دوئل پیرمردها و جوانان در بریتانیا

در سال ۲۰۱۷، جوانان یک عملکرد قدرتمندانه داشتند و به حزب کارگر کمک کردند که به‌اندازه‌ای کرسی در پارلمان به دست بیاورند تا حزب محافظه‌کار نتواند راسا دست به تشکیل دولت بزند. در حال حاضر نیز در حالی که به تعیین‌کننده‌ترین انتخابات بریتانیا (روز پنجشنبه، ۱۲ دسامبر) نزدیک می‌شویم، حزب کارگر شهرهای پرجمعیت را هدف اصلی خود برای این انتخابات قرار داده است. این حزب امید دارد که بتواند ضرر و زیان از دست دادن پایگاه خود در شهرهای شمالی را که عمدتا کارگرنشین است، به نوعی جبران کند و از حاشیه‌های برگزیت بتواند امتیاز خوبی به دست آورد. در بریتانیا موضوعی که رخ داده این است که پایگاه سنتی آرا در حال چرخش است. در حالی که کارگران پیش‌تر حامی حزب کارگر بودند، به دلیل اینکه حزب محافظه‌کار قصد دارد برگزیت را پیاده کند، حامی حزب توری شده‌اند. کارگران حامی برگزیت هستند. در همین راستا هم‌اینک حزب کارگر به‌دنبال ایجاد پایگاه در شهرهای شلوغ است که عمدتا طرفدار اتحادیه اروپا هستند. در عین حال جوانان نیز حامی باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند. بسیاری از کسانی که قصد دارند به حزب کارگر رای بدهند، جزو رای اولی‌ها به حساب می‌آیند. یعنی این دسته عملا شانس این را نداشتند تا در رفراندوم سال ۲۰۱۶ مشارکت داشته باشند و نظر خود را در مورد برگزیت اعلام کنند. هری‌یت فارمر، ۱۹ ساله از دانشگاه ساوتهمپتون به نیویورک‌تایمز گفت: «این انتخابات مهم‌ترین انتخابات عصر ما است. در واقع آینده ما با آن گره خورده است». او افزود: «جوانان همیشه مورد غفلت واقع می‌شوند اما در این انتخابات صدای ما را خواهند شنید. ما به شدت مشغول کاریم و برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌ایم. ما رایی خواهیم داد که ما را از این آشفتگی بیرون کند».شکاف بین‌نسلی در حمایت از دو حزب در انتخابات سال ۲۰۱۷ نیز نشان داده شد و موسسه «YouGov» اعلام کرد که «سن» در انتخابات «جایگزین» طبقه شده است. پیش‌تر در انتخابات مشخص بود که هر طبقه‌ای به کدام حزب رای خواهد داد اما این قاعده پس از رفراندوم برگزیت شکسته است و متغیر «سن» عامل مهمی برای رای به حساب می‌آید. بنابر آمارهای ارائه شده در سال ۲۰۱۷، حدود ۶۰ درصد از جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ سال از حزب کارگر حمایت کردند، در حالی که در همان انتخابات ۹۶ درصد از افراد بالای ۷۰ سال به حزب محافظه‌کار رای دادند.

به گفته تحلیلگران این شکاف نسلی روی دو موضوع عمده خلاصه می‌شود؛ ابتدا برگزیت و سپس سیاست‌های ریاضتی. یکی از سوالات بزرگ در این انتخابات این است که آیا رای‌دهندگان جوان که تمایل به حضور کمتری در نظرسنجی‌ها دارند، می‌توانند شگفتی رقم بزنند یا نه؟

آمار و ارقام دولت نشان می‌دهد بین روزهای ۲۲ اکتبر تا ۱۹ نوامبر بیش از یک و نیم میلیون نفر که زیر ۳۴ سال سن دارند برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که در همین حدفاصل زمانی در سال ۲۰۱۷ این رقم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده بود. در آخرین آماری هم که اعلام شد ۴۵۲ هزار نفر از افراد زیر ۳۴ سال تنها در روز ۲۶ نوامبر ثبت‌نام کردند. تحلیلگران هشدار می‌دهند که گرچه این اعداد ممکن است موجب یک انفجار در بریتانیا شود اما یک نکته ظریف هم در این میان وجود دارد. دانشجویان می‌توانند در دو نقطه برای حضور ثبت‌نام کنند، یکی در شهر اصلی و دیگری در شهر دانشگا‌هشان. افزون بر این، به‌رغم افزایش ثبت‌نام جوانان برای حضور در انتخابات عمومی ۱۲ دسامبر، آمار جوانانی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز دو سوم کمتر از افراد سالخورده‌ای است که برای حضور در انتخابات عمومی ثبت‌نام کرده‌اند. جوانان همچنان بخش بزرگی از افرادی که رای نمی‌دهند را تشکیل می‌دهند. در انتخابات سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ تنها ۴۰ و ۵۰ درصد از افرادی که بین ۱۸ تا دهه دوم زندگی به سر می‌برند در انتخابات شرکت کردند که این رقم برای افرادی که در دهه هفتم زندگی خود به سر می‌برند به ۸۰ درصد می‌رسد.

وقتی بوریس جانسون نتوانست با پارلمان فعلی برنامه برگزیت را پیاده کند، اعلام کرد که در ۱۲ دسامبر انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند. اعلامیه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا مورد خوشایند جانی مک‌لین که دانشجوی ۱۹ ساله است، قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۶ جوان‌تر از آن بود که بتواند در رفراندوم برگزیت در سال ۲۰۱۶ مشارکت داشته باشد. او پس از اینکه مانیفست انتخاباتی حزب کارگر را خواند، تصمیم خود را گرفت که در این انتخابات به چپ‌ها رای بدهد. او در مصاحبه اخیر خود گفت: «آنها بیشترین وعده‌ها را بیش از هر حزبی دیگری برای جوانان داده‌اند. آنها قول داده‌اند که شهریه دانشگاه و هزینه اتوبوس را کاهش دهند و حداقل دستمزد را ۱۰ پوند اضافه کنند. آنها همچنین وعده داده‌اند که سرمایه‌گذاری عظیمی روی جوانان انجام خواهند داد.آمار و ارقام نشان می‌دهد همان اندازه که جوانان به حزب کارگر تمایل دارند، ممکن است رای جوانان در بین احزاب دیگر مانند لیبرال دموکرات‌ها و سبزها که گرایش ضد برگزیتی دارند، سرشکن شود.جیمز سالامون، نویسنده کتاب «زلزله جوانان در سال ۲۰۱۷» می‌گوید: «وقتی شما بار اول به کسی رای بدهید، این رای موجب می‌شود که عادت کنید به همان پایگاه مجددا رای دهید. پس آنهایی که در سال ۲۰۱۷ به حزب کارگر رای داده‌اند، مجددا در این انتخابات به همین حزب رای خواهند داد.تحقیقات سالامون نشان می‌دهد که پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، بیکاری، اقتصاد ریاضتی و کاهش خدمات عمومی مهم‌ترین دغدغه مردم شده است. این فرصت حالا برای جوانان پیش آمده است که در انتخابات عمومی در ۱۲ دسامبر رای تاکتیکی بدهند. رای تاکتیکی به رأیی گفته می‌شود که بدون توجه به خواست و علایق رای‌دهنده و تنها براساس مقتضیات باشد. جوانان با توجه به اینکه مخالف برگزیت هستند، رای تاکتیکی خواهند داد.