به گزارش «رویترز»، مکرون در پیامی تلویزیونی به مناسبت آغاز سال نو میلادی، گفت: «جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا آزمونی برای کشور ما است. من به تلاش جهت حفظ روابطی مستحکم بین کشورهایمان ادامه خواهم داد».

پارلمان انگلیس پس از کشمکش‌های فراوان، روز ۲۹ آذر ماه امسال سرانجام به سوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) گام برداشت و طرح نخست‌وزیر «بوریس جانسون» برای برگزیت را تصویب کرد. 

جانسون برای گرفتن این رأی از پارلمان مجبور شد به انتخابات زودهنگام متوسل شود و ترکیب نمایندگان را به نفع حزب خود تغییر دهد.

انگلیس قرار است روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، انگلیس نخستین کشوری است که از این اتحادیه خارج می‌شود. 

سال ۲۰۱۶ اکثر نظرسنجی‌های قبل از همه‌پرسی از رای مردم بریتانیا به ماندن در اتحادیه اروپا حکایت داشتند، اما با شمارش آرای صندوق‌ها بعد از برگزاری همه‌پرسی، نتیجه به شکل دیگری رقم خورد و دولت مجبور شد شرایط لازم برای خروج از تحادیه اروپا را فراهم کند.

از سوی دیگر مکرون نیز در فرانسه با بحران داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کند. طرح دولت او درخصوص مستمری بازنشستگان به اعتصابات و اعتراضات گسترده در این کشور انجامید.

علی‌رغم دعوت مکرون از کارکنان بخش حمل‌ونقل فرانسه برای خاتمه دادن به اعتصابات، سال نو میلادی در حالی آغاز شده است که شمار بالایی از مسافران در پایانه‌ها سرگردان مانده‌اند.

با این‌که اتحادیه‌های کارگری در این کشور خواهان توقف برنامه مکرون در زمینه اصلاح قانون بازنشستگی هستند، اما مکرون می‌خواهد که سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال کاهش دهد.

مکرون در این پیام تلویزیونی گفت، دولت این طرح بازنشستگی را تمام و کمال اجرا خواهد کرد و از مواضعش کوتاه نخواهد آمد و نگرانی‌های مخالفانش مانعی برای ایجاد تغییرات در کشور نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.