گزارشگران نیویورک‌تایمز نوشتند با کسانی که با «کمیته تحقیق» از نامزدهای معاونت ریاست‌جمهوری و فعالیت‌های تیم بایدن آشنایی داشتند صحبت کرده‌اند و مصاحبه‌ها موجب تهیه فهرست کاملی از نامزدهایی شد که بایدن آن را در نظر دارد. به هر حال بایدن ممکن است پیش‌برود یا ممکن است پیشتازی اش رنگ ببازد و دلیل آن هم متغیرهایی است که ممکن است در این میان نقش‌آفرین باشند. «کمیته تحقیق» معاونت رئیس‌جمهور دارای دو شاخه است: یک شاخه به‌صورت آشکار فعالیت دارد (حضور در برنامه‌های تلویزیونی یا در رویدادهای مجازی با همکاران و رقبا) و دیگری در محیطی کاملا پنهان و دور از چشم‌ها. افرادی که در بخش محرمانه و مخفی فعالیت دارند- البته به شرط مخفی ماندن نام و هویت‌شان- توصیفاتی از این بخش به‌دست دادند زیرا مجاز به ارائه توضیح نبودند چراکه این فرآیند برای محافظت از اندیشه بایدن و حریم خصوصی مشارکت‌کنندگان طراحی شده است.

برخی رقبا که در این فرآیند توانسته‌اند پیش‌بیفتند چهره‌های معروفی هستند از جمله سناتورها «کامالا هریس» از کالیفرنیا و «الیزابت وارن» از ماساچوست اما The Times تایید کرد که چند زن دیگر- که نامشان مطرح بوده اما آشکارا تایید نشده است و خواستار این بودند که نامشان محفوظ بماند- هم زیر نظارت و رصد دقیق قرار دارند. هریس و وارن از سوی تیم تحقیق بایدن به تفصیل مورد مصاحبه قرار گرفتند چنان‌که خانم بالدوین هم مورد مصاحبه تفصیلی قرار گرفت. دو زن با سوابق متمایز دفاعی- ملی هم مورد مصاحبه قرار گرفتند: سناتور «تامی داک وورث» از ایلینوی و سرباز آسیایی- آمریکایی دوران حمله آمریکا به عراق و «سوزان رایس» که مشاور سابق امنیت ملی اوباما و اولین زن سیاه‌پوستی بود که سفیر آمریکا در سازمان ملل شد. با توجه به اینکه اوضاع در هفته‌های اخیر به‌خاطر کشته شدن جورج فلوید بحرانی شده است، تیم بایدن با احتیاط بیشتری به پیش می‌رود.

 

موج تظاهرات برخاسته از قتل فلوید موجب شد برخی از زنان سیاه‌پوست شانس بالاتری در میان نامزدها داشته باشند: «دمینگز» و «باتمز.» «برنز- مارتین» در گزارش خود می‌افزایند، اگرچه این دو زن برای الکترال ملی چهره کمتر شناخته شده‌ای نسبت به سایر زنان در فهرست بایدن هستند، اما آنها توانسته‌اند در بحران «حقوق مدنی» اخیر نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. «دمینگز» رئیس پلیس سابق اورلاندو است که به چهره‌ای مهم در مباحث مربوط به اجرای قانون تبدیل شد، درحالی‌که نحوه مدیریت «باتمز» از تظاهرات هرج‌ومرج‌گونه در شهر محل سکونتش باعث اعتبار ملی برای او شد. این دو زن در فهرست بایدن قرار گرفته‌اند و اکنون مشاوران بایدن به سوی یاران و متحدان آنها رفته‌اند تا اطلاعات بیشتری از آنها به‌دست آورند. «چارلی کرایست»، نماینده فلوریدا و حامی خانم دمینگز گفت که در مورد او [دمینگز] با سناتور سابق «کریستوفر. جی. داد» که عضو کمیته تحقیق بایدن است صحبت کرده است. کرایست- جمهوری‌خواه سابق که در سال ۲۰۰۸ از سوی مک کین نامزد معاون ریاست‌جمهوری شده بود- پیش‌بینی کرد که اگر بایدن، دمینگز را به‌عنوان معاون خود انتخاب کند، فلوریدا و ۲۹ رای الکترال آنجا را از آن خود خواهد کرد. کراست می‌گوید: «او آماده به عهده گرفتن این مسوولیت است و با این حال اگر یک فلوریدایی را در بلیت خود قرار دهید، تفاوت بزرگی به‌وجود خواهد آمد.» بایدن هم در مصاحبه با CBS گفت: «من یک فرد قوی می‌خواهم. کسی که در همان روز اول حاضر باشد.»  چندین مقام اجرایی دیگر هم مذاکراتی با «تیم» مذکور داشته‌اند از آن جمله‌اند فرماندار «گرچن ویتمر» از میشیگان که با ترامپ بر سر نحوه مدیریت وضعیت کرونا دچار نزاع شد؛ فرماندار «جینا ریموندو» از رود آیلند که رهبر حزب چپ میانه است و فرماندار «میشل لوجان گریشام» از نیومکزیکو و رئیس سابق کمیته‌های پارلمانی لاتین تبارها. این آخری یکی از کسانی است که مشاوران بایدن با آنها مذاکراتی داشته و خواستار اسنادی از آنها شده‌اند؛ نشانه‌ای که به‌نظر می‌رسد او یک رقیب جدی تلقی می‌شود. دقیقا روشن نیست که آیا «استیسی آبرامز»، نامزد سابق جورجیا برای فرمانداری، در این فرآیند قرار دارد یا خیر. او روز چهارشنبه در برنامه CBS گفته بود که تماسی با او از سوی کمیته تحقیق گرفته نشده است. خانم هریس که ظاهرا از قبل هم افق مثبت‌تری داشت، با حمایت از اصلاحات در ساختار پلیس بر اعتبار خود افزود. اما سه دموکرات که در تماس منظم با اعضای ارشد تیم بایدن هستند گفتند که نسبت به هریس نگرش مثبتی ندارند. دلیل آن هم حملات او به بایدن در اولین دور مناظرات در اوایل سال جاری است.

گزارشگران نیویورک‌تایمز می‌افزایند، اگرچه در فهرست بایدن نام چند زن به چشم می‌خورد و معلوم نیست قرعه معاون اولی به نام چه کسی درآید اما این دموکرات ۷۷ ساله «پیرترین» مقامی است که احتمالا برای کاخ سفید انتخاب شود. با توجه به اینکه او یک «میانه‌روی سفیدپوست» است، لیبرال‌های جوان‌تر و رنگین‌پوست‌ها از او می‌خواهند تا جایگاه خود را با برقراری یک توازن نژادی، جغرافیایی، نسلی یا ایدئولوژیک تکمیل‌تر و غنی‌تر سازد. اگر بایدن در انتخابات نوامبر به‌عنوان ساکن جدید کاخ سفید روانه کاخ بیضی شکل شود، درحقیقت در بدترین شرایط هر رئیس‌جمهوری در نیم قرن اخیر تاریخ آمریکا وارد کاخ سفید می‌شود؛ درحالی‌که رکود اقتصادی و سایه کرونا بر سر دولت او سنگینی می‌کند.