پی پاسخ به چنین سوالاتی است: یهودستیزی در آلمان چگونه به‌وجود آمد؟ علت نفرت هیتلر از یهودیان چه بود؟ حل نهایی مساله یهود چطور صورت گرفت و هولوکاست بر اساس کدام مستندها واقعیت داشت؟ آیا بدون هیتلر، اسرائیل به‌وجود نمی‌آمد؟، جبران خسارت‌های وارده به یهودیان و پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان به چه ترتیبی انجام شد؟ آیا آلمان در اعاده حیثیت خود در جامعه بین‌المللی موفق بوده و... کتاب «آلمان نازی، گناهکار ابدی» نوشته میشائیل ولفسون و دیگران با ترجمه مشترک علی رحمانی و مرضیه ذاکری در ۲۸۰ صفحه و قیمت ۲۰ هزار تومان چاپ شده است.

سرمستی ویرانگر

آخر هفته

 از دیگر کتاب‌های معتبری که به زندگی این سیاستمدار جنجالی پرداخته، می‌توان به کتاب «آدولف هیتلر» در دو جلد «دوران سرمستی» و «دوران ویرانگری» تالیف ایان کرشاو اشاره کرد. این نویسنده در این اثر به ترسیم چگونگی ظهور زندگی رایش سوم پرداخته است.  ایان کرشاو در دو جلد «دوران سرمستی» و «دوران ویرانگری» زندگی هیتلر را به دقت به تصویر کشیده و برای این کار پژوهش بسیار گسترده‌ای را انجام داده، اسناد و مدارکی را کاویده که تاکنون هیچ پژوهشگری به آنها نپرداخته است. منتقدان این کتاب را یکی از موثق‌ترین زندگینامه‌های هیتلر دانسته‌اند.

در دیباچه کتاب با اشاره به شرایط سیاسی اجتماعی جامعه آلمان در رشد و ظهور هیتلر آمده است: ««ایان کرشاو» تلاش می‌کند از دل زندگینامه و سرنوشت آدولف هیتلر، جنبه‌های شخصی شکل‌گیری دوره بسیار مهمی از تاریخ بشر را به ابعاد غیرشخصی آن پیوند بزند. علاوه بر شخصیت عجیب مردی که سرنوشت ملت و کشور آلمان طی سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ را در دستان خود گرفته بود، آنچه در سراسر نوشتن این کتاب جالب است پاسخ به این پرسش است: چگونه چنین چیزی ممکن است؟ یا به عبارتی ظهور هیتلر چگونه ممکن شد؟

نه از این‌رو که چگونه شخصیتی که کمتر کسی گمان می‌برد مدعی تاج و تخت باشد، آنگونه به قدرت رسید، بلکه از این‌رو که او چگونه توانست دایره قدرت خود را تا آن حد بگستراند که به یگانه قدرت مطلق آلمان تبدیل شود و آنچنان تمام رهبران نظامی و ارتشبدان آلمانی را زیر مهمیز خود بکشد که بی‌چون و چرا از دستورات کسی اطاعت کنند که تا چندی پیش از آن، سرجوخه‌ای بیش نبود، چگونه ممکن است مغزهای متفکر و نخبگان تمامی اقشار و گروه‌های اجتماعی یکباره عنان اختیار خود را به‌طور مطلق در دستان مردی بگذارند که به غیر از تهییج توده (که الحق و والانصاف در آن چیره‌دست بود)، هنر و استعداد دیگری نداشت.

چنانکه در نگاه اول، پاسخ به این سوالات در شخصیت هیتلر و تفاسیری که درباره شخصیت وی مطرح شده است، یافت نشود؛ همانگونه که تا به حال بسیار در این‌باره گفته شده است، لاجرم باید پاسخ را در جامعه آلمان جست و باید به شرایط سیاسی - اجتماعی آلمان پرداخت که چگونه در نهایت، شخصیتی چون هیتلر را در خود پرورانید و به ظهور رساند. بنابراین هدف غایی کتاب، واکاوی بررسی عوامل سیاسی- اجتماعی جامعه آلمان است تا بتواند آن را به ابعاد شخصیتی هیتلری پیوند دهد که به سهم خود در شکل‌گیری و بسط قدرت حزب نازی سهم قابل‌توجهی داشت و توانست سرنوشت میلیون‌ها انسان را رقم بزند.» کتاب «آدولف هیتلر» در دو جلد «دوران سرمستی» و «دوران ویرانگری» تالیف ایان کرشاو با ترجمه محسن عسگری از سوی نشر ثالث به قیمت ۱۸۰ هزار تومان به علاقه‌مندان عرضه شده است.