قاتل سریالی به اروپا رسید

دیروز شنبه ۵ بهمن ماه در حالی چینی‌ها به استقبال سال جدید خود رفتند که این کشور با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. این ویروس چنان سریع به پیش می‌رود که ارائه هر گونه عدد و رقمی را کاری بیهوده می‌سازد. گزارش سی.ان.ان که دیروز شنبه و هر چند دقیقه یک بار به‌روز‌رسانی می‌شد حاکی از این بود که تعداد کشته‌ها به بیش از ۴۰ نفر رسیده است. تعداد افراد مبتلا به این ویروس در چین به ۱۲۹۰ نفر و در دنیا به بیش از ۱۳۰۰ نفر رسیده است. این ویروس چنان به سرعت پیش می‌رود که به‌صورت لحظه‌ای بر تلفات یا مبتلایان به آن افزوده می‌شود. «جاشوا برلینگر» و «آدام رنتون» در گزارش دیروز شنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن ماه) نوشتند که بر همین اساس دولت چین تصمیم گرفته است که در کوتاه‌ترین زمان، یک بیمارستان هزار تختخوابی بسازد تا بیماران مبتلا به کرونا در آن بستری شوند. بر اساس این گزارش، هم‌اکنون دامنه شیوع این ویروس از بخش‌هایی از آسیا (چین، تایوان، هنگ‌کنگ، ویتنام، ژاپن، تایلند، نپال، مالزی) به اروپا (بریتانیا، فرانسه) و استرالیا رسیده است. بر همین اساس، کشورهای اروپایی اعلام کردند تمام مسافرانی که از چین وارد این قاره می‌شوند باید تحت آزمایش قرار گرفته و قرنطینه شوند و پس از اطمینان از سلامتی آنها، اجازه ورود به اروپا را دارند. «برلینگر- رنتون» در گزارش خود به نقل از رسانه‌های چینی افزودند که مقام‌های «ووهان» اعلام کردند که قرار است ظرف ۱۵ روز آینده یک بیمارستان ۱۳۰۰ تختخوابی در این شهر بسازند. برای اولین بار از زمان شیوع این ویروس، دولت شهر هنگ‌کنگ وضعیت اضطراری اعلام کرد. پیش از این سازمان بهداشت جهانی گفته بود نیازی به اعلام وضعیت اضطراری نیست و قرار است ظرف ۱۰ روز آینده دوباره برای بررسی وضعیت شیوع این ویروس تشکیل جلسه داده و تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند. «کری لم»، رهبر اجرایی هنگ‌کنگ، اعلام کرد که مدارس تا ۱۷ فوریه در حال تعلیق خواهند بود. گزارشگران سی.ان.ان همچنین افزودند که استرالیا، مالزی و نپال هم دیروز شنبه اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کردند. نیویورک تایمز نیز در گزارش دیروز شنبه که هر لحظه در حال به‌روزرسانی بود اعلام کرد که میزان مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در کل چین از عدد ۴۰ عبور کرده است. طیف سنی کسانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند هم از ۵۵ تا ۸۷ سال است.

این گزارش همچنین اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ مورد از این ویروس در چین شناسایی شده و همین باعث شده که تعداد کل موارد تایید شده ویروس کرونا در چین به ۱۳۰۰ نفر برسد. محدودیت‌های مسافرتی هم در ۱۲ شهر افزایش یافته و بیش از ۳۵ میلیون نفر در چین درگیر این ویروس شده‌اند. دیروز شنبه در «ووهان» علاوه بر محدودیت‌های مسافرتی، محدودیت‌های ترافیکی هم برقرار شد. نیویورک تایمز به نقل از روزنامه پزشکی «The Lancet» اعلام کرد افرادی که آلوده به ویروس کرونا شده‌اند در صورتی که نشانه‌ای از این بیماری را بروز ندهند باز می‌توانند باعث انتقال این بیماری شوند. تحقیقات چینی‌ها از یک خانواده ۷ نفره که ۵ نفر از آنها به تازگی به «ووهان» سفر کرده‌اند این گفته را ثابت کرده است. خبرگزاری فرانسه هم از افزایش ممنوعیت سفر در شهرهای دیگر چین گزارش داده که حدود ۵۶ میلیون نفر را در بر می‌گیرد. بسیاری از جشن‌ها و مراسم‌ها به خاطر شیوع این بیماری لغو شده و قرار است بیمارستان جدیدی در شهر ووهان ساخته شود. داروخانه‌ها در ووهان با کمبود دارو و مواد اولیه روبه‌رو شده‌اند و بیمارستان‌های این شهر پر از مردم عصبی و نگران از بیماری است. یک تلویزیون چینی اعلام کرد که یک پزشک در بیمارستان هوبئی نیز بر اثر این ویروس فوت کرده است. در حال حاضر، دولت چین محدودیت‌های شدیدی را بر رفت و آمد و حضور در مراکز اجتماعی در چند شهر این استان به اجرا گذاشته تا از انتقال بیماری به نقاط دیگر جلوگیری به عمل آورد.

نیویورک تایمز در گزارش ۲۵ ژانویه به قلم «کریس باکلی» نوشت، «چن یانمینگ»، ۴۷ ساله، به جای برگزاری سال نو چینی، در کنار بیمارستانی که پدرش در آن بستری شده با حالتی مضطرب ایستاده است. او می‌افزاید: «امروز باید شادترین روز برای مردم باشد. اما این بیماری همه چیز را نابود کرد. غیرمنتظره و ناگهانی آمد. باید آمادگی بهتری برای آن می‌داشتیم.» این گزارشگر می‌افزاید: ظهور این ویروس اسرارآمیز در بدترین زمان رخ داد و بزرگ‌ترین تعطیلات چین را به یکی از هول انگیزترین و نگران‌کننده‌ترین روزها تبدیل کرد. «باکلی» معتقد است که تا ظهر شنبه حدود ۱۳۰۰ نفر در چین مبتلا شده‌اند، بیش از ۴۱ نفر مرده‌اند و افزون بر این، ۲۰ مورد دیگر هم شناسایی شده از جمله ۵ مورد در هنگ‌کنگ، دو مورد در آمریکا، سه مورد در فرانسه و یک مورد هم در استرالیا. این گزارش همچنین بر این باور است که برای بسیاری از کارگران چینی در اقصی نقاط این کشور، تعطیلی سال نو تنها فرصتی است که می‌توانند در کنار همسر و فرزندان خود باشند. برای بسیاری از چینی‌ها هم، این تعطیلات فصل گشت و گذار و سفرهای خارجی است. در همین راستا، یا چین به مقصد گردشگری تبدیل می‌شد یا چینی‌ها به مقاصد گردشگری دیگر می‌رفتند. اما در سال جاری، چینی‌هایی که از این بیماری نگران شده‌اند، سفرهای خود را لغو و مقام‌ها هم حمل و نقل و جابه‌جایی مسافران را محدود کرده‌اند.

باکلی، گزارشگر نیویورک تایمز، می‌افزاید بسیاری از شهرها از جمله «ووهان» خالی شده‌اند، خیابان‌ها خلوت است و به ندرت موجود زنده‌ای در برخی خیابان‌ها دیده می‌شود. حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی (داخلی و خارجی) با محدودیت‌های شدید مواجه شده است. بسیاری در صف‌های طویل بیمارستانی انتظار می‌کشند تا مداوا شوند. در ورودی بیمارستانی که «چن» منتظر پدرش است، ماشین‌ها و موتورها و دوچرخه‌ها حامل پیرانی هستند که برای دادن آزمایش و اطمینان از سلامت یا بیماری اعضای خانواده به آنجا می‌آیند. به‌دلیل محدودیت‌های سفر در داخل، تاکسی هم به سختی گیر می‌آید. پزشکان و امدادگران سخت در تلاش هستند تا به خیل مردمانی که کرورکرور به بیمارستان‌ها می‌آیند رسیدگی کنند. «وو کیانگ»، یکی از ساکنان میانسال شهر ووهان می‌گوید: «ما امسال جشن سال نو نخواهیم داشت. حس و حالی برای آن باقی نمانده است.» او که فرزندش تب‌دار است، می‌گوید: «حالش اکنون خوب است اما یک عطسه کوچک هم باعث نگرانی می‌شود. با هر سرفه یا عطسه هزار فکر به ذهنتان می‌رسد.»

«شیائو هونگشیا»، یکی از ساکنان ووهان که از پدرش در بیمارستان خوب مراقبت نمی‌شود، گفت: «دولت اعلام کرده که هزاران تخت وجود دارد، اما همه جا مملو از بیماران است.» او می‌گوید در برخی بیمارستان‌ها پزشکان از اینکه نمی‌توانستند کاری کنند، گریه می‌کردند. ۳۰ استان از ۳۱ استان چین مواردی از ویروس کرونا را اعلام کردند. دولت هم برای جلوگیری از تماس مردم، بسیاری از مراکز تفریحی، اجتماعی و... را بسته تا به این ترتیب از افزایش میزان مبتلایان جلوگیری کند. این شرایط در حالی است که مراسم سال جدید چینی باعث افزایش قیمت گوشت و سبزیجات شده به گونه‌ای که یا بسیاری از بازارهای محلی چاره را در تعطیلی خود دیدند یا برخی هم عطای خرید را به لقایش بخشیدند. این ویروس احتمالا باعث خسارت‌های اقتصادی هم به چین خواهد شد اما تاکنون آمار روشنی از میزان خسارت اقتصادی چین اعلام نشده است.

 

اونس پناه سرمایه‌گذاران نگران

تعلیق جهانگردی «ابرتوریست»‌ها