یک روز گیج‌کننده در واشنگتن

ولی با این حال او جانشین سارا هاکبی سندرز را مشخص نکرده است. سارا هاکبی سندرز از نزدیک‌ترین و مورد اعتمادترین افراد به دونالد ترامپ محسوب می‌شود که از زمان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری با وی همراه بوده است. سارا هاکبی سندرز که جزو افرادی به‌حساب می‌آید که دوام زیادی در دولت دونالد ترامپ داشته، از سوی ترامپ به‌شدت ستایش شده است. در توییتی که وی منتشر کرد گفت که سارا هاکبی سندرز ما با هم مسیری طولانی را آمدیم. او تاکید کرد که سندرز یکی از سخت‌کوش‌ترین و بهترین افراد به‌حساب می‌آید. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، سارا هاکبی سندرز را سلحشور خواند و سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید هم در مقابل از رئیس خود تمجید کرد و گفت: «من رئیس‌جمهوری را دوست دارم. عاشق تیمم هستم که هر روز با آنها کار می‌کردم و این فرصت برای من فراهم شد که با این افراد دوست‌داشتنی کار کنم.»

استعفای سارا سندرز یک روز گیج‌کننده را رقم زد، چراکه با اظهارات اخیر ترامپ می‌توانست یک روز چالش‌برانگیز برای هر سخنگوی مطبوعاتی رقم بخورد. ترامپ اخیرا گفته است که او حاضر است در انتخابات ۲۰۲۰ از کشور دیگری اطلاعات قابل‌توجهی در مورد رقبای خود قبول کند. این درحالی است که یک روند بزرگ علیه ترامپ به‌راه افتاد که حاکی از همکاری برخی از نیروهای کارزار انتخاباتی ترامپ با روس‌ها بوده است. این تحولات درحالی رقم خورد که همان روز کیم کارداشیان، یکی از سلبریتی‌های آمریکایی مهمان بخش شرقی کاخ سفید بود.استعفای سندرز در شرایطی رقم خورد که وی گفته است قصد دارد نامزد فرمانداری آرکانزاس شود و وقت بیشتری را هم با فرزندان خود بگذراند. پدر سارا هاکبی سندرز بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷، فرماندار آرکانزاس بوده است. درحال‌حاضر نیز آسا هاتچینسون که یک جمهوری‌خواه است، فرماندار آرکانزاس به‌شمار می‌آید اما وی در سال ۲۰۲۲ دیگر قادر نیست نامزد انتخابات شود.

پست سارا سندرز درحالی خالی شده است که ترامپ به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شود و فاصله چندانی برای تاسیس کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ ندارد. در این شرایط همچنین جای مدیر ارتباطات کاخ سفید نیز خالی است. پس از استعفای بیل شین در ماه مارس، هنوز کسی جای وی را نگرفته است.کارشناسان می‌گویند که برخورد و درگیری سارا سندرز با خبرنگاران از حد نرمال بالاتر بوده است. به‌عنوان مثال در دوره او برای مدت کوتاهی خبرنگار سی‌ان‌ان قادر به حضور در جلسات کاخ سفید نبود چراکه جیم کاستا، خبرنگار این شبکه خبری، رئیس‌جمهوری را عصبانی کرده بود.

نام سارا هاکبی سندرز همچنین با پرونده دخالت روسیه در انتخابات ایالات‌متحده گره خورده است. در بخشی از گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه دادستانی آمریکا در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا که سه ماه پیش منتشر شد، آمده بود که سندرز ادعاهای بدون مدرکی درخصوص اعضای پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی مطرح کرده است. در گزارش بازرس مولر آمده بود، سارا سندرز پذیرفته است که آنچه درخصوص حمایت بی‌شمار اعضای اف‌بی‌آی از تصمیم دونالد ترامپ در اخراج جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی گفته، صحت نداشته و اشتباه سهوی بوده است. سارا سندرز این اظهارات را در پاسخ به پرسشی درخصوص تصمیم ترامپ در اخراج جیمز کومی در نشست خبری کاخ سفید مطرح کرده بود.

سندرز در ۹۴ روز گذشته در کاخ سفید به‌صورت رسمی نشست خبری برگزار نکرده است. این درحالی است که دونالد ترامپ تقریبا هر روز با خبرنگاران صحبت کرده است.سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم جو لاکهارت نوشت: سارا سندرز دسامبر گذشته گفت که روزی کار وی در کاخ سفید به‌عنوان سخنگوی مطبوعاتی پایان خواهد پذیرفت اما او امیدوار است پس از پایان دوره‌اش از وی به‌عنوان فردی صادق و شفاف یاد شود. لاکهارت اما باوری خلاف امید سندرز دارد و می‌گوید که به‌خاطر کارهای رئیس‌اش از او با این عنوان یاد نخواهد شد و او یک شکست‌خورده مطلق در این پست است.لاکهارت در ادامه تصریح می‌کند: «با درنظر گرفتن بیانیه سارا سندرز که روز پنج شنبه به‌طور رسمی اعلام کرد که در پایان ماه ژوئن از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد و با مدنظر قرار دادن دو سالی که وی این سمت را داشت، حالا می‌توان با قاطعیت گفت که آرزوی وی نشانی از واقعیت به خود نخواهد گرفت. از هر طرف که در نظر بگیرید او در این شغل یک مردود به‌حساب می‌آید.»لاکهارت در ادامه می‌نویسد: «اجازه بدهید برای ادعای خودم چند مثال ذکر کنم. ابتدا اینکه سارا هاکبی سندرز، این پست را به توجیه برنامه کاری رئیس‌جمهوری ارتقا داد و سعی کرد که رئیس‌جمهوری را همواره در بهترین موقعیت نشان دهد. فقط در هفته پیش او در یک گفت‌وگو با فاکس‌نیوز در نرماندی فرانسه با ادبیاتی بد به مخالفان خود تاخت اما وظیفه سندرز گویی این بود که نشان دهد آب از آب تکان نخورده است.

کار مهم این شغل این بوده که فضا را برای عموم شفاف نگه دارد. در بیش از نیم قرن گذشته سخنگویان مطبوعاتی کاخ سفید تقریبا هر روز با خبرنگاران و رسانه‌ها جلسه تلخیص اخبار برگزار می‌کردند، اما سندرز در ۳۰۰ روز تنها ۸ جلسه با خبرنگاران برگزار کرد. اگر ماجرا را در ۹۵ روز اخیر هم نگاه کنیم او هیچ جلسه‌ای با خبرنگاران برگزار نکرده است. در مقابل در سال ۱۹۹۸ در دوره بیل کلینتون، بیشترین تلخیص اخبار در همین دوران شکل گرفته است، دورانی که همزمان با استیضاح رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود.بسیاری از دموکرات‌ها بر این باور بودند که برگزار نشدن جلسات تلخیص اخبار بهتر از برگزار شدن آن است که قرار است در آن دروغ گفته شود. جلسات برگزاری تلخیص اخبار موجب می‌شود که اخبار خارج از کاخ سفید از طریق سایر خبرنگاران که حضور بیشتری در اجتماع دارند وارد کاخ سفید شود.لاکهارت می‌گوید: «یکی از دلایلی که من از توییتر استفاده می‌کنم به همین دلیل است تا جلسه تلخیص اخبار در سایه را گسترش دهم. سوالات زیادی در آن مطرح می‌کنم که عمدتا بی‌‌‌پاسخ می‌ماند.»به گفته لاکهارت به میراث سندرز در مقام سخنگویی در گزارش بازرس مولر به‌روشنی مشخص شده است؛ آنجا که پس از اخراج کومی، رئیس اف‌بی‌آی به دروغ گفت که بسیاری از ماموران اف‌بی‌آی نسبت به رهبری کومی منتقد بودند.