استراتژی مبارزاتی بایدن-ترامپ در نوامبر 2020

در واقع، کناره‌گیری سندرز از ادامه رقابت با جو بایدن، این امکان را به حزب دموکرات می‌دهد که از هم اکنون تمرکز خود را بر رقابت و مبارزه با ترامپ معطوف کند. به عبارت دیگر، در شرایط فعلی کل تشکیلات حزب دموکرات به شکل منسجم و با هدایت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق به‌دنبال شکست دادن ترامپ هستند.

این انسجام در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ نیز شکل گرفت و منجر به پیروزی حزب دموکرات در مجلس نمایندگان شد. در این میان سوالی که مطرح است استراتژی مبارزاتی دو حزب در انتخابات پیش‌رو به‌ویژه در ایالت‌های خاکستری است که در نهایت نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند.

روشن است که ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور باید در مقام پاسخگو قرار گیرد و کار برای او سخت‌تر است. ترامپ که همواره به بهبودی شاخصه‌های اقتصادی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری خود افتخار می‌کرد هم اکنون با بحران اقتصادی درحال شکل‌گیری به‌خاطر شیوع ویروس کرونا مواجه است. رکود در اقتصاد آمریکا و شکل‌گیری بحران بیکاری به‌خاطر ویروس کرونا می‌تواند رقیب اصلی رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ باشد.

باتوجه به اینکه برآوردهای خود آمریکا حاکی از این واقعیت است که این کشور حداقل تا ماه ژوئن با بحران ویروس کرونا مواجه است، به‌نظر می‌رسد در صورت درست بودن این فرض، ترامپ از ماه ژوئن تا ماه نوامبر(یعنی ۴ماه) از فرصت کمی برای جان دادن دوباره به اقتصاد آمریکا برخوردار است.

 علاوه بر این و پیش از بحران شیوع ویروس کرونا، جنگ‌های تجاری ترامپ با کشورهای مختلف منافع برخی از ایالت‌های خاکستری را متاثر کرده است.

این در شرایطی است که برتری ترامپ در ایالات خاکستری در انتخابات ۲۰۱۶ شکننده بوده و آمارها نشان می‌دهند که این امکان وجود دارد که پایگاه رای وی یا به سوی دموکرات‌ها چرخش کند یا آنکه با عدم شرکت در انتخابات، زمینه پیروزی دموکرات‌ها را فراهم کند. به‌نظر می‌رسد آرای خاموش دموکرات‌ها در مناطقی که از پیامدهای جنگ تجاری ترامپ آسیب دیده‌اند، در انتخابات ۲۰۲۰ وارد عرصه شده و فعال ظاهر شوند.

به‌رغم این، متغیرهایی که باعث انتخاب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ شده‌اند مانند ممنوعیت سقط جنین، ضدیت با مهاجران/ مهاجرت، مهاجرت سرمایه‌ها از آمریکا، جنگ تجاری با چین و مقابله با صادرات مشاغل از آمریکا به چین و شرق آسیا، امنیت بخشی به مرزهای آمریکا، اولویت دادن به اقتصاد آمریکا و... همچنان در شکل‌دهی به‌نظر رای‌دهندگان آمریکایی در انتخابات ۲۰۲۰ نقش اصلی را ایفا کنند.

علاوه بر این، به‌دنبال طرح شکست استیضاح ترامپ در مجلس سنا، ممکن است که وی به‌دنبال این باشد که از ماجرای استیضاح خود ابزاری برای مظلوم‌نمایی و پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ بسازد، مشابه استراتژی بیل کلینتون پس از افشای رسوایی مونیکا لوینسکی و طرح موضوع استیضاح که آن را ابزاری برای مظلوم‌نمایی و سیاسی نشان دادن امور قرار داد.

در مقابل حزب دموکرات در مقام منتقد شرایط وضعیت خوبی دارد زیرا در شرایطی که ترامپ با آثار منفی ناشی از ویروس کرونا مواجه است این حزب به اصطلاح بیرون از گود قرار دارد و زبان انتقاد آن از شرایط موجود بلندتر است.

به‌نظر می‌رسد دموکرات‌ها در استراتژی انتخاباتی خود مباحث اقتصادی و نحوه سازماندهی اقتصاد بین‌الملل به سود آمریکا را برجسته‌تر کنند، بر مخالفت حزب جمهوری‌خواه با لایحه بیمه درمانی اوباما جهت جذب اقشار کم‌درآمد تاکید کنند، به طبقات متوسط، کارگر و اتحادیه‌های کارگری توجه کنند و به حاشیه رفتن ایده بازسازی زیرساخت‌های آمریکا از سوی ترامپ را به مرکز توجهات بیاورند.

از سوی دیگر با توجه به بحران ویروس کرونا و هزینه‌های ناشی از آن، هم اکنون جذابیت لایحه بیمه درمانی اوباما برای رای‌دهندگان بالا رفته است و این چیزی است که ترامپ را نگران می‌کند. علاوه بر این، فقیر شدن بخشی از جامعه آمریکا در اثر رکود اقتصادی درحال شکل‌گیری، می‌تواند جذابیت ایده‌های سناتور برنی سندرز را نیز بالا ببرد که اعلام کرده هدف او صرفا بیرون کردن ترامپ از کاخ سفید است و بدون شک برای سوق دادن حامیان خود به سوی حمایت از بایدن تلاش خواهد کرد.

در پایان باید گفت پیروزی ترامپ در انتخابات پیش‌رو می‌تواند شرایط را برای جمهوری اسلامی ایران سخت‌تر کند. بنابراین در صورت پیروزی، در دور دوم مواضع او انعطاف‌ناپذیرتر و خواسته‌های او از جمهوری اسلامی بیشتر خواهد شد.

جو بایدن بیان کرده «که اگر ایران دوباره محدودیت‌های برجامی را اجرایی کند، به برجام بر خواهد گشت. مبرهن است که راهبرد یک دولت دموکرات احتمالی در آمریکا درخصوص تهران و توافق‌نامه هسته‌ای بسیار نزدیک به راهبرد اتحادیه اروپا و کشوری همچون فرانسه خواهد بود هرچند به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی بسیار زود است که از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت.

 

02-05