اعلام وضعیت جنگی  در فرانسه عکس: AFP

رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه ۲۶ اسفند اعلام کرد که با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ورود به منطقه شنگن در اتحادیه اروپا از روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند ممنوع خواهد شد. مکرون در نطقی تلویزیونی خطاب به مردم فرانسه گفت که این اقدام با همکاری دیگر اعضای اتحادیه اروپا انجام خواهد شد. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین از تشدید محدودیت رفت‌وآمد در این کشور به مدت حداقل دو هفته خبر داد و در دفاع از این تصمیم لفظ شرایط «جنگی» را به کار برد. دولت فرانسه هم‌اکنون رستوران‌ها و مدارس و بسیاری از مراکز عمومی را تعطیل کرده و برای استفاده از تفریح‌گاه‌های اسکی نیز محدودیت‌هایی اعمال کرده است. مکرون می‌گوید با توجه به دو برابر شدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا در هر سه روز و افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن، چنین اقداماتی ضروری است. رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانش تاکید کرد که از ظهر سه‌شنبه مردم باید در خانه‌های خود بمانند و تنها برای انجام کارهای ضروری مانند خرید مایحتاج غذایی و خرید دارو از خانه خارج شوند. او هشدار داد هر کسی که از این مقررات تخطی کند، مجازات خواهد شد. مکرون اظهار کرد: «می‌دانم، آنچه از شما می‌خواهم بی‌سابقه است، اما شرایط چنین ایجاب می‌کند. ما در حال جنگ هستیم.»

وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که این کشور ۱۰۰ هزار نیروی پلیس را به منظور اجرای تدابیر مبارزه با شیوع ویروس‌کرونا مستقر خواهد کرد. کاستانر، وزیر کشور فرانسه گفت، کسانی که این تدابیر را نقض کنند، باید جریمه‌ای در حدود ۱۳۵ یورو پرداخت کنند. کاستانر، وزیر کشور فرانسه، در توضیح جزئیات این تدابیر گفت، شهروندان تنها در موارد ضروری اجازه خواهند داشت از منازل خود خارج شوند، از جمله به این دلایل: رفتن به محل کار در صورتی که دورکاری از منزل ممکن نباشد، در صورت مراجعه به پزشک یا در صورت رفتن برای خریدهای ضروری. به گفته او، شهروندان فرانسه همچنین اجازه خواهند داشت در فضای آزاد دست به فعالیت‌های ورزشی انفرادی بزنند، برای نمونه در پارک بدوند. بازی‌ها و فعالیت‌های وزرشی گروهی مانند فوتبال در فضای آزاد مجاز نخواهد بود. مکرون همچنین گفت، تمامی سفرها میان کشورهای غیر اروپایی و کشورهای اروپایی به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درخواهد آمد. رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنان خود بارها از عبارت «ما در وضعیت جنگ هستیم» استفاده کرد. وی گفت: «تجمع‌های عمومی و دیدارهای خانوادگی یا میان دوستان دیگر قابل انجام نیست، دیدار دوستان در پارک یا در خیابان دیگر ممکن نیست». به نوشته نیویورک تایمز، مکرون در نطق خود گفت: «ما در جنگ هستیم. این ویروس غیرقابل رویت است و مبارزه با آن مستلزم بسیج عمومی است». مکرون، پیش از این گفته بود: «... ما نه با ارتشی دیگر می‌جنگیم و نه با ملتی دیگر. در مقابل ما دشمنی وجود دارد که هر روز رشد می‌کند. او نمایان نیست، اما ما باید قاطعانه با او مقابله کنیم. فعالیت‌های دولت و پارلمان باید کاملا بر مبارزه با این دشمن متمرکز شود». این گزارش می‌افزاید، ارتش فرانسه هم برای انتقال بیماران به بیمارستان‌ها به‌کار گرفته خواهد شد و یک بیمارستان نظامی با ۳۰ تختخواب در منطقه شرقی آلزاس تاسیس خواهد شد. این منطقه یکی از بزرگ‌ترین کلنی‌های انتقال ویروس کروناست.

مکرون در حال پاسخ به هشدارهای شدید از سوی پزشکان در مورد وضعیت به شدت رو به بحران بود. «ژروم سالومون»، یک مقام ارشد در وزارت بهداشت فرانسه، روز دوشنبه به France Inter radio گفت که وضعیت در فرانسه «به سرعت بدتر می‌شود». سالومون گفت:«شاهدیم که تعداد موارد ابتلا هر سه روز دوبرابر می‌شود. صدها مورد جدی امروز صبح [دوشنبه] در واحدهای درمانی فرانسه دیده شدند». این مقام بهداشتی فرانسه افزود که مقام‌ها نگران هستند که مبادا سرعت این فراگیری «موجب اشباع نظام بیمارستانی در فرانسه شود». این چیزی است که ما به شدت خواستار جلوگیری از آن هستیم. در آلمان، نیز صدراعظم این کشور مجموعه اقداماتی را برای به حداقل رساندن تماس‌های اجتماعی اعلام کرد: مراسم مذهبی ممنوع خواهد شد، باشگاه‌ها و دیگر اماکن عمومی بسته خواهند شد. به رستوران‌ها فقط اجازه داده می‌شود که تا ۶ عصر باز باشند به شرط اینکه فضای باز و کافی میان میزها و افراد وجود داشته باشد و از هتل‌ها هم خواسته شده که هیچ توریستی را نپذیرند. مدارس در کل آلمان هم آماده یک تعطیلی طولانی‌مدت هستند.

اگرچه برخی انتقاداتی را به دولت آلمان به دلیل واکنش دیرهنگام به کرونا روانه کرده‌اند اما خانم مرکل گفت که این اقدامات گسترده و فراگیر هستند و نقض آزادی‌های فردی با بی میلی انجام می‌گیرد. صدراعظم آلمان گفت:«در سال‌هایی که از وحدت جمهوری فدرال آلمان می‌گذرد، ما هرگز آنچه را اکنون باید انجام دهیم، انجام نداده بودیم». تا روز دوشنبه تعداد مبتلایان در آلمان روندی تصاعدی داشت و به ۶۴۰۰ نفر رسید اما نرخ مرگ و میر همچنان پایین است: تا کنون فقط ۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بعدازظهر دوشنبه ۲۶ اسفند (۱۶ مارس) دولت فدرال و دولت‌های‌ایالتی آلمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند که شیوع ویروس کرونا در این کشور شدت یافته و برای جلوگیری از سرعت چرخش این ویروس، باید اقدامات گوناگونی انجام شود. در این راستا از جمله به بستن مغازه‌ها، به‌جز سوپرمارکت‌ها، اشاره شده است. داروخانه‌ها، بانک‌ها و پمپ‌بنزین‌ها نیز تعطیل نمی‌شوند. دولت فدرال تاکید کرد که در عرضه کالاهای ضروری هیچ مشکلی پیش نیامده است. مراسم مذهبی جمعی در عبادت‌گاه‌ها، برنامه‌های کانون‌ها و انجمن‌ها و سفر با اتوبوس‌ هم ممنوع خواهد شد. از آنجا که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند، تدریس به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. یکی دیگر از اقدام‌های آلمان برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، بستن مرزها به روی مسافران و همچنین خودروهایی است که حامل کالاهای اساسی نیستند. در حال حاضر گذرگاه‌های مرزی اتریش، فرانسه، لوکزامبورگ، دانمارک و سوئیس به‌شدت کنترل می‌شوند. مجارستان و جمهوری چک هم مرزهای خود به آلمان را بسته‌اند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، شهروندان این کشور را از سفر به خارج منع کرد. شرکت راه‌آهن سراسری هم با محدود کردن شمار قطارهای خود، به جلوگیری از گسترش کرونا کمک می‌کند. کرونا ۹۰ درصد هواپیماهای مسافربری شرکت لوفت‌هانزا را زمین‌گیر کرده است.

 همزمان، کمیسیون اروپا هم قصد دارد تا تمامی سفرهای غیرضروری در حوزه شنگن را در این قاره و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع کند. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ضمن درخواست این مهم از رهبران اتحادیه اروپا گفت که «سفر کمتر یعنی ما می‌توانیم بهتر این ویروس را کنترل کنیم». خانم فن در لاین گفت که «ساکنان دیرپای اتحادیه اروپا، اعضای خانواده افرادِ با تابعیتِ اتحادیه اروپا و دیپلمات‌ها از این ممنوعیت مستثنی هستند و به همراه آنان فعالان بخش بهداشت و درمان و کسانی که مایحتاج ضروری را جا به جا می‌کنند نیز مشمول این قانون جدید نمی‌شوند». قرار است این ممنوعیت سفر حداقل برای ۳۰ روز اجرا شود. براساس توافق‌نامه شنگن، مردم می‌توانند بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون اینکه در مرز کنترل شوند به‌صورت آزادانه سفر کنند. همچنین قرار است از شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا یا عضو قرارداد شنگن نیستند، مانند بریتانیا درخواست شود که این ممنوعیت سفر را اجرا کنند.

 

04-01